رشد 5 برابری ایران در معرفی دانشمندان یک درصد برتر دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به رشد 5 برابری ایران در معرفی دانشمندان یک درصد برتر دنیا گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر 3307 شرکت در کشور ایجاد شده است که از این تعداد 914 شرکت در حوزه سلامت فعالیت دارند.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر رضا ملک‌زاده امروز در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید گشایش یافت، با اشاره به اهداف اسناد بالادستی کشور،‌ افزود: در اسناد بالادستی قرار بود کشور تا سال 1404 رتبه اول از نظر آموزش و پژوهش در منطقه شود و دانشگاه‌های کشور بتوانند به رتبه‌های زیر 200 برسند.

وی با بیان اینکه در این زمینه شاخص‌هایی در برنامه‌ها تعیین شد، اظهار کرد: افزایش همکاری‌ها و طراحی و اجرای نقشه‌های راه تحقیقات از جمله شاخص‌هایی بوده است که در برنامه‌های توسعه‌ای به آن توجه شده است.

ملک‌زاده با اشاره به وضعیت آموزش و پژوهش کشور، اظهار کرد: ایران در دو بخش سلامت و آموزش پیشرفت‌های زیادی داشته است، به گونه‌ای که امروزه دارای نیروی انسانی خوبی و بازاری برای توسعه اقتصادی کشور هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادی برای توسعه حوزه علم و پژوهش شده است، خاطر نشان کرد: راه‌اندازی مرکز ثبت بیماری‌ها،‌ ایجاد مرکز تحقیقات علوم پزشکی ایران، مرکز کنترل سرطان و ایجاد مراکز کهورت از جمله برنامه‌هایی بوده است که با حمایت دولت اجرایی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه ایرانوم در کشور، یادآور شد: علاوه بر آن موفق به ایجاد مراکز تحقیقاتی با ردیف مستقل بودجه شدیم، ضمن آنکه در 10 دانشگاه، آزمایشگاه جامع ایجاد کردیم و در 10 دانشگاه اقدام به راه‌اندازی اتاق تمیز کردیم.

به گفته وی، این پروژه فردا به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از آن آزمایشات مربوط به DNA انجام می‌شود.

ملک‌زاده رصد علم و فناوری علوم پزشکی و دسترسی رایگان اعضای هیات علمی به 40 هزار مجله پزشکی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پژوهشی عنوان و اضافه کرد: راه‌اندازی نظام نوین اطلاعات پژوهشی پزشکی با عنوان "نوپا" از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است و این نظام شامل 12 سامانه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی موسسه "نیماد"، خاطر نشان کرد: با راه اندازی این موسسه 157 طرح پژوهشی مورد پذیرش قرار گرفت، ضمن آنکه دانشگاه‌های کشور به دانشگاه‌های بزرگ دنیا متصل شدند.

وی، ایجاد 153 کمیته اخلاق پژوهشی برای نظارت بر فعالیت‌های علمی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت نام برد و خاطر نشان کرد: اساس ثروت هر کشور نیروی تحصیل‌کرده آن است که باید تلاش شود از این محققان به خوبی حمایت شود و ایجاد زیرساخت‌ها برای تولید محصول و کسب ثروت تلاش شود که در این زمینه اقدام به اجرای برنامه پزشک پژوهشگر کردیم.

وی حمایت از 45 پژوهش تحقیقاتی از سوی محققان جوان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و گفت: علاوه بر آن در گذشته 108 دانشمند برتر با اچ ایندکس بالا در کشور وجود داشت که این تعداد امروزه به 530 نفر رسیده است که نشان از افزایش 5 برابری در این زمینه دارد.

ملک‌زاده با بیان اینکه ما توانسته‌ایم 10 سال زودتر از افقی که برای ما تعیین شده بود، به اهداف مورد نظر برسیم، گفت: در سال 2016 ایران با تولید 52 هزار مقاله علمی رتبه‌های خوبی کسب کرد که این امر نشان می‌دهد ایران علاوه بر آن که از همه کشورهای منطقه،‌ شمال آفریقا و کشورهای اسلامی پیشی گرفته است، توانسته است از نظر استنادات نیز از کشورهای منطقه در رتبه بالاتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایران فاصله خود را در تولید علم جهانی با کشورهای اروپایی کمتر کرده است،‌ افزود: سهم ایران در تولید علم جهانی 7 صدم درصد بوده است که این میزان به 1.8 رسیده‌ است؛ این عدد نشان می‌دهد میزان تولیدات علم کشور از میزان جمعیت کشور بیشتر شده است.

ملک‌زاده با اشاره به تعداد پژوهشگران برتر کشور، گفت: تعداد پژوهشگران برتر با اچ ایندکس بالا در ایران 1115 نفر است که این تعداد در کشور ترکیه 329،‌ در پاکستان 264 و در مصر 219 نفر می‌شود. این اعداد نشان می‌دهد که ما باید از محققان کشور حمایت کنیم که مهم‌ترین حمایت‌های ما ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت بیشتر آن‌ها است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به رشد 5 برابری ایران در معرفی دانشمندان یک درصد برتر دنیا گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر 3307 شرکت در کشور ایجاد شده است که از این تعداد 914 شرکت در حوزه سلامت فعالیت دارند.

ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت ایران در شاخص‌ نوآوری با بیان اینکه ایران توانسته است جایگاه خود را در این شاخص ارتقاء دهد، بر حمایت بیشتر در این حوزه تاکید کرد.

وی نوآوری را به معنای تبدیل ایده به فناوری دانست و گفت: این امر زمان‌بر است و امیدواریم در این راستا حرکت کنیم، چرا که حرکت در این حوزه در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی با انتقاد از وضعیت بودجه‌های پژوهشی کشور، اظهار کرد: این در حالی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر مشکلات ارائه خدمات درمانی، بودجه کافی برای امر پژوهش ندارند.

منبع: ایسنا

204

کد خبر: 897147

وب گردی

وب گردی