عنادی: ترامپ به دنبال حفظ پوسته باقی مانده از برجام است

یک کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر این که از برجام پوسته ای بیشتر باقی نمانده است گفت: ترامپ به دنبال حفظ پوسته ظاهری برجام است و در عمل در حال پیاده سازی سیاست های خود در قبال ایران است.

مراد عنادی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای اظهار داشت: رویکرد ترامپ در خصوص برجام به صورت اوباما زدایی است؛ یعنی آن چیزی را که اوباما امضاء کرده ترامپ در صدد کنار زدن آن است و به نوعی بدنبال رویکردی جدید در قبال ایران است.

وی افزود: یکی از شاخص های سیاست خارجی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مسئله برجام بوده است؛ لذا ترامپ از همان ابتدا اعلام کرد که توافق هسته ای توافقی نیست که خواسته های آمریکا را برآورده کند.

عنادی با تاکید بر تفاوت میان سیاست های عملی و اعلامی ترامپ ادامه داد: ترامپ به وسیله سیاست های اعلامی همواره بر عدم پایبندی ایران به برجام تاکید دارد اما در مقام عمل به نوعی به دنبال حفظ برجام است کما این که تا الان این اتفاق افتاده است اما ترامپ به دنبال گام جدی تری در این راستا است و آن گام بی خاصیت کردن برجام است.

این کارشناس تصریح کرد: از برجام بغیر از پوسته ای بیشتر باقی نمانده است؛ ترامپ به دنبال حفظ پوسته ظاهری برجام است و در عمل در حال پیاده سازی سیاست های خود در قبال ایران است و در همین راستا تحریم های مختلفی را با عناوینی مانند حقوق بشر و ساخت موشک بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می کند.

وی با بیان این که در سیاست های کلی آمریکا علیه ایران هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است خاطر نشان کرد: آمریکا ظاهرا در حال حفظ برجام است اما در عین حال آن را مانند یک شمشیر بالای سر اروپا، چین، روسیه و ایران گرفته است و تاکید می کند که برجام را قبول ندارد و این کشور ها را به خروج از این توافق تهدید می کند.

عنادی با اشاره به اقدامات دستگاه دیپلماسی در قبال اقدامات ترامپ گفت: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است روندی که ایالات متحده آن را دنبال می کند مغایر با سیاست های سایر کشورهای عضو توافق هسته ای است و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به حال 10 گزارش مبنی بر پایبندی ایران به برجام منتشر کرده است.

این کارشناس اظهار کرد: مرجعی که باید پایبندی ایران به برجام را اعلام کند آژانس انرژی اتمی است، اروپا نیز این موضوع را تایید کرده است بنا براین با توجه به این فضا ایران اعلام کرده اگر آمریکا بخواهد به همین سیاست های خود ادامه دهد اقدامات متقابلی را در دستور کار خود قرار می دهد.

302

کد خبر: 896956

وب گردی

وب گردی