مقاوم سازی دیتا سنترها در جامعه اطلاعاتی امروزی از ملزومات است

دبیر ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی در نشست تخصصی مقاوم‌سازی داده در برابر زلزله بیان کرد: بررسی مقاوم سازی دیتا سنترها در جامعه اطلاعاتی امروزی از ملزومات است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، در سمینار یک‌روزه مقاوم‌سازی داده در برابر زلزله با بیان اینکه مقاوم‌سازی دیتاسنترها یکی از حیاتی‌ترین رکن خدماتی و اطلاعاتی جوامع امروزی است گفت: در جهان امروز دامنه اثرات زمین‌لرزه فراتر از محدوده جغرافیایی محل رخداد است و ممکن است سلسله بحران‌های ثانویه ناشی از زمین‌لرزه فاجعه‌ بارتراز زمین‌لرزه باشد، ازاین‌رو ستاد توسعه فناوری اطلاعات ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، در این بخش به‌منظور بررسی احتمالات پس‌لرزه و رویارویی با مشکلات، سمینار مقاوم‌سازی داده در برابر زلزله را با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی برگزار کرد.
فقیهی با اشاره به بحران‌های ثانویه ناشی از زمین‌لرزه در کشور بیان کرد: بحران‌هایی همچون قطع ارتباطات، قطع شبکه‌های اطلاعاتی، سیستم‌های بانکی، سامانه‌های حمل‌ونقل و سیستم‌های قضایی و انتظامی، سامانه‌های مدیریت منابع سوخت و انرژی، پست و ابزارهای احراز هویت و مالکیت تماماً می‌تواند مسائل مهم و حیاتی در خصوص بحران زمین‌لرزه باشد، که باید به آن پرداخته شود.
وی در ادامه انتقال دانش و فناوری را از مهم‌ترین اهداف ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی خواند و گفت: انتقال تجربیات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهداف اصلی در این ستاد است، که در این راستا سلسله نشست‌هایی حول کارگروه‌های یازده‌گانه تشکیل‌شده در ستاد برگزارشده است.
فقیهی در ادامه با اشاره به یکی از کارگروه‌های شکل‌گرفته در این ستاد گفت: کارگروه مراکز داده و رانش ابری ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، به‌منظور بررسی موضوعات در بخش گرین آی تی شکل‌گرفته است که با توجه به اهمیت موضوع دیتاسنترها طرح مقاوم‌سازی دیتاسنترها در برابر زلزله در آن مطرح‌شده است.
فقیهی در ادامه بیان کرد: تاکنون دو نشست تخصصی با موضوع مراکز داده و رویکرد گرین آی تی در مراکز داده در کارگروه رانش ابری برگزارشده است، که با توجه به اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و به‌ویژه ایمن‌سازی مراکز داده در برابر زلزله، این سمینار تخصصی با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی به‌منظور انتقال دان و تجربیات در س تا سر دنیا شکل رفته است.
در بخش دیگر این نشست، Emilio sapina کارآفرین و متخصص در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اثرات مخرب زمین‌لرزه در دیتاسنترها مشخص است و تنها تخریب دیتاسنترها را شامل نمی‌شود، بلکه خیلی از دیتاسنترهای موجود ضمن آنکه استانداردهای دیتاسنتر را ندارد، استانداردهای ساختمانی را نیز ندارند، که ایران به‌عنوان کشوری زلزله‌خیز نیازمند بررسی و کامل بیشتر در این زمینه است.
وی ضمن معرفی شرکت خود درزمینه دیتاسنترها گفت: در غالب کارآفرینی در دو حوزه مقاوم‌سازی داده و تمیز نگه‌داشتن دیتاسنترها " که یکی از موضوعات مهم در بخش دیتاسنترها است" مشغول به کار است. و امیدواریم بتوانیم در طی این جلسه همکاری‌های خوبی در خصوص موضوع مقاوم‌سازی داده‌ها در برابر زلزله با ایران داشته باشیم.

این جلسه حول محورهای حفاظت در مقابل زلزله و معرفی کلیه تکنولوژی‌های مرتبط در دنیا و همچنین بررسی استانداردها و روش‌های محاسبه و ارزیابی در خصوص مقاوم‌سازی داده در برابر زلزله با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد.

202

کد خبر: 896885

وب گردی

وب گردی