قیمت نفت تا ۲۰۲۰ حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار باقی می‌ماند

کارشناسان انتظار دارند که تا پایان دهه جاری میلادی قیمت نفت در بازه ۶۰ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، طبق نظرسنجی این خبرگزاری از فعالان بخش انرژی، انتظار می‌رود قیمت نفت تا سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک سطح کنونی باقی بماند و میانگین آن ۶۰ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه باشد.

پیش‌بینی ارائه شده در نظرسنجی اخیر رویترز تغییر اندکی نسبت به نظرسنجی یک سال پیش از این دارد و تنها اندکی بیش از نظرسنجی انجام شده در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی است. سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت تک‌محموله نفت بسیار پایین‌تر از سطح کنونی و نزدیک به قعر چرخه اخیر قیمت‌ها بود.

پیش‌بینی‌های بلندمدت درباره قیمت نفت، نزدیک به ۷۰ دلار برای هر بشکه ثابت مانده‌اند، به طوری که بیشتر پیش‌بینی‌ها درباره قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی میان ۶۰ تا ۷۰ دلار و درباره قیمت آن در سال ۲۰۲۰ میلادی میان ۶۰ تا ۸۰ دلار نوسان دارند.

این ارقام مبتنی بر پرسشنامه‌ای است که برای بیش از ۷ هزار نفر از فعالان حوزه انرژی ارسال شده است. هفته گذشته حدود هزار نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند.

طبق این نظرسنجی، میانگین پیش‌بینی‌ها درباره قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۵ دلار برای هر بشکه و تنها اندکی بالاتر از پیش‌بینی‌های پارسال است.

همچنین انتظار می‌رود قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۵ تا ۷۰ دلار باشد که باز هم از نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی بالاتر است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان دهه جاری میلادی حدود ۷۰ دلار باشد که تفاوت چندانی با پیش‌بینی‌های انجام شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی ندارد.

اختلاف پیش‌بینی‌ها درباره قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی زیاد نیست و تنها پنج درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها کمتر از ۵۵ دلار برای هر بشکه باشد.

همچنین تنها پنج درصد شرکت‌کنندگان باور دارند که میانگین قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی بالاتر از ۷۵ دلار و در سال ۲۰۱۹ میلادی بالاتر ۸۵ دلار باشد.

حتی درباره سال ۲۰۲۰ میلادی نیز اکثر شرکت‌کنندگان باور دارند که میانگین قیمت‌ها میان ۶۰ تا ۸۰ دلار خواهد بود و شمار کسانی که انتظار دارند قیمت‌ها کمتر از ۵۵ دلار یا بیش از ۸۵ دلار باشد، اندک است.

در مقایسه با پیش‌بینی‌های گذشته، کارشناسان کمتری انتظار دارند که قیمت‌ها به سطح بسیار پایین ۳۰ تا ۴۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند و این می‌تواند نشان‌دهنده اطمینان بیشتر به پایداری روند رشد قیمت‌ها باشد.

بحث‌های زیادی درباره خطر جهش قیمت‌ها تا پایان دهه جاری میلادی مطرح شده که دلیل آن کمبود سرمایه‌گذاری در تولید جدید نفت پس از سال ۲۰۱۴ میلادی است.

با این همه، تنها ۴درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رویترز انتظار دارند قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۱۰۰ دلار برای هر بشکه باز گردد.

در میان این شرکت‌کنندگان، ۲۵ درصدشان به طور مستقیم در تولید نفت و گاز دخیل هستند. دیگر شرکت‌کنندگان، به طور عمده در بخش‌هایی همچون بانکداری و امور مالی، پژوهش، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خدمات حرفه‌ای و معاملات فیزیکی کالا فعالیت دارند.

پیش‌بینی کارشناسان فعال در بخش نفت و گاز، به پیش‌بینی کارشناسان دیگر بخش‌ها بسیار نزدیک بود.

منبع: شانا

402

کد خبر: 897269

وب گردی

وب گردی