همکاری دانشگاهی بین کشورهای آسیایی امری ضروری است

رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت تفاهم و گفت‌وگو بین تمام کشورهای آسیایی تاکید کرد و پیشنهاد متمرکز شدن بر موضوعاتی چون مبادلات فرهنگی، انجام پژوهش‌های مشترک و همکاری‌های دانشگاهی بین کشورهای آسیایی را داد.

به گزارش ایسکانیوز،محمود نیلی‌احمدآبادی در نخستین اجلاس گفت‌وگوهای آسیایی که صبح امروز شنبه (23 دی‌ماه) در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اندیشمندانی از کشورهایی آسیایی و ایران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه ما باید چالش‌ها را به خوبی بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم چراکه با شناخت دقیق بر مبنای علم و دانش، چالش‌ها حل و فصل می‌شود اظهار کرد: چالش‌ها را می‌توان به چالش‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقسیم کرد؛ اما امروزه با گسترش فضای مجازی و در واقع جهانی شدن، دیگر مشکلات نمی‌توانند به صورت محلی و منطقه‌ای باقی بمانند و به سرعت جهانی می‌شوند.

وی یادآور شد: آنچه که با امروز آن مواجه‌ایم، مرز باریک بین چالش‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی است که با وجود فضای مجازی و ارتباطات گسترده بین کشورها و جهانی شدن باعث شده، مشکل محلی و منطقه‌ای به مشکل جهانی تبدیل شود، لذا توجه به کوچک‌ترین چالش‌ها هم باید در نظر گرفته شود.

نیلی‌احمدآبادی همچنین، مسائلی مانند تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کمبود آب و گسترش تروریسم را از جمله چالش‌های امروز بشر دانست و تصریح کرد : این چالش‌ها چنان گسترده و عمیق شده‌اند که رفع آنها نیازمند یک راه حل مبتکرانه مبتنی بر علم و دانش است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: امروزه دیگر چالش‌ها در درون مرزها محدود نمی‌شوند زیرا تاثیر آنها جهانی است؛ بسیاری از آنها چند لایه هستند که عملا غلبه بر آنها از عهده یک گروه و یک تخصص خارج است. غلبه بر این مشکلات نیاز به یک فضای تکامل دارد و اولین اقدام مشترک گفت‌وگو و تفاهم براساس برداشت‌های مشترک از مشکلات و اتخاذ تدابیر و راه حل‌هایی برای رفع مشکلات است.

وی یادآور شد: تجربه‌های زیادی در سطوح مختلف داریم که اقدامی به ظاهر مفید و مقطعی با گذشت زمان خود به چالش تبدیل شده است، این در حالی است که اگر گفت‌وگوها میان دانشمندان و نخبگان کشورها برای حل این‌گونه مشکلات صورت بگیرد، می‌تواند بسیار موثرتر باشد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به تمایز و برتری نخبگان نسبت به سایر گروه‌های جامعه اظهار کرد: نخبگان گروهی متمایز و برتر در قابلیت و کیفیت نسبت به سایر گروه‌های جامعه هستند؛ از این رو بر اساس دانش خود در برنامه‌های فرهنگی حائز شرایط نخبگی هستند و توانایی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت تفاهم و گفت‌وگو بین تمام کشورهای آسیایی تاکید کرد و پیشنهاد متمرکز شدن بر موضوعاتی چون تبادل و مبادلات فرهنگی، انجام پژوهش‌های مشترک و همکاری‌های دانشگاهی بین کشورهای آسیایی را داد.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 896439

وب گردی

وب گردی