ارائه یک روش جدید و کاربردی برای القای دیابت نوع دو در مدل حیوانی

دکتر توحید وحدت‌­پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با چاپ نتایج تحقیقات خود در مجلهCurrent Chemical Biology  نمایه شده در Scopus  و PubMed، یک روش و پروتکل القایی سریع و ساده شیمیایی را به جای پروتکل­های زمان­بر و پیچیده قبلی برای القای دیابت نوع دو در موش آزمایشگاهی معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر توحید وحدت‌­پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با چاپ نتایج تحقیقات خود در مجلهCurrent Chemical Biology نمایه شده در Scopus و PubMe، یک روش و پروتکل القایی سریع و ساده شیمیایی را به جای پروتکل­ های زمان­بر و پیچیده قبلی برای القای دیابت نوع دو در موش آزمایشگاهی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، مقاله دکتر توحید وحدت­‌پور با عنوان «یک پروتکل جدید برای القای دیابت نوع دو و اثرات هیدروکورتیزون بر سیگنالینگ سلول­ های بتا در موش آزمایشگاهی» که حاصل نتایج یک مداخله تجربی پایلوت برای مطالعات آتی در زمینه پیشگیری از بروز دیابت می­باشد، در مجله Current Chemical Biology که در زمره مجلات بین ­المللی نمایه شده در Scopus و PubMed است، به چاپ رسید.

در این تحقیق، پس از بارها آزمون و خطاهای تجربی، نتایج به نقطه قابل اتکایی رسید و از جنبه­ های مختلف از جمله سطوح گلوکز، انسولین، GLP-1، DPP-4 وAKT2 ، مقاومت به انسولین در سلول­ ها ایجاد شد که دارای الگوی دیابت نوع دو بود.

پژوهش ضمن معرفی پروتکل نوین القاء کننده دیابت نوع دو، به روش شیمیایی تزریق دُزهای کم چندگانه افزایشی استرپتوزوتوسین (IMLDS) که تسهیل­ کننده تحقیقات آتی در زمینه دیابت نوع دو خواهد بود، اثرات استرس القایی به وسیله تزریق دُزهای مختلف هورمون کورتیزون در بروز دیابت نوع دو را در این پروتکل جدید نشان داد.

دکتر حمید محمودپور، دانش آموخته دکترای حرفه­ ای دامپزشکی و رزیدنت انگل شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همکار نویسنده مقاله هستند.

دکتر توحید وحدت­ پور استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکترای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارایه بیش از 65 عنوان مقاله در مجلات و همایش ­های معتبر بین ­المللی، یکی از اعضای هیات علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.

سایت نویسنده http://vahdatpour.iaushab.ac.ir/

سایت مجله https://benthamscience.com/journals/current-chemical-biology/

سایت مقاله http://www.eurekaselect.com/158157

کد خبر: 896616

وب گردی

وب گردی