بودجه ی دولتی دانشگاه ها برکت ندارد/ لزوم سرمایه گذاری  راهبردی دانشگاه آزاد در ارتباط با صنعت

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای چرخیدن چرخ اقتصادی دانشگاه با تزریق بودجه دولتی رونق خاصی اتفاق نمی افتد و برای دانشگاه های علوم پایه که کمتر در حوزه ی ارتباط با صنعت هستند سخت است که خدمات ارائه دهند.

رضا روستا آزاد رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص بودجه اختصاصی به واحدهای آموزشی گفت: درآمدها و بودجه های دولتی برکت زیادی ندارد، چون درآمدهای دولتی در هزینه ها خورد می شود و اسراف کارانه هزینه می شود، همین است که دولت آمریکا با آن همه ثروت بزرگترین مقروض جهان است.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: مراکز آموزشی یک حداقل هزینه ای دارند که باید رعایت شود و با حداکثر خدماتی که دانشگاه ها به جامعه می دهند تأمین می شود.

وی ادامه داد: درآمدهای دانشگاهی که بخش اعظم بودجه دانشگاه را تشکیل می دهند در غالب ارتباط با صنعت، تأسیس شرکت های نوپا و تجاری سازی ایده های خلاقانه و پژوهشی تأمین می شود و در جامعه آموزش عالی تحقق درآمدهای اقتصادی دانشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که روح و زندگی به مراکز آموزشی دمیده می شود.

معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف افزود: برای چرخیدن چرخ اقتصادی دانشگاه با تزریق بودجه دولتی رونق خاصی اتفاق نمی افتد و برای دانشگاه های علوم پایه که کمتر در حوزه ی ارتباط با صنعت هستند سخت است که خدمات ارائه دهند و در این موارد تخصیص بودجه ی دولتی قابل قبول است اما دانشگاه های صنعتی و پزشکی باید بتوانند بخش اعظم بودجه خود را با فعالیت های پژوهشی تأمین کنند، گرچه در رشته های علوم پایه همچون فیزیک و شیمی نیز دانشکده ها می توانند با ارائه خدمات درآمدزایی کنند.

ریاست دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف تصریح کرد: برای تخصیص بودجه، دولت که حمایتی از دانشگاه ها نمی کند و معاونت علمی و بنیاد نخبگان که از قبل حمایت می کردند با کمبود بودجه مواجه هستند و از لحاظ مالی دستشان باز نیست اما مدیریت صحیح و شفاف کشور به نحوی که ساز و کار مشخصی برای پژوهش در نظر گرفته شود و نخبگان را در جامعه دخالت دهد حداقل کاری است که دولت می تواند انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: خیلی از نخبگانی که الان شرکت های نوپا تأسیس کردند در فضای کسب و کار امروزی با وجود بیمه، مالیات و فساد بازرگانی چون نهالی خشک می شوند و بسیاری از نخبگان راه حل را در این می بینند که از کشور مهاجرت کنند؛ بنابراین اصل قضیه این است که دولت فضای کسب و کار را چنان مدیریت کند که فرد خلاقی که می تواند از طریق ارائه خدمات و کالاهای دانش بنیان به جامعه خدمت کند و برای خود کسب درآمد کند فضا را باز و مهیا ببیند که این کار با مدیریت شفاف، انقلابی و جهادی بر اساس الگوهای مقاومتی که توجه به ظرفیت داخل را در اولویت قرار می دهد محقق می شود.

روستا آزاد تصریح کرد: دانشگاه ها باید کارآفرینی کنند و شرکت های دانش بنیان تأسیس کنند و نخبگان اعم از اساتید و دانشجویان در این شرکت ها خدمات ارائه دهند.

وی افزود: تأسیس مراکز رشد و کار آفرینی در دانشگاه اقدام سازنده ای است و لازم است تقویت شود و با یک بلند نظری دانشجو و استاد در بخش های عملی و تخصصی خود قدم بگذارند.

ریاست دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف اظهار داشت: مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف سابقه خوبی دارد و در زمان ریاست من در دانشگاه به اندازه ی بودجه جاری توانستیم از طریق ارائه خدمات و ارتباط صنعت با دانشگاه تأمین مالی کنیم و دیگر دانشگاه ها چون تهران، امیرکبیر و علم و صنعت در حوزه کارآفرینی قدم های خوبی برداشتند البته بعد از یک دوره شکوفایی همه این مراکز آموزشی رو به افول هستند.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت مقداری دشوار است و باید افرادی که توانمندی دارند این کار را انجام دهند که در این رابطه معاونت پژوهشی و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها نقش موثری دارند و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اگر فعال باشد در رشد و توسعه اثر می گذارد .

وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه شریف افزود: دانشگاه شریف از این حیث موفق بوده است که در دانشگاه های دیگر نیز باید توجه بیشتری شود و معاونین پژوهشی به جای آنکه به مقاله ISI اهتمام ورزند باید دانشجو و استاد را با فضای صنعتی درگیر کنند تا خدمات و کالاهای دانش بنیان آن ها معرفی و تجاری سازی شود.

روستا آزاد خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد در بحث کارشناسی ارشد، دکترا و در بحث کارآفرینی اگر جهت گیری جدی داشته باشد بخصوص با روی کار آمدن دکتر رنجبر در معاونت پژوهشی این دانشگاه می تواند با ارتباط موثر صنعت را جذب کند و در ارتباط با صنعت و تأسیس مراکز رشد، لازم است دانشگاه به صورت راهبردی نه رویکردی سرمایه گذاری کند.

کد خبر: 896741

وب گردی

وب گردی