نگاه حوزه اجتماعی در بخش مبارزه با مواد مخدر، استفاده از توان سازمان‌های غیردولتی است

مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر با بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم‌نهاد محقق می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد بیرجندی در نشست خبری کارگاه منطقه‌ای توانمندسازی سمن‌های سطح 2 با موضوع کارآفرینی دانش بنیان استان‌های منطقه 3 گفت: آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی در جامعه تبدیل شده که یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در این زمینه ارائه می‌شود استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد است.
وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد طی سال‌های متمادی توانسته‌اند کمک قابل توجهی در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی کنند. از جایی که سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان سازمان‌های اجتماعی در کمک به دولت موفق عمل کرده‌اند، امروزه بیش از پیش از توان این تشکل‌ها در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی بهره گرفته می‌شود.
بیرجندی تصریح کرد: در این میان مسئولیت‌پذیری اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد سبب شده تا اطمینان به این تشکل‌ها روز به روز بیشتر شده و در یک تعامل دوسویه، کمک حال نهادها و دستگاه‌های اجریی باشند.
مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این خصوص اظهار داشت: نگاه حوزه اجتماعی در بخش مبارزه با مواد مخدر، استفاده از توان سازمان‌های غیردولتی به عنوان سازمان اجتماعی است که کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر را دنبال می‌کنند و همسویی این سازمان‌ها سبب می‌شود برنامه در زمان خود به آگاهی مردم برسد.
محمد بیرجندی اضافه نمود: 2 هزار و 365 سازمان مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری تنگاتنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند که 25 درصد آنها را سمن‌های سطح یک شامل می‌شود که این سمن‌‌ها، سازمان‌هایی با کار مشخص و ساخنتار مناسب در این زمینه هستند، 50 درصد سمن‌ها را سمن‌های سطح دو تشکیل می‌دهند که عمدتا در سطح مناطق و استان‌ها فعال بوده و همکاری مناسبی در این خصوص دارد مابقی سمن‌ها را سازمان‌های مردم نهاد سطح سوم تشکیل می‌دهد که به صورت داوطلب جدید در این حوزه فعال هستند.
وی افزود: برگزاری دوره تخصصی ویژه و حرفه‌ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای سازمان‌های مردم نهاد برگزار و آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود که تکلیف آنها نیز تبدیل آموزش‌ها به برنامه و طرح است.
مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جمایت مادی و معنوی از سمن‌ها، اعلام کرد: حمایت مالی و اعتباری هم از این سمن‌ها داریم تا با انگیزه بیشتر مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.
بیرجندی گفت: امسال 800 سمن فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر حدود یک هزار طرح اجتماعی ارائه دادند که از این تعداد 700 طرح مورد تایید قرار گرفته و تامین اعتبار شده است.
وی سهم استان آذربایجان غربی از کل طرح‌های ارائه شده را مورد اشاره قرار داد و گفت: در آذربایجان غربی نیز طی دو سال اخیر حمایت‌های خوبی از سمن ها شده و تعداد سمن‌ها از نظر تعداد 30 درصد افزایش یافته که سمن‌های این استان حدود 100 طرح ارائه کردند که از این تعداد حدود 25 طرح از طرح‌های ارائه شده پذیرش و در حال تامین اعتبار هستند.
مدیر کل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر مداخله را مهم‌ترین رسالت سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: سمن‌ها حوزه‌های مختلف را پوشش می‌دهند و با توجه به توانمندی سمن‌ها، مداخلات اجتماعی را در راستای بهبود وضعیت موجود انجام می‌دهند.
وی، کل سمن‌های آذربایجان غربی را 54 سازمان مردم نهاد عنوان کرد و افزود: این سمن‌ها در مرحله نخست 14 طرح به تصویب رسانده‌اند و 10 طرح نیز در مرحله دوم به تصویب رسیده که بالای 60 میلیون تومان برای آنها تامین اعتبار شده است و در تلاش برای افزایش میزان اعتبار سمن‌ها هستیم ، علاوه بر این، یک طرح فاخر در زمینه اشتغالزایی و صیانت نیز ارائه شده که اعتبار آن تامین شده است.
بیرجندی به حمایت‌ها از سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و اذعان داشت: در صدور مجوز و تمدید مجوز سمن‌ها شاهد تسهیل امور هستیم؛ علاوه بر این، حمایت سالانه نیز از سمن‌ها داریم که از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر انجام می شود.
وی از وجود 3 هزار خیر و سفیر اجتماعی در کشور خبر داد و اظهار داشت: این افراد کمک حال خوبی در حوزه مبارزه و پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر هستند.
مدیر کل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی ادامه داد: در حال حاضر 300 کانال و سایت با مدیریت سازمان‌های مردم نهاد در کشور برای مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند.
بیرجندی با بیان اینکه 3 هزار و 700 طرح اجتماعی طی سه سال توسط سمن‌ها به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است، گفت: این طرح‌ها مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اشتغال و کارآفرینی بهبود یافتگان مواد مخدر نیز موضوع دیگری است که مورد توجه سمن‌ها قرار دارد و در این راستا زمینه اشتغال 4 هزار خانواده در کشور فراهم شده است.
بیرجندی ارتقای سطح استاندارد و توان مدیریت و دانش تخصصی سازمان‌های مردم نهاد را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: برای این منظور 150 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای سمن‌ها برگزار کرده‌ایم.
وی اعلام کرد: سال جاری برگزاری 15 کارگاه آموزشی منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که ازاین تعداد 12امین کارگاه در ارومیه برگزار و سه کارگاه دیگر نیز تا پایان سال جاری در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.
این کارگاه با حضور استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان،‌کردستان و گیلانی به مدت 3 روز به میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار گردید.


آموزش چهره به چهره 565 هزار نفر در آذربایجان غربی
همچنین ناصر اصلانی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان غربی در این نشست اظهار داشت: نیمه نخست امسال بیش از 565 هزار نفر در زمینه پیشگیری از اعتیاد آموزش چهره به چهره دیده‌اند.
وی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی سازی مواد مخدر دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز کمک حال سازمان‌های مردم نهاد است.
دبیر شورا ادامه داد: اقشار آسیب‌پذیر در استان آذربایجان غربی سطح‌بندی شده‌اند که در این راستا شاهد بودیم، افرادی در معرض آسیب بودند و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌ایم.
اصلانی اذعان داشت: براین اساس شاهد تربیت مربی در آذربایجان غربی بودیم که در برای این منظور کارشناسان آشنا با مواد مخدر و مبارزه با این مواد افیونی تربیت یافته‌اند.
وی با بیان اینکه این آموزش‌ها در دو مرحله برگزار شد، ادامه داد: در مرحله نخست 125 نفر از کارکنان آموزش و پرورش مورد آموزش قرار گرفته و در مرحله دوم 65 نفر از افرادی که در کارگاه‌های صنعتی فعال بودند، در زمینه مبارزه با مواد مخدر و در حوزه پیشگیری آموزش‌ها را فرا گرفتند.
دبیر شورا با اشاره به کاهش شیوع مواد مخدر در استان، یادآور شد: براساس نظرسنجی‌های به عمل آمده، سال 90 آذربایجان غربی رتبه چهارم شیوع مواد مخدر را در سطح کشور داشت که با تلاش‌های انجام گرفته، این رتبه به رتبه 24ام افزایش پیدا کرده است.
اصلانی با بیان اینکه در حوزه کاهش تقاضا سرمایه‌گذاری خوبی در استان داریم، تصریح کرد: چند سازمان درگیر این موضوع هستند که در قالب کمیته فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی طی روزهای گذشته میزبان کارگاه آموزشی سمن‌های حوزه صیانت از بهبود یافتگان و خانواده آنها بودیم، اعلام کرد: این کارگاه به نحو شایسته‌ای برگزار شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: اعتماد مردم و اعتقاد به مشارکت در زمینه پیشگیری از مواد مخدر، در جامعه روز به روز قوی‌تر می‌شود.
اصلانی به محور برنامه‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: توجه بیش‌تر به آموزه‌های دینی و معنوی در برنامه‌ریزی اجتماعی، طی سال‌های اخیر بیش‌تر مد نظر قرار دارد.
وی توجه به مسئولیت‌پذیری در بین مردم با تشکیل سمن‌ها، ایجاد جریان و موج اجتماعی در حوزه تقویت باورهای درست و لزوم بهره‌گیری از فعالیت اجتماعی از جمله محورهای مهمی هستند که در زمینه پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر در استان دنبال می‌شود.
این کارگاه آموزشی با حضور سمن های 6 استان همجوار از 19 الی 21 دیماه به میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار گردید.

705

کد خبر: 896793

وب گردی

وب گردی