وزیر بهداشت: بانک های داخلی بی انگیزه هستند و همکاری نمی کنند

وزیر بهداشت با انتقاداز عملکرد بانک ها گفت : پس از برجام با گشایش اعتبارات خارجی فرصتی برای سرمایه گذاری مشترک و خالص خارجی فراهم شده اما بانک های داخلی بی انگیزه هستند و در این بخش همکاری نمی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی، در نشست مشترک با فعالان حوزه اقتصاد سلامت که صبح امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت: نگاه بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان متفاوت بود و در این زمینه تلاش های بسیاری انجام شد که در بخشی از آن موفق بودیم اما در بخشی از آن هنوز به هدف خود نرسیدیم.

او افزود: تغییر نگاه سنتی زمان بر است و ضمن این که مو انع و مشکلات بسیاری در سر راه این بخش وجود دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: محدودیت هایی که در این بخش وجود دارد ممکن است در بخش صنعت و خدمات وجود نداشته باشد.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت باید فقط سیاست گذار و خریدار خدمت باشد در حالیکه در شرایط کنونی این طور نیست. ما دراین بخش تلاش بسیاری کردیم و تا حدی موفق بودیم.

او به این نکته نیز اشاره کردکه ما بیشتر خدمت می خریم و در بخش بهداشت بخش خصوصی بیش از ۴۰ یا ۵۰ هزار نفر را به کار گزفته است و ما خریدار خدمت از بخش خصوصی هستیم.

او ادامه داد: اما در بخش دارو حضور دولت پررنگ تر است و این مانع از رشد این حوزه شده است در حالیکه در دنیا این طور نیست و باید کار به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: گاهی دولت با سرکوب قیمت ها موجب مشکلات بسیار و عدم رعایت عدالت می شود و ما امیدواریم نقش بیمه ها در این بین پررنگ تر شود.

او افزود: در دو دهه گذشته البته اقدامات خوبی علی رغم همه مشکلات و تحریم ها انجام شده است و در پنج سال اخیر نیز حداقل توانستیم بیش از ۲۰ قلم دارو را روانه بازار کنیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اخیرا با اعتبارات خارجی بعد از برجام فرصتی برای سرمایه گذاری مشترک و خالص خارجی فراهم شده اما بانک های داخلی بی انگیزه هستند. اما خارجی ها مثل کره و ایتالیا تسهیلاتی را فراهم کردند که بخش خصوصی در حوزه بهداشت می تواند از آن استفاده کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مشکلی برای فعالان حوزه بهداشت وجود ندارد و شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی نباید از ما انتظار داشته باشند که محصولی را بخریم که استاندارد نباشد. موضوع دیگر قیمت است که بحث مهمی است و ما نمی توانیم تولید داخلی را با قیمت گزافی با کیفیت نامناسب بخریم.

او با تاکید بر حمایت از صادرات گفت: سیاست وزارت بهداشت توسعه صادرات است و ما از تولید کننده ای که در طی ۲۰ سال نتوانسته به بازارهای جهانی راه یابد نمی توانیم حمایت کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد :در بحث قوانین گاهی سلیقه ای عمل می شود و ما امیدواریم روزی برسد که حوزه سلامت سرآمد اقتصاد کشور شود.

402

کد خبر: 896595

وب گردی

وب گردی