سرمایه‌گذاری در فضا، توانایی سودآوری بسیار بالایی دارد

با افزایش جمعیت زمین، ما نیازمند یافتن منابع پایدار طبیعی هستیم تا بتوانیم ضمن کاوش در فضا، رفاه را بر روی زمین و برای همگان فراهم کنیم بر همین اساس، برخی محققین معتقدند استخراج منابع سیارک‌ها، یک اقتصاد تریلیون دلاری ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری در فضا، توانایی سودآوری بسیار بالایی را در درازمدت و کوتاه مدت برای کشورها به دنبال دارد و به همین دلیل است که نه تنها کشورهای ثروتمند و توسعه یافته، بلکه کشورهای درحال‌توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود، در فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتایج بسیار مطلوبی نیز گرفته‌اند.
از آنجایی که فناوری فضایی امروزه به‌عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی، رشد و افزایش توانمندی بسیاری از بخش‌ها از جمله حمل‌ونقل، بانکداری، ارتباطات و خدمات اینترنت، سلامت، کشاورزی و انرژی شناخته می‌شود، کشورهای درحال‌ توسعه برای پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از ابزارهای این فناوری بهره می‌گیرند.
هر روز سیارک‌های بیشتری در نزدیکی زمین کشف می‌شوند، این سیارک ها به دو دسته تقسیم می شوند، یکی سیارک‌های غنی از پلاتین که می تواند حاوی فلزات گروه پلاتین باشد. سیارک‌های دارای آب نیز دسته دوم سیارک های کشف شده هستند که سیارک های دارای آب می توانند سوخت لازم برای تمام موشک‌های پرتاب شده در طول تاریخ را تامین کنند.
بر اساس این گزارش، یک سیارک غنی از آب با قطر ۵۰۰ متر می تواند آبی به ارزش ۵ تریلیون دلار برای استفاده در فضا تولید کند. امروزه ارسال یک لیتر آب به اعماق فضا ۲۰هزار دلار هزینه در بر دارد و یک سیارک غنی از پلاتین با قطر ۵۰۰ متر نیز ارزشی معادل ۲.۹ تریلیون دلار دارد که ۱۷۴ برابر بیشتر از استخراج سالانه پلاتین در جهان است. امروزه یک اونس پلاتین بیش از ۱۵۰۰ دلار ارزش دارد.
استخراج منابع سیارک‌ها، یک صنعت تریلیون دلاری را راه‌اندازی کرده و منابع تقریبا نامحدود آب و فلزات گروه پلاتین را برای پشتیبانی از رشد انسان‌ها در زمین و فضا برای ما فراهم می کند. از کاربرد فلزهای گروه پلاتین در زمین نیز می توان به هزینه پایین‌تر قطعات الکترونیک، حمل و نقل برقی، به پیش راندن نوآوری و ایجاد زمینی سبزتر اشاره کرد.
سالانه میلیاردها دلار از طرف بیش از ۸۰ کشور فعال در حوزه فضا در زمینه فناوری فضایی هزینه می‌شود و این سرمایه‌گذاری تبدیل به یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی شده است. آخرین پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در دهه آینده هر یک دلار هزینه برنامه‌ریزی شده در فضا، حدود ۳۰ دلار درآمد برای کشورها خواهد داشت.

202

کد خبر: 896910

وب گردی

وب گردی