از داعیه داری  حقوق بشر تا فاضلاب ترامپ !

ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که هر روز با اظهارات جنجالی  و غیر اصولی خود جامعه جهانی را به تحیر وا می دارد، این روزها باز هم جنجال درست کرده است. این بار با توهین به آفریقا!

به گزارش ایسکانیوز، سیاست آمریکا در برخورد با کشورهای دیگر همواره به گونه ای بوده که باعث پیش برد منافع این کشور گردد. ترامپ اخیرا سخنان توهین‌آمیزی درباره مهاجران برخی کشورها که به آمریکا وارد می‌شوند، اظهار داشته است.

وی با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: "چرا این مردم را از کشورهایی که چاه مستراح هستند، به اینجا راه می‌دهیم؟"

این در حالی است که وی همواره چنین ادبیاتی را در برخورد با کشورهایی که سیاست هایش را ارضا نمی کنند یا به گونه ای توانایی جبهه گرفتن مقابل آمریکا را ندارند، اتخاذ کرده است و در برخورد با آن هایی که با سیاست های وی همسو هستند و نمی تواند روی آن ها تسلط داشته باشد، جانب احتیاط را رعایت می کند.

وی در ادامه سخنان توهین آمیز خود «که کاملا رنگ و بویی نژاد پرستانه داشت» گفت :"ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند!"

این سخنان واکنش هایی از نقاط مختلف به دنبال داشت که یکی از این واکنش ها از دل آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور سر برآورد.

پل رایان رییس مجلس آمریکا با بیان این که سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا "عمیقا مایه تاسف و غیر سازنده" است، گفت:" خودش از مهاجران ایرلندی است و زمانی که به آمریکا آمد با پیش داوری و رفتار خصومت‌آمیز مواجه شده بود."

اما گویا این گونه رفتار در ادبیات آمریکا نهادینه شده و شخص ترامپ به نمایندگی از این کشور بعد از توهین هایی که نسبت به مکزیکی ها و مسلمانان داشته، این بار آفریقایی ها را نشانه گرفته است.

قطعا وی به عنوان یک سیاست مدار باید نسبت به لحن صحبت خود با مردمی که در فقر و بدی آب وهوا در حال گذران زندگی هستند ،کاملا واقف باشد.

واشنگتن پست نخستین بار در گزارشی از اظهارنظر توهین‌آمیز دونالد ترامپ خبر داد. کاخ سفید بدون تکذیب این سخنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بعضی از سیاستمداران در واشنگتن ،مدافع منافع کشورهای خارجی هستند ولی ترامپ همیشه برای مردم آمریکا می‌جنگد."

سخنگوی سازمان ملل هم گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مکررا بر حفظ شرافت، برابری و حقوق بشر مهاجران و پناهجویان در سراسر دنیا تاکید دارد. استفان دوجاریک جمعه درباره نظر گوترش گفت:" او از تمام کشورها می‌خواهد تا روی توزیع مثبت مهاجران تمرکز کنند و از حقایق استفاده کنند نه پیش‌داوری‌ها."

راس مبارک، یک قانونگذار اپوزیسیون در غنا از کشورهای در حال توسعه خواست تا ایالات متحده آمریکا را تا زمانی که دونالد ترامپ از این سمت کنار نرفته است، بایکوت کنند.

بعد از همه این واکنش ها نسبت به این اقدام ترامپ ،دفتر امور آفریقا در وزارت خارجه آمریکا هم در تلاش برای آرام کردن جو، در توئیتی نوشت: "ایالات متحده آمریکا به شدت، با اشتیاق و جدیت در آفریقا مشارکت خواهد داشت و به امر ارتقای این روابط حیاتی و اعتمادسازی با شرکای آفریقایی ما می‌پردازد."

این دفتر به طور مستقیم به سخنان ترامپ اشاره نکرده است اما رییس جمهور آمریکا بعد از واکنش هایی که با آن مواجه شد، طی موضع همیشگی خود این سخنان را کذب دانسته است.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دوران اوباما و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ در همان زمان ، ترامپ را به داشتن "عقاید عوامانه و نژادپرستانه" متهم کرده بود.

کلینتون نسبت به سخنان اخیر ترامپ این گونه واکنش نشان داد:" روز جمعه باید روز یادبود قربانیان زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی باشد اما در عوض، این کشور هدف این گونه سخنان از طرف ترامپ قرار گرفت."

او نوشت: سالگرد زلزله ویرانگر ۸ سال پیش ،روزی است که باید این تراژدی و مقاومت مردم آن به یاد آورده شود و تاکیدی دوباره بر تعهد آمریکا به همسایگانش باشد. در عوض شاهدیم هر فردی که شباهتی به ترامپ ندارد هدف دیدگاه‌های نژادپرستانه و عوامانه او قرار می‌گیرد.

سخنان رییس جمهور آمریکا این بار واکنش های جهانی را در برداشته است، از سازمان ملل و اتحادیه اروپا گرفته تا مجلس نمایندگان آمریکا، کشورهای فرانسه، سنگال،غنا و السالوادور. در واقع همگان با محکوم کردن چنین برخورد و سخنان نسنجیدهای از طرف رییس جمهور آمریکا، معتقدند اظهارات او با آنچه که یک رئیس‌جمهور باید به آن اعتقاد داشته باشد، مغایرت دارد.

این نشان می دهد که بهتر از این ادبیات را از آمریکایی ها در برخورد با کشورهایی که سیاست های آن ها را «آن گونه که در ذهن خود دارند» برآورده نمی کنند، نباید انتظار داشت و نهادی مانند سازمان ملل که بیشتر به اظهار نظرهای دیپلماتیک عادت دارد ،بایدبیشتر از این اظهارات، منتظر شنیدن این گونه حرف های جنون آمیز و ناامید کننده از فردی چون ترامپ باشد.

در واقع آمریکا با ترامپ در مسیر افول ارزش هایی که همیشه مدعی آن ها بوده است از حقوق بشر گرفته تا مساله مهاجران و مبارزه با تروریسم و... قرار دارد؛ با این وجود شخص رییس جمهوری آمریکا با سیاست هایی که اتخاذ نموده ،طوری ظاهر گشته که سیاست های نژادپرستانه آمریکا راحت تر برای جهانیان روشن شود و حتی کشورهای معدود خوش باوری که به داعیه داری حقوق بشرآمریکا باور داشتند دیده هایشان به سوی حقیقت باز شود .

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 896344

وب گردی

وب گردی