میرزاده:  بساط کنکور برچیده نشود، مسئولان را به مجلس می کشانیم

داستان ادامه دار اجرای قانون حذف کنکور؛ قانونی که اگرچه یک دهه از عمر آن می‌گذرد اما همچنان در یک بام و دو هوای اجرا و عدم اجرا سرگردان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، قانون حذف کنکور که سابقه آن به یک دهه می رسد همچنان درگیر و دار تصمیمات مسئولان است. در شرایطی که مجلس اجرای این قانون را ضرورتی انکارناپذیر می‌داند اما مسئولان در وزارت آموزش وپرورش و سازمان سنجش همچنان بر این باورند که شرایط لازم برای حذف کنکور فراهم نیست.

مجلسی‌ها اما این ادعای مسئولان در وزارت علوم و آموزش و پرورش را بهانه ای برای اجرایی نکردن قانون می دانند به طوریکه سید حمایت میرزادهسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: واقعیت آن است که منافع عده ای در سازمان سنجش اجازه حذف کنکور را نمی دهد.

اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس و دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اگرچه بر اجرای قانون حذف کنکور تاکید دارد اما بر این باور است که در شرایط کنونی حلقه اتصال وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم با نقصان هایی روبرو است. او می گوید: نمی توانیم کنکور را در همه رشته ها حذف کنیم تا زمانیکه ملزومات آن فراهم شود.

در نشستی با حضور اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بررسی دلایل عدم اجرای قانون حذف کنکور پرداخته شد که متن کامل را در ادامه می خوانید.

موضوع حذف کنکور در شرایطی که پشتوانه قانونی دارد اما همچنان با موانعی در اجرا روبرو است به طوریکه مسئولان در آموزش عالی و آموزش وپرورش تاکید دارند شرایط برای اجرای آن فراهم نیست، آقای میرزاده فکر می‌کنید آیا ایرادی متوجه قانون است یا شما ادعاهای مطرح شده را بهانه‌ای برای اجرایی نکردن قانون حذف کنکور می‌دانید.

میرزاده: ببینید به نظر می رسد شرایط در کشور ما به گونه ای است که در بسیاری موارد از جمله حذف کنکور منتظر هستیم تا درباره علت اجرایی نشدن قانونی از ما سوال شود و ما بلافاصله اعلام کنیم شرایط فراهم نیست. اگر مسئولان آموزش وپرورش اعلام می‌کنند ما نمی‌توانیم امتحانات سه سال آخر متوسطه را به صورت سراسری برگزار کنیم و به همین دلیل شرایط برای حذف کنکور فراهم نیست چرا پنج سال پیش زمانیکه قانون در مجلس وضع می‌شد این موضوع را مطرح نکردند؟ یا اینکه چرا بعد از آنکه قانون وضع شد طی مکاتبه با مجلس اعلام نکردند تا پایان سال 97 که مهلت اجرای قانون است آمادگی لازم را ندارند؟

میرزاده: سایه شوم کنکور اجازه تحقق دغدغه‌های رهبری را در حوزه آموزش نمی دهد

بی توجهی به اجرای قانون حذف کنکور تا جایی پیش رفت که همین اواخر رئیس مجلس اعلام کرد سازمان سنجش منحل شود و البته مجلس هم به این موضوع ورود کرد. واقعیت آن است که شرایط در کشور به گونه ای است که سایه شوم کنکور اجازه اجرای سند تحول بنیادین را نمی دهد؛ سایه شوم کنکور اجازه بروز خلاقیت دانش آموزان را نمی دهد و اینکه سایه شوم کنکور مسیر اصلی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را منحرف کرده است. به صراحت اعلام می‌کنم اگر بسیاری از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در حوزه آموزش وپرورش محقق نمی‌شود ناشی از سایه شوم کنکور است.

متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که دانش‌آموز از همان سال اول ابتدایی که وارد مدرسه می‌شود جز تست زنی با موضوع دیگری روبرو نیست؛ در ساختار فعلی آموزش و پرورش هنر، انشا، خلاقیت، مهارت‌های زندگی، همه و همه فدا شده به گونه ای که در همه ایام تعطیل و غیرتعطیل و حتی در روزهای آلودگی هوا والدین به دنبال آن هستند که فرزندان خود را راهی کلاس خصوصی و تست‌زنی کنند، بعد در یک سیاست گذاری صد درصد غلط سرنوشت دانش‌آموزان را در دو الی سه ساعت برگزاری کنکور تعیین می‌کنیم.

اگر مسئولان آموزش و پرورش امروز اعلام می کنند شرایط برای حذف کنکور فراهم نیست به طور قطع اگر اجرای آن را 10 سال به تعویق بیندازیم باز هم در آن زمان اعلام خواهند کرد که شرایط آماده نیست. حتی 20 سال بعد هم اعلام می کنند شرایط فراهم نیست، پس بهتر است ابتدا آموزش وپرورش به صورت شفاف اعلام کند آیا مخالف حذف کنکور است یا موافق؟ یعنی نخست مشخص کند که کنکور را مفید می داند یا خیر؛ اگر مفید است دلایل خود را مطرح کند. من می گویم کنکور مفید نیست بوده و راه خطایی است که تاکنون رفته ایم. اگر مسئولان آموزش و پرورش علاقمند به اجرای سند تحول بنیادین هستند به صراحت اعلام می کنم با وجود کنکور نمی توانند آن را اجرا کنند. اگر می توانند، بگویند قرار است از کجا شروع کنند؟

میرزاده: کنکور باعث طبقه‌بندی مدارس شده است

سوال می کنم؛ چرا آموزش وپرورش مدارس را طبقه بندی کرده است؟ خیلی شفاف عرض می کنم همین کنکور باعث طبقه بندی مدارس شده است، ایجاد مدارس دولتی با عناوین مختلف از جمله نمونه، تیزهوشان، هیات امنایی همگی ناشی از برگزاری آزمون کنکور است، خانواده‌ها هم با ادعاهایی مثل اینکه در این مدارس قبولی کنکور بیشتر است یا این مدارس بهترین‌ها هستند از آن ها استقبال می کنند. نکته این است که تاکنون هیچ کس اعلام نکرده که بهترین مدرسه یعنی چه؟ آیا بهترین مدرسه، مدرسه ای است که در آزمون کنکور بیشترین قبولی را به خود اختصاص دهد. حال در این شرایط، آموزش و پرورش آمده در سطح راهنمایی و دبیرستان مدارس خاص هم ایجاد کرده به طوریکه دانش آموز از روز اول به دنبال مدارس نمونه، تیزهوشان و سپس کنکور و بعد مدرک و در نهایت هیچ است.

حال برویم سراغ آموزش عالی؛ به اعتراف رئیس سازمان سنجش معضلات کنکور بیشتر از حسناتش است. خب اینکه گفتند کنکور معضل است چه اقدامی انجام دادند؟ چه کسی اعلام کرده سنجش یعنی کنکور و آن هم حتما تستی؛ آیا ابزار سنجش فقط سوالات تستی است. قطعا این طور نیست. ابزارهای متعددی برای سنجش استعدادها وجود دارد. مگر می شود در عرض 2 الی 3 ساعت سرنوشت یک نفر یا سرنوشت جامعه را مشخص کرد؟

مسئولان آموزش عالی به خوبی می دانند که سنجش ابزار مختلفی دارد که یک نمونه آن سوالات تستی است که اکنون در قالب کنکور برگزار می شود اما در کشور ما به گونه ای رفتار شده که گویی کنکور تنها راه سنجش است بنابراین هر زمانی که موضوع حذف کنکور را مطرح می کنیم سازمان سنجش اعلام می کند که فضا فراهم نیست و یا به دلیل اینکه برخی از دانشگاه های ما پرمخاطب است چاره ای جز برگزاری کنکور نداریم.

میرزاده: منافع شخصی بسیاری در آموزش و پروروش وسازمان سنجش اجازه حذف کنکور را نمی دهد

با صراحت اعلام می کنم منافع شخصی بسیاری در سازمان سنجش ایجاب می کند که کنکور همچنان برگزار شود، بنده با ادله این موضوع را عنوان می کنم، مسئولان اعلام کنند برای شرکت هر دانش آموز در کنکور چقدر هزینه دریافت می کنند؟ گردش مالی شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش چه میزان است؟ یا موسساتی که در بیرون برای برگزاری کلاس های کنکور مجوز دارند، مراکز فروش پایان نامه، مجموعه هایی که کتاب های متعدد کمک آموزشی چاپ و به شیوه های مختلف در مدارس توزیع می کنند چقدر درآمد دارند؟ واقع امر آن است که تعدد و کثرت مجموعه ها و موسسات فعال در این حوزه نشان از گردش مالی بالای این بخش دارد.

میرزاده: اراده وجود داشته باشد، کنکور قابل حذف است

می خواهم بگویم فضا طوری است که متاسفانه هم در آموزش و پرورش در بحث مدارس خاص و به خصوص در سازمان سنجش به صورت مستقیم و غیرمستقیم منافع عده ای در این است که کنکور باقی بماند والا همه کارشناسان و صاحب نظران می دانند که اگر اراده ای وجود داشته باشد کنکور قابل حذف است و در آموزش وپرورش هم امکانات لازم برای اجرای آزمون های متعدد در پایه های پایین فراهم تر است. اگر مسئولان آموزش و پرورش مشکل اعتبارات و بودجه را مطرح می کنند، باید بگویم همین امروز هم آموزش و پرورش مشکل اعتبار داشته و به طور مثال 10 هزار میلیارد به معلمان بدهی دارد بنابراین هر زمان که اجرای قانون حذف کنکور را آغاز کند به طور قطع نیازمند اعتبارات است اما امکانات، زیرساخت ها و توانمندی به صورت صددرصد در آموزش وپرورش برای حذف کنکور وجود دارد، درباره مسایل مالی هم می توان در یک جلسه تصمیم گرفت که چگونه می توان آن را مرتفع کرد.

بنابراین تاکید می کنم آموزش و پرورش و سازمان سنجش شرایط لازم را برای حذف کنکور دارند اما هر زمان که می خواهیم برای اجرای این قانون وارد عمل شویم، مسئولان می گویند شرایط و زمینه فراهم نیست این در حالی است که اصل و ریشه آن برمی گردد به منافع شخصی افراد.

عباسی: کلاس های کنکور پل ارتباطی آموزش وپرورش و آموزش عالی

خانه ملت: آقای عباسی شما در اظهارنظری اعلام کرده بودید اگرچه قانون حذف کنکور ضروری است اما نیازمند ملزوماتی است که در حال حاضر آن شرایط فراهم نیست. این الزامات چیست و چطور می شود آن ها را تامین کرد؟

عباسی: ببینید در اوایل انقلاب اسلامی در دهه 60 مدتی دانشگاه ها تعطیل شد و بسیاری از متقاضیان در صف ورود به دانشگاه ماندند تا اینکه دانشگاه ها راه اندازی و مساله امتحانات و آزمون ورودی مطرح شد. تعداد متقاضیان در آن زمان حدود 2 میلیون نفر اما میزان پذیرش حدود 100 تا 150 هزار نفر بود، این میزان فاصله بین تعداد متقاضیان و ظرفیت دانشگاه ها می طلبید که آزمون ورودی و مراحل گزینش ایجاد شود اما ما انتظارمان این بود که در طول زمان در فرآیند پذیرش دانشجویان تغییراتی ایجاد شود یعنی متناسب با زمان اصلاحاتی صورت گیرد اما متاسفانه به سمتی حرکت کردیم که امروز شاهد رفتار کلیشه ای هستیم به طوریکه همه ذهن ها و فعالیت ها بر تست زنی متمرکز شده و راه ورود به دانشگاه و پل ارتباطی آموزش وپرورش و آموزش عالی را کلاس های کنکور پر کردند.

در پی برگزاری کنکور بحث نخبه پروری و شکوفایی استعداد و خلاقیت ها به فراموشی سپرده شد، ضمن اینکه به کیفیت محتوای درسی نیز بی توجهی شد و تدریس جزوات و کتاب های کمک آموزشی و کتاب های آزمون آموزشگاه های آزاد جایگزین کتاب های درسی به ویژه در علوم پایه و دروس عمومی شد. خب این روند، روندی نگران کننده بود به طوریکه باعث شد دانش آموزان با استرس و فشار روحی و روانی در صف کنکور قرار گیرند این در حالی بود که دیوار کنکور سال به سال بلندتر می‌شد به همین دلیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تصمیم گرفت که با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها و کاهش تقاضا در برخی رشته ها حذف تدریجی کنکور طی 5 سال را در دستور کار قرار دهد.

سال 86 این طرح تصویب شد و اجرای آزمایشی آن را ابلاغ کردیم اما متاسفانه هیچ اتفاق خاصی نیفتاد یعنی قانونی که صراحت و شفافیت داشت را نه تنها اجرا نکرده بلکه سلیقه ای عمل کردند به طوری که دانشگاه آزاد و وزارت علوم به صورت مستقل اقدام به برگزاری آزمون کردند که این روند تاکنون ادامه دارد و هر سال که می گذرد خسارات معنوی و مادی بر خانواده و جامعه تحمیل می شود، این در حالی است که همه خانواده ها به ویژه در مناطق کم برخوردار با وجود دانش آموزان مستعد امکان پرداخت مبالغ برای کلاس کنکور و کتاب های کمک آموزشی را ندارند.

در نهایت مجلس نهم برای رفع تبعیض ها بر حذف تدریجی کنکور اصرار و آن را به قانون تبدیل کرد اما با مقاومت هایی همراه بود، چرا؟ چون منافع عده ای در خطر افتاد.

عباسی: نمی توانیم کنکور را در همه رشته ها حذف کنیم

مقاومت ها از سوی چه افراد یا دستگاه هایی بود؟

عباسی: فشارها از سوی افرادی بود که درآمدهای میلیاردی باد آورده یک ساله از محل همین برگزاری کلاس های کنکور داشتند، اینها به همان اندازه که درآمد کسب می کنند درصدی را هم هزینه می کنند تا شرایط برگزای کنکور حفظ شود زیرا نفع شان در آن است.

از نظر من سنجش دانشجو و آزمون لازم است به ویژه در بعضی امور به طور مثال برای استخدام در سازمان ها، نهادها و دستگاه ها باید آزمون استاندارد برگزار و مصاحبه داشته باشند، در مورد دانشگاه ها هم بر این باورم که نمی توانیم کنکور را در همه رشته ها حذف کنیم.

ببینید براساس سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش قرار بود معدل دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه مدنظر قرار دهند، بحث ما در حذف تدریجی کنکور این بود که پایه علمی دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه منظور کنیم اما واقع امر این است که در مدارس آزمون ها واقعی نیست یعنی در مدارس به صورت عادلانه توازن برقرار نیست بنابراین ما نمی توانیم دانش آموزان را متناسب با توان و استعدادشان بسنجیم به همین دلیل یعنی حلقه آموزش و پرورش با آموزش عالی به هم وصل نشده است.

عباسی: امروز سنجش در دانشگاه ها هیچ تفاوتی با دهه 60 نکرده است

ببیند آموزش و پرورش متولی است که دانش آموزان را از نظر کیفی و کمی به سطح مطلوب رسانده و برای دانشگاه آماده کند، از طرفی وزارت علوم هم موظف است که متناسب با توان متقاضیان، این افراد را سنجش و پذیرش کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

امروز باید به سمتی حرکت کنیم که همه زحماتی که در آموزش و پرورش کشیده می شود به صورت شفاف، روشن و دسته بندی شده به آموزش عالی تحویل شده و آموزش عالی هم با یک سنجش متناسب با شرایط موجود نه سنجشی که امروز با دهه 60 هیچ تفاوتی نکرده اقدام به پذیرش دانشجو کند، البته برای رشته های پرمتقاضی مانند رشته های علوم پزشکی یا مهندسی برخی دانشگاه ها هم به دلیل اینکه میزان پذیرش کم و محدود است مثل بسیاری از کشورهای دنیا سنجش و آزمون داشته باشیم، اما متولی این امر آموزش وپرورش باشد نه آموزشگاه های آزاد.

عباسی: آموزشگاه های آزاد، آموزش و پرورش را مدیریت می کنند

متاسفانه امروز شاهد روندی هستیم که آموزشگاه های آزاد، آموزش و پرورش را مدیریت می کنند به طوریکه تدریس کتاب های کمک درسی باعث شده همه خلاقیت معلمان و دانش آموزان گرفته شود. سوال این است، با کدام محتوای آموزشی قصد داریم بچه ها را خلاق بار بیاوریم؟ در شرایطی که امروز کتاب های کمک آموزشی با سوالات و جواب های مشخص در مدارس تدریس می شود دیگر چه لزومی دارد که دانش آموزان فکر کنند و خودشان ابتکار عمل به خرج دهند. بر این باورم همه این ها عواملی بازدارنده در حذف کنکور است به طوریکه هنوز هم در اجرای آن کوتاهی می شود.

البته باید عرض کنم که در حال حاضر به صورت صددرصد موافق حذف کنکور نیستم ولی به هر حال باید یک روزی این اتفاق بیفتد اما مشکل دیگری که داریم این است که در آموزش عالی هم استانداردهای لازم تعریف نشده است به طوریکه برای ورود به دانشگاه سختگیری های زیادی از برگزاری کلاس های متعدد گرفته تا برگزاری آزمون کنکور می شود اما در نهایت زمانیکه متقاضی وارد دانشگاه می شود مشاهده می کند که در دانشگاه خبری نیست و به راحتی دانشجوها می توانند واحدهای خودشان را گذرانده و مقاطع مختلف تحصیلی را طی کنند.

دانشگاه ها در بسیاری از کشورهای حوزه اسکاندیناوی طوری با آموزش و پرورش تطبیق داده شده اند که مسئولان به خوبی می دانند اگر سطح قابل قبولی از آموزش را ارائه ندهند دانشجو امکان گذراندن واحدها را نخواهد داشت اما در دانشگاه های ما این سیاست ها و استانداردها تعریف نشده در حالی که این موارد باید به صورت معنادار رعایت و استانداردسازی شود.

به نظر می رسد حلقه مفقوده اتصال بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید ایجاد شده و مسئولان مربوطه با کمک و هم اندیشی یکدیگر در جهت درست تغییر مسیر دهند. ما هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمک خواهیم کرد تا برای یک بار هم شده معضل کلاس های کنکور، آموزشگاه های آزاد و بساطی که امروز پهن شده جمع شود؛ شما امروز بروید در میدان انقلاب ببینید وضعیت فروش پروپزال و پایان نامه و مقاله و تحقیق و کلاس های کنکور و آزمون ها و کتاب های کمک آموزشی به چه شکلی است، هیچ دستگاهی هم نیست که نظارت و بازرسی و معانت کند.

در پی همین عدم نظارت ها است که امروز شاهدیم فردی که در گوشه ای از سیدخندان دو اتاق را به عنوان آموزشگاه آزاد در اختیار داشته امروز نصف آموزشگاه های کشور را در اختیار گرفته و در حوزه آموزشگاه های علمی آزاد امپراطوری برای خود ایجاد کرده؛ جالب تر این است که طوری در مدارس القا می کند که رمز و راز ورود به دانشگاه ها شرکت در آزمون و کلاس های این موسسه است. کجا هستند مدیران آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزرای اسبق، سابق و حال که ببینند وضعیت آموزشی ما به چه سمتی در حرکت است؟

هشدار می دهم مجلس شورای اسلامی دیر یا زود برخورد قاطعانه ای با این رفتارها خواهیم داشت. اهرم اجرایی در اختیار مسئولان اجرایی است و بایستی به فکر بیفتند و سریع تر این بساط را جمع کند، اگر اقدامی نکنند ما نمایندگان در مجلس ناچاریم برای دفاع از حقوق فرزندان مان از اهرم های نظارتی خود در جهت مواخذه و سوال از کسانی که دست اندرکار هستند استفاده کنیم.

میرزاده: بساط کنکور برچیده نشود، مسئولان را به مجلس می کشانیم

خانه ملت: آقای میرزاده نکاتی را آقای عباسی اشاره کردند که شرایط به دلایل متعدد برای حذف قطعی کنکور فراهم نیست. از جمله اینکه حلقه مفقوده ای بین آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود دارد. ضمن اینکه ما یکسری رشته و دانشگاه پرمتقاضی داریم که امکان حذف کنکور در آنها فراهم نیست. تصور می کنید اینها بهانه هایی است که برای اجرایی نشدن قانون؟

میرزاده: آقای عباسی هم در صحبت های خود اشاره کردند که باید بساط کنکور برچیده شود زیرا کنکور یک معضل است. در تایید اظهارات آقای عباسی عرض می کنم اگر بساط آن برچیده نشود مجلس ورود کرده و مسئولان را به مجلس کشانده و مورد سوال قرار می دهد.

میرزاده: مدیران آموزش عالی و آموزش و پرورش شجاعت تصمیم گیری ندارند چون منافع شان به خطر می افتد

کنکور حتی اگر امروز هم حذف شود خیلی دیر حذف شده، مدیران ما باید ریسک پذیر باشند و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، متاسفانه نه مدیران آموزش عالی و نه مدیران آموزش و پرورش شجاعت تصمیم گیری ندارند زیرا نمی خواهند هزینه بدهند در واقع می ترسند.

همه مخالفان و موافقان پذیرفتند که کنکور معضل است و باید برچیده شود اما منافع یک عده ایجاب می کند که کنکور ادامه داشته باشد، بنده عرض نمی کنم همگی اشخاصی که در وزارت علوم یا آموزش و پرورش مشغول هستند منافعی در برگزاری کنکور دارند یا اینکه وزرای دیروز و امروز در این ماجرا نفعی دارند بلکه می گویم منافع یک عده اجازه حذف کنکور را نمی دهند و یک عده همه جرأت تصمیم گیری ندارند؛ منافع تنها مادی نیست بلکه منافع پستی و سازمانی وجود دارد که افراد می خواهند آن را حفظ کنند، بنابراین مدیران قدرت تصمیم گیری ندارند زیرا اگر کنکور حذف شود ممکن است کارکرد سازمان برخی مدیران زیر سوال رود که به طور مثال فلان سازمان چه کارکردی دارد و علت فعالیت آن چیست؟ بنابران برخی مدیران نگران پست خود هستند که نکند خود را وارد گود حذف کنکور کند و بعد تبعات آن متوجه مجموعه خودشان باشد بنابراین منافع آنها ایجاب می کند که کنکور باقی بماند.

میرزاده: کنکور وسیله ای برای انتخاب شایسته ها نشده است

مطلب بعد اینکه کنکور هدف نبوده بلکه وسیله ای برای انتخاب شایسته ها است، بنده به صراحت عرض می کنم که کنکور نه تنها وسیله ای برای انتخاب شایسته ها نشده بلکه وسیله ای برای تامین منافع بسیاری از افراد شده، چرا؟ ببینید امروز دانشجو برای ورود به دانشگاه صد رشته انتخاب می کند. در کجای دنیا و کدام عاقل می پذیرد که یک نفر که قصد ورود به دانشگاه را دارد بگوید به رشته شیمی علاقمندم، در عین حال به فیزیک، مهندسی آب، کشاورزی و ... هم علاقمندم، این شکل انتخاب رشته مشخص است که براساس علاقه نیست، این نوع انتخاب رشته برای دانشگاه با کدام منطق قابل توجیه است. با ادامه این روند ما مورد تمسخر آیندگان هستیم. اگر می خواهیم شایسته ها را انتخاب کنیم اول باید بپذیریم که انتخاب 100 رشته از سوی یک متقاضی غلط است.

نکته دوم اینکه ما زمانی 20 میلیون دانش آموز داشتیم. زمانی دانشگاه کم داشتیم یعنی آزاد، پیام نور، علمی- کاربردی، غیردولتی و شبانه و ... را نداشتیم اما در نهایت در شهرستان ها به هر دلیلی به اصطلاح بدون آمایش سرزمینی و با دخالت های سیاسی دانشگاه را در هر روستایی ایجاد کردیم خب امروز صندلی زیاد و داوطلب کم است، چرا اصرار داریم کنکور برگزار کنیم؟

می خواهم بگویم تعداد صندلی زیاد است و در قانون آمده حداقل 85 درصد یعنی تا 100 درصد هم تا پایان سال 97 امکان جذب بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد، خب چرا به صورت شفاف اعلام نمی کنیم چه دانشگاه ها و چه رشته هایی نیازی به دفترچه کنکور ندارند تا هر متقاضی هر وقت اراده کرد برای ثبت نام در آن رشته ها اقدام کند. ببینید طی همه سال هایی که کنکور برگزار می شود واحدهای مختلف دانشگاهی در شهرها و استان های متعدد بودند که داوطلب اگر نمره لازم را هم نگرفته بلکه حتی نمره منفی هم داشته پذیرش شده است، پس ماجرای برگزاری کنکور چیست؟

واقع امر این است که به راحتی می توانیم 85 درصد متقاضیان ورود به دانشگاه را از خرید دفترچه کنکور کنار معاف کرده به طوریکه داوطلبان امکان ثبت نام را بدون کنکور داشته باشد اما ظاهرا منافعی نمی گذارد این قانون اجرا شود. با این روند برگزاری کنکور به کرات شاهدیم که داوطلب دختری به طور مثال از شهرستان گرمی در استان اردبیل برای دانشگاهی در زابل یا هرمزگان پذیرش می شود. این چه سیستمی است که بچه های مردم را گرفتار آن کردیم؟ بر این باورم شبانه، پیام نور، علمی- کاربردی یا دانشگاه آزاد در شهر هر داوطلب هزار بار بهتر از روزانه دانشگاه در شهر دیگری است زیرا نه تنها هزینه ای به خانواده ها تحمیل نمی شود بلکه شاهد بروز مسایل و مشکلات فرهنگی، اخلاقی و هزاران آسیب اجتماعی نخواهیم بود، چرا ما با اصرار بر برگزاری کنکور نمی گذاریم دانشجویان در کنار خانواده های خود درس بخواهند؟

به جز 85 درصد مندرج در قانون که به هیچ عنوان نیازی به برگزاری کنکور ندارد، 15 درصد باقی مانده را باید مشخص کنیم کدام دانشگاه و رشته ها پرمتقاضی هستند. اول عرض کنم که خود ما بازار دانشگاه و رشته پرمتقاضی را داغ کردیم. بارها و بارها اعلام کردیم فلان دانشگاه برتر یا به اصطلاح عام توپ است؟ دانشگاه توپ یعنی چه؟ یعنی دانشگاهی که مشکلات مملکت را بهتر رفع می کند یا اینکه فارغ التحصیلان را از کشور فراری می دهد. آیا دانشگاهی که در شهرهای محروم است برتر نیست و دانشگاه های برتر فقط در تهران هستند؟ این چه عدالتی است؟ کجای قانون این تبعیض ها را به رسمیت شناخته است؟

بر این باورم که ابتدا باید یک تعریف عملیاتی برای بهترین دانشگاه داشته باشیم یعنی باید اول بگوییم شاخص بهترین دانشگاه چیست؟ بعد براساس آن شاخص دانشگاه برتر را اعلام کنیم که تاکنون تعریفی نداشتیم زیرا منافع عده ای در این نوع رفتارها بوده و مسئولان خواستند داوطلبان را به تهران بکشید. در ضمن چه کسی گفته رشته زراعت یا دامپزشکی باید در تهران تدریس شود؟ مگر داوطلبی که در این رشته فارغ التحصیل شد قرار است در تهران مشغول به کار شود. چرا بچه های مردم را به تهران یا شهرهای مختلف روانه می کنیم. چرا می گوییم رشته دریانوردی در تهران باشد و آن را به هرمزگان یا شمال منتقل نمی کنیم.

میرزاده: با وجود صندلی خالی در دانشگاه ها باز هم اصرار به برگزاری کنکور داریم

در مجموع تاکید می کنم که انتخاب صد رشته صددرصد غیرکارشناسی و براساس معیارهای شایسته سالاری نیست. اینکه صندلی دانشگاه ها خالی باشد اما باز اصرار به برگزاری کنکور داریم به دلیل این است که عده ای می خواهند استرس، فشارهای روحی و روانی روی داوطلبان باشد تا کتاب های کمک آموزشی غلط خود را به فروش برسانند و آموزشگاه های علمی آزادی هم که مستقیم و غیرمستقیم از برگزاری کنکور منتفع می شوند به کار خود ادامه دهند.

عباسی: به نقطه مطلوب برای حذف کنکور نرسیدیم

در صحبت ها اشاره شد که برای 85 درصدی که تعداد متقاضی با ظرفیت دانشگاه برابری می کند هم کنکور برگزار می کند در حالیکه نیاز به برگزاری کنکور نیست. علت چیست؟

عباسی: نکته درستی است. در این دانشگاه ها و رشته ها که تعداد متقاضی با ظرفیت دانشگاه برابری می کند بنابراین باید از قبل اعلام شود که نیاز به کنکور نیست و پذیرش براساس پایه تحصیلی انجام شود؛ اما کدام پایه تحصیلی؟ پایه تحصیلی با کتاب های کمک آموزشی؛ خیر. یکی از دلایلی که اصرار دارم ما به نقطه مطلوب برای حذف کنکور نرسیدیم به همین دلیل است مگر می شود با روند فعلی کیفیت لازم را به دست آورد، قطعا نمی شود.

البته می توانیم بعضی از رشته های تحصیلی برخی دانشگاه ها را براساس پایه تحصیلی دانش آموزان بسنجیم و اصلا نیازی نیست که داوطلب را درگیر شرکت در کلاس های کنکور شرکت و خرید کتاب های کمک آموزشی و گذراندن آزمون کنکور کنیم بلکه پایه علمی و تحصیلی شان مبنایی برای ورود به دانشگاه ها باشد اما متاسفانه اراده ای در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم یا سازمان سنجش وجود ندارد که بخواهند قانون را اجرا کنند یعنی قانون را شکلی و ظاهری می بینند.

من در مجلس هشتم جزو طراحان و موافقان طرح حذف کنکور بودم و هستم اما هیچ زمینه و بستر و اراده ای برای حذف کنکور وجود ندارد و به نظر من مانند حذف کنکور مانند غرس کردن نهال در زمینی است که آمادگی لازم را ندارد.

میرزاده: اگر مسئو لان وزارت علوم معتقدند معضلی در رابطه با 15 درصد که پر متقاضی است وجود دارد؛ ما مجلسی ها می پذیریم؛ ابتدا این 85 درصد را بدون برگزاری کنکور پذیرش کنند ما برای 15 درصد راهکاری نشان می دهیم که نیازی به کنکور نداشته باشند.

203

کد خبر: 896464

وب گردی

وب گردی