تشکر وزیر بهداشت از محققان کشور برای ارتقای علمی با همه کمبودهای اعتباری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از میزان اختصاص اعتبارات پژوهشی در کشور، گفت: براساس آمارهای اعلام شده از همه محققانی که برای اعتلای کشور تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در بیست‌وسومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با ابراز تاسف از فوت هموطنانمان در کشتی نفتکش افزود: در حالی 32 نفر از هموطنان ما در این حادثه جان باختند که میزان تلفات کشور در تصادفات 1.5 برابر این میزان است، ضمن آنکه ما تلفاتی را بر اثر آلودگی‌های هوا و نزاع‌های خیابانی داریم.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از این حوادث با توجه به توصیه‌های دانشمندان قابل پیشگیری است، اضافه کرد: بزرگ‌ترین مصیبت بشر جهل و نادانی است و اگر بشر گرفتار خودخواهی، شیفتگی و طمع است، ناشی از نادانی وی است و بدون تردید کشورهای پیشرفته فرصت‌های بیشتری برای کسب آگاهی‌ها فراهم کرده‌اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه ایران در علم و فناوری یکی از مهم‌ترین محورهای مطرح است، ادامه داد: ولی متاسفانه در عمل، کم‌تر برای حوزه‌های پژوهش و تحقیقات هزینه کردیم و علیرغم اینکه در اسناد بالادستی کشور که مهم‌ترین آن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و باید 2 درصد از اعتبارات کشور در امر پژوهش هزینه شود، ولی در عمل این میزان کمتر از حد مصوبات است.

وی ابراز امیدواری کرد که در کشور بیش از گذشته به علم و فناوری توجه شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شتاب علمی کشور، گفت: زمانی که در وزارت بهداشت مشغول فعالیت شدم، مشاهده کردیم شتاب علمی کشور رشد خوبی دارد و در صدد بودیم تا این فراز را حفظ کنیم.

وزیر بهداشت، اضافه کرد: با توجه به آمارهای منتشر شده، از همه محققان بخاطر تعصب ملی و علاقه‌مندی به پیشرفت کشور تشکر می‌کنم، چرا که این محققان تلاش‌های زیادی را برای اعتلای کشور انجام داده‌اند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که حوزه پژوهش‌های پزشکی در ریلی قرار گیرد که بتوانند از سنگ‌های موجود در مسیر مردم و جامعه عبور کنند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات ایجاد شده در حوزه‌های پزشکی، گفت: در خوزستان مشکل تنفسی برای مردم این شهرستان ایجاد شد و دچار حمله آسماتیک شدند به گونه‌ای که ما در کمتر از 2 روز بالغ بر هزاران بیمار را پذیرش کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ابتدا تصور می‌شد که این امر ناشی از باران اسیدی است،‌ ادامه داد: ولی مطالعات ما نشان داد که این حمله آسماتیک ناشی از کاشت نوعی درخت بوده که توسط شهرداری در خوزستان کاشته شده که با هرس کردن مناسب این درختان این مشکل برطرف شد.

هاشمی همچنین به موضوع پارازیت و اثرات آن بر روی سلامت مردم اشاره کرد و افزود: به دلیل نگرانی‌های موجود با دستور رئیس‌جمهور مطالعاتی را در این زمینه آغاز کردیم و به کرات به ما اعلام شد که در صورت مضر بودن این امواج موظف هستیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

وی نمونه‌ای دیگر از مشکلات کشور را آلودگی آب تهران نام برد و افزود: بر اساس دستور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، این امر پیگیری شد و با بهره‌برداری سد ماملو این مشکل نیز برطرف شده است.

منبع: ایسنا

204

کد خبر: 897187

وب گردی

وب گردی