رونمایی از کتاب «شایستگی و جانشین‌پروری درنظام اداری»

کتاب شایستگی و جانشین‌پروری در نظام اداری از سوی محمد ذاکری عضو هیات علمی واحد رودهن و اسماعیل اسدی عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، سال 1396 زیر چاپ رفت.

به گزارش ایسکانیوز، در مقدمه این کتاب آمده است: توسعه یافتگی، یک تجربه تاریخی است. تجربه ای که نشان از نقش پررنگ نظام های اداری ملل توسعه یافته دارد. مطالعه تطبیقی نظام های اداری جوامع اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی و تجارب جوامع نوظهور شرق آسیا نظیر کره، هند و چین در نیمه دوم قرن بیستم حاکی از آن است که توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بیش از هر چیز ریشه در تجدید حیات و دگرگونی در نظام های اداری این جوامع داشته است.

تاریخ طولانی سرزمین ما نیز به کرات مهر تائید براین واقعیت زده که هرگاه حاکمان و مدیران شایسته درصحنه های سیاسی و اداری حضور چشمگیر داشته اند، جامعه را به سوی قله های اقتدار و سربلندی رهنمون شده اند و هرگاه شخصیت های سیاسی و اداری نالایق بر سر کار بوده اند، کشور را به سمت افول و زوال کشانیده اند. در این زمینه جا دارد این گفته را از زبان یک ایران شناس اروپایی نقل کنیم.

سیوری در کتاب «ایران عصر صفوی» می نویسد: «جامعه صفوی را می توان جامعه ای شایسته سالار نامید. صاحب منصبان بر اساس ارزش ها و شایستگی ها و نه بر اساس خویشناوندی منصوب می شدند. مقامات دولتی، موروثی یا فروش نبودند و اگر فرزندان اشراف پس از مرگ پدرانشان برای احراز مقامی در نظرگرفته می شدند، این جانشینی براساس شایستگی و خدمات خودشان بود . در حکومت صفویان امکان ارتقای به مقامات عالی برای شایستگان همواره وجود داشته است.»

در عصر پیشرفت های پرشتاب فناوری، بدون تردید بالندگی سازمان های اداری ما بیش از هر زمان دیگر به نظامی شایسته سالار ونیروی انسانی دانشی و وظیفه مدار نیازمند است. از این رو هر گفتمانی درباره شایستگی وجانشین پروری، بی گمان ضرورتی اجتنناب ناپذیر می کند.

کد خبر: 897108

وب گردی

وب گردی