نوسازی 12 هزار اتوبوس فرسوده با سرمایه گذاری چین، ایتالیا و کره/ ترددحدود 9 هزار کامیون فرسوده در کشور

معاون سازمان محیط زیست گفت: حدود ۱۲هزار اتوبوس فرسوده داریم که قرار است با سرمایه گذاری چین، ایتالیا و کره نوسازی شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع هوای پاک ‎با اشاره به سهم ۸۵درصدی مراکز صنعتی در آلودگی هوای کلان شهرها گفت:براساس مطالعاتی که در سال ۹۵انجام شد، سهم آلایندگی ذرات معلق (pm2.5) خودروها حدود ۳درصد تخمین زده شده، این در حالی است که سهم ۸۰درصدی حمل و نقل را در سطح شهر دارند.

وی افزود:سهم موتورسیکلت ها درتولید آلاینده ذرات معلق حدود۱۲درصد و سهم اتوبوس ها و کامیون ها که بیشترین سهم را در آلایندگی دارند حدود ۸۰درصد است.

وی ادامه داد: آلودگی صنایع آلاینده مانند نیروگاه ها حدود ۱۵ تا ۲۰درصد است.

تجریشی درباره نوسازی بخش حمل و نقل عمومی که انجام نشده است، گفت: در کشور حدود ۱۲هزار اتوبوس فرسوده داریم که ۳کشور (چین ،ایتالیا و کره ) قرار است برای نوسازی اتوبوس ها تا دو هفته آینده برای این بخش سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: طبق آمار حدود ۷۰هزار تاکسی داریم که ۶۰هزار از این تاکسی ها نوسازی شده اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبق اطلاعات شهرداری تهران تا پایان سال 97،92درصد اتوبوس های بین شهری فرسوده بودند،گفت: عمرمفید اتوبوس های شهری حدود ۸سال است و ما در شهر تهران حدود ۷ هزار و ۹۷۸ اتوبوس داریم که از این تعداد حدود ۹۷درصد فرسوده شده اند.

وی با بیان اینکه عمر مفید کامیون ها 15 سال است، ادامه داد: حدود 29هزار و 117 کامیون داریم که 34درصد آنها فرسوده شده اند.

فرسودگی 80 درصدی موتورسیکلت ها

تجریشی با بیان اینکه عمر مفید موتورسیکلت ها حدود ۵سال است، ادامه داد: بیش از یک میلیون موتور سیکلت داریم که ۸۰درصد از آنها فرسوده شده اند.

وی با بیان اینکه عمر مفید مینی بوس های شهری ۸سال است، گفت: در تهران حدود8هزار و 135 مینی بوس داریم که 91درصد آنها فرسوده هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در مرداد ماه امسال گفت:در مرداد ماه امسال قانون هوای پاک ابلاغ شد که بر همین براساس وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده و همچنین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بر روند اجرای قانون نیز بر مبنای این آئین‌نامه‌ها مشخص شده است.

تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه سه مصوبه هیات وزیران را در زمینه کاهش آلودگی هوا در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ داشتیم، اظهار کرد: در این مصوبه ها تمام دستگاه ها به کاهش آلودگی هوا متعهد شده اند .

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برخی اقدامات لازم در همه کشورهایی که با آلودگی هوا روبه‌رو هستند صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس نمونه گیری‌های انجام شده در برخی از کلانشهرهای ایران سوخت عامل اصلی تولید ذرات معلق در هوا است.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عمده ترین دلیل آلودگی هوای شهر تهران به شمار می‌آید، افزود: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مهم ترین آلاینده هوای شهر تهران است که از نظر احتراق ناقص بوده و بر اثر کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود.

تجریشی با بیان اینکه نظارت بر کیفیت سوخت تولیدی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: طبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست باید سه ماه یکبار سوخت توزیعی در کشور پایش شود که امسال این مدت در آذر و دی ماه به یک هفته تقلیل یافت.

تجریشی با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی 4 سال اخیر، تصریح کرد: در فصل سرما در برخی کلانشهرها مانند تهران، اصفهان، تبریز، اراک با پدیده وارونگی دما و افزایش مصرف سوخت و همچنین پایداری هوا که موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق حاصل از سوخت نامناسب و غیر استاندارد است. این ذرات از طریق ریه وارد بدن و خون انسان می‌شوند که برای سلامتی بسیار مضر هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در 6 ماهه دوم امسال به دلیل بروز پدیده وارونگی دما با تشدید آلودگی هوا مواجه بودیم، گفت: ذرات معلق از فعالیت نیروگاه‌ها، مراکز صنعتی، سوخت زباله و خودروها تولید می‌شوند، اما بخش قابل توجهی از این ذرات ناشی از احتراق ناقص و سوخت نامناسب هستند.

وی ادامه داد: در چند ساله گذشته سازمان حفاظت محیط زیست توانسته است برخی آلاینده‌های هوا را مدیریت کند، اما در حال حاضر ذرات معلق مهم‌ترین مسئله در آلودگی هوای شهر تهران است.

تجریشی‌ با بیان اینکه مقدار ذرات معلق در تهران 32 میکروگرم‌ در متر مکعب است، اظهار کرد: ذرات معلق در استاندارد جهانی‌ 10 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ است، بنابراین‌ ذرات معلق‌ در هوای تهران‌ 3 برابر حد استاندارد‌ جهانی است.

وی با اشاره به اینکه وسایل سنگین فرسوده‌ علت اصلی افزایش ذرات معلق‌ در تهران هستند، افزود: تردد کامیون‌های فرسوده و با عمر بالا در شب در شهر تهران علت اصلی آلودگی هوا‌ است‌، همچنین در روز‌ اتوبوس‌های فرسوده‌ عامل اصلی آلودگی و افزایش ذرات معلق‌ در شهر تهران هستند. بنابراین ناوگان اتوبوسرانی‌ و کامیون‌ها سهم قابل توجهی در ایجاد ذرات معلق‌ با قطر کمتر از 2.5 میکرون دارند.

705

کد خبر: 896463

وب گردی

وب گردی