افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی/ رانت پشت پرده تغییر ضوابط واردات خودرو

احتشام زاد با اشاره به افزایش ۳۸.۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار گفت: بیش از شش هزار دستگاه خودرو با مجوز خودرو سازان و مجوزهای خاص به کشور وارد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رییس انجمن وارد کنندگان خودرو پیش از ظهر امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روند واردات خودرو در چند ماه اخیر گفت: در مرداد و اسفند ماه سال ۹۵ تقاضا برای خودرو وجود داشت اما میزان تقاضا در خرداد ماه سال ۹۶ با افزایش همراه شده است.

او افزود: در دی ماه سال ۹۵ به از غیر نمایندگی ها دیگر مراکز اجازه واردات خودرو را نداشتند و این امر موجب نابسامانی در موضوع واردات و نیز افزایش آن شد، پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها در تیرماه ممنوع شد و 13 هزار و 700 دستگاه خودرو در انبارها ماند و مشکلات بسیاری را برای واردکنتدگان ایجاد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: پس از این اقدام بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شدند و پیگیری های بسیاری از جانب ما به عنوان بخش خصوصی صورت گرفت. در نهایت در ۹ دی ماه سال جاری به حایگاه سال گذشته رسیدیم با این شرایط که ضوابط واردات خودروتغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات ۸ ماهه خودرو گفت: ۵۵ هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است.

او ادامه داد: در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از بازار است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸.۵ و در هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت ایجاد شود، همچنین هزار میلیارد تومان هزینه به مردم وارد شد. ضمن این که بازار سیاه ایجادشد و به طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.


او با اشاره به رانت ایجاد شده به دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت: در این مدت 4 هزار و 700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: واردات خودرو های هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند اما در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است.


احتشام زاد اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی که در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر می کند به همین دلیل از ادامه همکاری منصرف شدند.

401

کد خبر: 896660

وب گردی

وب گردی