گردشگرها پشت در موزه‌های ایران می‌مانند/ قیمت بالای بلیت موزه بدون حداقل امکانات

ساعت کار بی نظم و قیمت بالای بلیت‌ موزه‌های ایران تبدیل به چالشی برای گردشگری شده است.

به گزارش ایسکانیوز گردشگران خارجی با اتکا به ساعت کار اعلام شده روی سایت ها و نقشه های گردشگری، سراغ موزه های ایران می روند اما کافی است به جای اول وقت، ساعت های پایانی را انتخاب کنند تا پشت در موزه های کشور بمانند.

به تازگی تصاویری از گردشگر خارجی منتشر شده که ساعت 15:30 پشت درهای بسته کاخ گلستان مانده و سربازان یگان حفاظت مانع ورود او می شوند. این در حالی است که ساعت کار کاخ موزه گلستان تا ساعت 17 است.

بی نظمی در ساعت کار و برنامه موزه ها آرام آرام تبدیل به یکی از ویژگی های موزه های ایران می شود. در کنار خودمختاری کاخ گلستان در باز و بسته کردن درهای موزه، کاخ موزه سعدآباد شرایطی به مراتب بدتر دارد و مسئولان این مجموعه بارها این مجموعه را بدون در نظر گرفتن تقویم رسمی تعطیلاتش، به بهانه های مختلف تعطیل کرده اند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که گردشگران خارجی برای ساعت های سفر خود برنامه ریزی دارند و این بی نظمی و خودمختاری موزه ها در تعطیلی و ساعت های کار باعث می شود، بسیاری از گردشگران مکان های مورد علاقه خود را بازدید نکند یا از برنامه سفر خود عقب بمانند. اتفاقی که موجب رنجش گردشگران خارجی شده و حالا آنها در سفرنامه های خود بارها ذکر کرده اند که به ساعت کاری موزه ها و بناهای تاریخی ایران اطمینانی نیست.

موضوع تعطیلی موزه ها و بناهای تاریخی کشور به تازگی پایش به مجلس نیز باز شده و نمایندگان معترض تعطیلی های بی سر و سامان این بخش از خدمات گردشگری هستند. تعطیلاتی که گاهی دقیقا در زمان اوج سفرهای داخلی و خارجی قرار گرفته است. اما سازمان میراث فرهنگی و مدیران آن همچنان معتقدند که تعطیلات مناسب است.

هزینه های بالای بلیت موزه های ایران نیز چالش دیگری برای گردشگری شده است. سازمان میراث فرهنگی سالهاست بلیت موزه ها و محوطه های تاریخی ایران برای گردشگران خارجی را چند برابر گردشگران داخلی قرار داده است. اتفاقی که ضمن ایجاد سوال برای گردشگران خارجی، اعتراض آنها را نیز به همراه دارد.

مانوک، گردشگر خارجی درباره قیمت بالای بلیت کاخ موزه گلستان می گوید: هزینه ورودی (15 هزار تومان) در حال حاضر بسیار بالاست. با این هزینه فقط شما را به داخل محوطه راه می دهند و اجازه بازدید از بناها را ندارید و برای هر کدام باید بلیت جداگانه خریداری کنید که هزینه بین 4 یورو تا 25 یورو دارد و هزینه بالایی است.

او اما از گلستان خوشش آمده و می گوید: من بسیار کاخ را دوست داشتم، زیبا و بزرگ بود و مثل نقطه آرامشی میان شهر آشفته و شلوغ تهران است.

در حالی گردشگران خارجی معترض قیمت بالای بلیت موزه ها هستند که مسئولان سازمان میراث فرهنگی به ویژه مدیر کل موزه های کشور با مقایسه قیمت بلیت موزه ها با کشورهای همسایه معتقد مناسب بودن قیمت است.

این مقایسه در حالی رخ می دهد که موزه های ایران حداقل امکانات را برای گردشگران خارجی فراهم نمی کنند. بلیت چاپی موزه های ایران برخلاف موزه های مهم کشورهای دیگر نه تنها ارزش نگهداری و ثبت در خاطرات ندارد که بسیار زشت و بی کیفیت است.

از سوی دیگر در حالی برای ورود گردشگران خارجی به کاخ موزه های مانند نیاوران و سعد آباد هزینه های بالایی دریافت می شود و در صورت بازدید از همه بناها، این هزینه بالای 100 هزار تومان خواهد بود که حتی یک بروشور انگلیسی در این بناها وجود ندارد و راهنمای صوتی به زبان های مختلف تبدیل به آرزویی برای موزه های ایران شده است.

هزینه بلیت موزه ها، سالهاست به طور مستقیم به خزانه دولت واریز می شود و این باعث شده که دولتی ها نگاه درآمدی به موزه های داشته باشند. اتفاقی که قرار است در سال 97 بالاخره تغییر کند و هزینه بلیت موزه ها به حساب خود آنها واریز شود تا شاید زمینه ارتقا حداقلی آنها فراهم شود.

705

کد خبر: 896409

وب گردی

وب گردی