دستور رهبر انقلاب به ائمه جمعه، بر زمین مانده است / در انتخاب ائمه جمعه جوانگرایی  کنید

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، در نامه ای به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بر اهمیت تریبون نماز جمعه تاکید کرد و نوشت: متاسفانه دستور رهبر انقلاب به ائمه جمعه در سال 92 همچنان بر روی زمین مانده است و تریبون نماز جمعه نه تنها جذب کننده جوانان و نیازهای آنان نیست که از بازگویی مشکلات اصلی مردم نیز بعضا خالی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، در نامه ای به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نوشت: متاسفانه خطبه های نماز جمعه در اکثر شهرها و همچنین شهر تهران به عنوان پایتخت کشور اسلامی ایران «تکرار» مطالبات و رهنمودها و بصیرت دهی های رهبری و نه تبیین و بسط و روشنگری این سخنان و اصول اشاره شده توسط ایشان، بدون محتوا و و به دور از نیازهای اصلی جامعه و مشکلات مردم میباشد.

حضرت امام (ره) همواره بر اهمیت تریبون نماز جمعه تاکید داشته و فرمودند: «جمعه و جماعات، مناسب‏ترین میدان تشکل و بیان مصالح مسلمین مى‏باشد.» نماز جمعه از ابتدای انقلاب محلی برای روشنگری عموم مردم و فریاد علیه ظلم و ستم های داخلی و خارجی بوده است. به خوبی در خاطر داریم که در این جایگاه بزرگانی همچون آیت الله طالقانی، آیت الله مشکینی، حضرت آیت الله خامنه ای و دیگر بزرگان ایراد خطبه میکرده و زمینه ساز بسیاری از روشنگری ها و حرکت ها در جامعه بودند.

حضرت امام خامنه ای نیز بارها در سخنان خود به اهمیت این جایگاه اشاره کردند و آن را به عنوان «قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق» دانسته و عمده ترین هدف این قرارگاه را نیز «تبیین» نامیدند. اما متاسفانه در سالهای اخیر این جایگاه نتوانسته است به رسالت اصلی خود که تبیین و روشنگری حداکثری مردم باشد عمل نماید و بیشتر نماز جمعه ها از محتوا خالی است و با شرائط آرمانی مدنظر رهبر انقلاب فاصله بسیاری دارد.

متاسفانه دستور رهبر انقلاب به ائمه جمعه در سال 92 که «سعی شود خطبه های نماز جمعه، دربر دارنده نیازها و پاسخ دهنده سؤالات و گره های ذهنی مخاطبان بویژه نسل جوان در زمینه های اعتقادی، عملی و سیاسی باشد» همچنان بر روی زمین مانده است و نه تنها جذب کننده جوانان و نیازهای آنان نیست که از بازگویی مشکلات اصلی مردم نیز بعضا خالی است.

حناب حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری، با توجه به روحیه انقلابی و جوان پسندی که از حضرتعالی سراغ داریم، از شما انتظار می رود که این سنگر سیاسی عبادی اسلام را به محلی برای شنیده شدن صدای مستضعفان و ولی نعمتان انقلاب اسلامی بدل کنید؛ به نحوی که مطالبات اصلی مردم بدون ملاحظات جناح های سیاسی در مرعی و منظر ملت و مسئولان مطرح شود و مسئولان مختلف از دستگاه مربوطه در پیشگاه مردم پاسخگو باشند.

در حوادث اخیر پس از اینکه مطالبات اصلی مردم توسط عده ای سودجو و معاند نظام و مردم به حاشیه رانده شد، وقت آن است که روحانیت معزز به حکم «أخَذَ اللهُ علی العُلماء ألا یُقاروا علی کِظَۀ ظالمٍ و لا سَغَب مظلومٍ» (اگر نبود عهدى که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگى هیچ ستمگر و گرسنگى هیچ مظلومى سکوت ننمایند) علم حمایت از مظلومین و مبارزه با قانون شکنی ها و مفاسد اقتصادی را بر دوش گیرد و برای نیل به این مهم، کجا بهتر از مصلی های نماز جمعه سراسر کشور؟ اگر امروز تریبون نماز جمعه صدای مطالبات مردم از مسئولین بدون محافظه کاری نباشد تردیدی نیست که مردم نیز این تریبون و روحانیت را ملجأ مشکلات خود نمیدانند.

امروز وظیفه ی تک تک ائمه جمعه است که در خطبه های خود از دردها و مشکلات مردم سخن بگویند و مطالبات آنان را به گوش مسئولین برسانند. مشکلات موسسات مالی، گرانی ها، مساله بودجه، فسادها و دیگر مسائل مهم در این ایام از تریبون های نمازجمعه به صورت جدی و خط مقدم مطالبات مردم شنیده نشد و یا در برخی مناطق، استمرار پیدا نکرد. داستان البته آنجایی تاسف بار تر نیز میشود که انتقاد نسبت به یکی از ائمه جمعه توسط چند دانشجوی بسیجی نیز به پیگرد قانونی و اجرای حکم علیه آنان کشیده میشود و متهم میگردند. این دست از اتفاق ها امید را به این نهاد مقدس میخشکاند.

ائمه جمعه باید در میان مردم باشند و از نزدیک مسائل جامعه را رصد کنند و این نیازمند این است که به یک جوانگرایی در انتخاب ائمه جمعه روی آورید. ائمه جمعه باید «امام جمعه ی از شنبه تا جمعه ی مردم» باشند و با آنها مانوس و عجین باشند. در این بین امام جمعه ی محترم شهر تبریز نمونه ای ممتاز و قابل تقدیر و الگو برای ائمه ی جمعه دیگر میباشند.

در شرائطی که مسئولان مختلف کمتر در میان مردم و پاسخگوی آنان میباشند اجازه ندهید که ائمه جمعه نیز به همین منوال ادامه یابد. قطعا ائمه جمعه میتوانند در تقویت حوزه عمومی و شنیده شدن مطالبات مردم نقش مهمی ایفا نمایند. شورای سیاستگذاری ائه جمعه میتواند در این بین نقش به سزایی ایفا کند. هم چنین تاکید بر سخنرانی های پیش از خطبه ها و استفاده از دانشجویان و اساتید میتواند کمک کننده به این فضا باشد.

203

کد خبر: 896338

وب گردی

وب گردی