خانواده؛ کانون عاطفی یا سازمان رئیس مأبانه؟

مدیر دفتر مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه ما دچار «بی اعتنایی آموخته شده» به زنان هستیم گفت: قوانین امروزی جامعه، خانواده را نه به عنوان یک کانون عاطفی بلکه به عنوان یک سازمان که باید رئیس داشته باشد تلقی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، فرانک سیدی، مدیر دفتر مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، با بیان اینکه نگاه جامعه به زنان، صحیح و علمی نیست، گفت: متأسفانه در جامعه این تصور وجود دارد که زنان در حال تسخیر فضای اجتماعی هستند و همین نگاه باعث شده فضایی همراه با ترس در فضای مردانه ایجاد شود.
وی ادامه داد: حتی نسل جوان و تحصیلکرده هم به چنین نگاهی دامن می‌زند به عنوان مثال در کلاس درس وقتی صحبت از جایگاه زنان می‌شود دانشجویان پسر اهمیت کمتری نسبت به اشتغال و تحصیلات تکمیلی بانوان نسبت به مردان قائل می‌شوند.
سیدی افزود: ترس از تسخیر فضای اجتماعی توسط زنان، باعث شده که در اجتماع، سلیقه‌ای با زنان برخورد شود حتی جلسات مربوط به امور زنان و با حضور آنها، فقط به خاطر ژست اجتماعی تشکیل می‌شود یعنی فقط می‌خواهیم جلسه‌ای تشکیل دهیم و عنوان کنیم که حامی حقوق زنان هستیم ولی در عمل، حقوقی وجود ندارد، آمار و ارقام هم همین امر را نشان می‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک تصریح کرد: باید بررسی شود که اراده جدی در حل مشکلات و مسائل زنان وجود دارد یا خیر؟ اگر اراده وجود دارد چقدر توانسته‌ایم آن را عملی کنیم به عنوان مثال اگر سطح تحصیلات بانوان که حداقل به عنوان کارشناس در نهادها در حال فعالیت هستند بررسی شود درخواهیم یافت که اکثر این بانوان دارای تحصیلات تکمیلی در چند حوزه هستند ولی در اداره خود حتی به عنوان مدیر میانی هم انتخاب نمی‌شوند، آیا این ظرفیت سوزی نیست؟ در استان مرکزی بررسی شود درصد توازن مدیران زن نسبت به مردان چقدر است؟ چقدر توانسته‌ایم از مشارکت زنان استفاده کنیم؟
سیدی گفت: متاسفانه نگرش برخی از مدیران نسبت به زنان اشتباه است، ما دچار «بی اعتنایی آموخته شده» به زنان هستیم این بی اعتنایی نه تنها در خانواده بلکه در جامعه نیز وجود دارد. تفکرات مرد سالاری هنوز در خانواده‌ها وجود دارد هنوز مردانی هستند که عقیده دارند آوردن اسم کوچک همسر، جلوی اعضای خانواده‌ به ویژه پدر، توهین به خانواده است، مردانی که در اجتماع و جمع‌های خانوادگی، همسر را با نام پسر صدا می‌زنند این موارد بی اعتنایی آموخته شده در خانواده است.
مدیر دفتر مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه اگر جامعه به دنبال دموکرات شدن است در وهله اول باید نهاد خانواده این دموکراسی را بپذیرد، گفت: جامعه با خانواده مرد سالار دموکرات نخواهد شد. در وضع قوانین، کدام جامعه شناس یا روانشناس در کنار قانونگذار حضور داشته است؟ قوانین امروزی جامعه، خانواده را نه به عنوان یک کانون عاطفی بلکه به عنوان یک سازمان که باید رئیس داشته باشد تلقی می‌کند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ادامه داد: همین قوانین و طرز فکرها به جامعه تلقین می‌کند که مرد باید رئیس باشد پس در چنین شرایطی چگونه می‌توان حقوق زنان را رعایت کرد؟ در جامعه اجازه صیغه داده می‌شود اما اگر بچه‌ای متولد می‌شود پدر قبول نمی‌کند که نامش در شناسنامه بچه درج شود و به خیال خودمان با دادن این اجازه که مادران می‌توانند شناسنامه فرزند را به نام خود بگیرند، مشکل را حل کرده‌ایم ولی با خود فکر نمی‌کنیم که اجتماع در آینده چه انگ‌های به این فرزند می‌زند در واقع هنوز نتوانسته‌ایم زیر ساخت‌های اجتماعی و رفاهی درستی برای زنان در جامعه تعریف کنیم.

204

کد خبر: 897180

وب گردی

وب گردی