طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان تجربه‌ای شکست خورده یاطرحی قابل اجرا؟/درهفته گذشته تنها یک روز هوای سالم داشتیم

برای رفع آلودگی هوای پایتخت بسیاری از سازمان ها و کارشناسان پیشنهادات و طرح هایی ازائه کرده اند که تعطیلی مدارس در فصل زمستان و طرح ترافیکی جدید شهرداری تهران از جمله مواردی است که انتقادات و پیشنهادات بسیاری بر آن وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، اگر شما هم از جمله افرادی باشید که در تهران یا کلانشهرهای کشور زندگی می کنید بدون شک با واژه آلودگی هوا آشنا هستید و چه بسا این پدیده آنقدر برایتان عادی شده که وقتی تلویزیون زیر نویس میکند هوای امروز آلوده است بدون اینکه به نکات ایمنی توجه کنید به هوای باز می روید و به کارهای روزمره تان می پردازید! و شاید با خود بگویید مگر چاره ای هم داریم!

پرداختن به موضوع آلودگی هوا و اطلاع رسانی از هوای هر روز پایتخت تبدیل به کارهای روتین خبرنگاران شده است و هر روز با ارائه آمار و نمودار وضعیت کیفیت هوا را بررسی می کنند.

نمودار زیر بیانگر کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته است:

با یک نگاه ساده به نمودار بالا به راحتی می توان دریافت کیفیت هوا در 19 بهمن در شرایط سالم قرار داشت و در بقیه روزها برای گروه های حساس جامعه ناسالم بوده است.

ارتباط مستقیم آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در زمستان

برای رفع آلودگی هوای پایتخت بسیاری از سازمان ها و کارشناسان پیشنهادات و طرح هایی ازائه کرده اند که تعطیلی مدارس در فصل زمستان و طرح ترافیکی جدید شهرداری تهران از جمله مواردی است که انتقادات و پیشنهادات بسیاری بر آن وارد شده است.

استاندار تهران محمدحسین مقیمی معتقد است طرح تعطیلی مدارس از 15 آذرماه تا 15 دی‌ماه بعد از تصویب در دولت باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و به شکل قانون درآید.

وی با بیان اینکه باید کارهای کارشناسی لازم روی این طرح انجام شود، گفت: پیشنهاد تعطیلی مدارس از نیمه آذرتا نیمه دی‌ماه، در صورت اجرا در کل استان تهران و سراسر کشور باید اجرا شود. اگر اجرای این تعطیلی سراسری باشد مشکلاتی را برای برخی شهرهای کشور ایجاد می‌کند به ویژه اینکه در استان‌های گرمسیری نوع آلودگی هوا با آلودگی موجود در تهران متفاوت است.

طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان تجربه‌ای شکست خورده است

همچنین حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان تجربه‌ای شکست خورده است گفت: طرح جدید سازمان محیط زیست در این رابطه هنوز به مجلس ارائه نشده است اما این مسئله چند ماه قبل در قالب طرح دیگری ارائه و در کمسیون کشاورزی بررسی شد و در مجلس رای نیاورد هم‌اکنون نیز بعید است طرحی که توسط افرادی به جز کارشناسان آموزش‌و پرورش برای حل مشکل آلودگی هوا که ارتباطی با مدارس ندارند، تهیه شده در مجلس تصویب شود.

وی افزود: ارائه طرحی که نظام آموزشی را تغییر می‌دهد، ساده نیست چرا که سازماندهی نیروهای آموزشی، چاپ کتاب‌های درسی و نظام آموزشی در کشور متمرکز است و از سوی دیگر آزموده را آزمودن خطاست و در گذشته این طرح ارائه شده بود و چند سال نظم و نظام مدارس را به هم ریخت و در نهایت موفق نشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این مباحث باید به صورت دقیق توسط کارشناسان تعلیم‌و تربیت تهیه شود تا به مشکلات کل کشور کمک کند و سیستم آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که این مسئله عملیاتی باشد نه اینکه یک نفر به ذهنش برسد و طرحی را برای تعطیلات یک ماهه مدارس در فصل زمستان ارائه کند.حالا که جمعیت را از روستاها مهاجرت کرده و در تهران متمرکز شده‌اند می‌گویند برای حل آلودگی هوا مدارس را تعطیل کنیم آیا روزهایی که مدرسه تعطیل می‌شود، بچه‌ها در خانه می‌مانند؟ مسئولان محیط زیست اگر پیشنهادی دارند باید آن را به آموزش‌وپرورش ارائه دهند تا توسط کارشناسان بررسی شود و به جای تعطیلی مدارس سطح آموزش‌ها را ارتقاء دهند و اطلاعاتی در کتاب‌های درسی ارائه شود که بحث آلودگی هوا کنترل شود و دانش‌آموزان با حفظ محیط زیست آشنا شوند.

طرح پیشنهادی جایگزین طرح ترافیک فعلی خام است

به طرح جدید ترافیکی شهرداری تهران نیز انتقادات بسیاری وارد شد به طوری که سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران در هفته گذشته با بیان اینکه طرح پیشنهادی جایگزین طرح ترافیک فعلی خام است گفت: از نظر ما این طرح فاقد مطالعات لازم است و این در حالی است که پیشنهاد‌دهندگان عنوان کردند که اجرای آن به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در محدوده طرح ترافیک منجر می‌شود ولی مطالعات اولیه ما نشان می‌دهد که این پیشنهاد باعث افزایش ترافیک و طبعا افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

وی افزود: از نظر پلیس این طرح خام است، ما قطعا به صورت مکتوب نظرات خود را به شهردار تهران اعلام خواهیم کرد ولی تا اینجا با توجه به مطالعات انجام شده نظر ما نسبت به اجرایی شدن آن چندان مساعد نیست. طرح فعلی ترافیک در شهر تهران قطعا دارای مشکلاتی است و از این رو می‌بایست طرح جدیدی که می‌خواهیم جایگزین طرح فعلی کنیم حتما تمام معایب طرح فعلی را برطرف کند. مدیریت ترافیک در تمام کشور و در تهران برعهده پلیس است و شهرداری باید بستر و امکانات لازم را برای انجام ماموریت پلیس فراهم کند.

طرح ترافیک جدید و تغییرات در طرح زوج و فرد باعث نگرانی همشهریان شده است

همچنین سردار محمدرضا مهماندار در روز پنج شنبه با بیان اینکه مهم ترین دغدغه پلیس، شهرداری و وزارت کشور آسایش مردم است، گفت: طی هفته‌های اخیر مطرح شدن موضوع طرح ترافیک جدید و تغییرات در طرح زوج و فرد باعث نگرانی همشهریان شده است؛ اجازه نخواهیم داد که طرحی اجرا شود که باعث فشار مضاعف به مردم شده و دغدغه‌های آنان را اضافه کند. هنوز هیچ چیزی نهایی نشده و ما در حال انجام کار کارشناسی مرتبط با این موضوع هستیم.

وی افزود: در طرح جدید با توجه به اختیار دادن به اقشار مختلف برای مدیریت تردد خود در محدوده طرح ترافیک ممکن است شاهد کاهش ترافیک در این محدوده باشیم. در سال 97 هم مانند سال جاری طرح ترافیک اجرایی خواهد شد و تنها نحوه پرداخت هزینه‌ها متفاوت است و به این صورت که قبلا هزینه ورود به طرح در ابتدا دریافت می‌شد ولی در طرح جدید این هزینه به تدریج و برحسب ورود به این محدوده اخذ می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دیداین طرح کارشناسی شده است و اجرای این طرح چقدر در کنترل آلودگی هوا موثر است تا چه اندازه زضایت شهروندان را بر آورده می کند.

701

کد خبر: 896330

وب گردی

وب گردی