چقدر از بیمه بدنه ماشین اطلاع داریم؟/خسارت‌های تحت پوشش بیمه بدنه خودروچگونه محاسبه می شود؟

شاید تنها تعریفی که با شنیدن بیمه بدنه در ذهن مالکان و رانندگان خودرو تداعی می شود فقط تصادف است اما اینطور نیست مفهوم بیمه بدنه دارای وسعتی است که به اطلاعات و آگاهی مالک خودرو از میزان خسارات وارده به خودرو بستگی دارد. شما چقدر از بیمه بدنه خودرو می دانید ؟

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز،سوال اولی که به ذهن هر کدام از ما می رسد این است که «بیمه بدنه خودرو چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟»
بیمه بدنه، بر خلاف بیمه شخص ثالث اختیاری است و مطابق آیین‌نامه بیمه بدنه اتومبیل (آیین‌نامه شماره 53؛ مصوب 9 اسفند 84)، بیمه بدنه، در حالت پایه برخی خسارات را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توان با خرید پوشش‌های اضافی برای بیمه بدنه، ریسک حوادث ناخواسته دیگری را که ممکن است پیش آید،بیمه کرد. ضمناً بیمه بدنه برای کشتی،هواپیما، کشنده و...نیز قابل انعقاد است.

علی حاج آقایی کارشناس بیمه در گفتگو با ایسکانیوز در این مورد می گوید: بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از مواردی که تحت عنوان خطرات اصلی ارائه می‌شوند را تحت پوشش قرار می دهد مانند :واژگونی و سقوط خودرو،انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن،آتش‌سوزی، برخورد خودرو با یک جسم (چه ثابت؛ چه متحرک)،سرقت کلی خودرو (خسارت ناشی از سرقت خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه)، خساراتی را که در جریان نجات خودرو یا در حین انتقال آن پیش می‌آید، خسارت باتری خودرو و لاستیک‌های خودرو نیز تا میزان 50 درصد قیمت نو پوشش داده می‌شوند.

علاوه بر خسارات اصلی،خسارات فرعی بیمه بدنه نیز وجود دارد که تحت پوشش بیمه بدنه نیست و با پرداخت حق بیمه اضافه تحت پوشش قرار می گیرد مانند، نوسانات بازار،هزینه‌هایی که برای نجات خودرو، جلوگیری از بیشتر شدن خسارت و انتقال خودرو به تعمیرگاه پرداخت می‌شود که حداکثر تا 20% قابل جبران هستند.

خسارات ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و ... خط کشیدن بر بدنه خودرو، زیان‌هایی که به علت استفاده خودرو در مسابقات اتومبیل‌رانی یا تست‌های سرعت به آن وارد می‌شود.خسارات ناشی از حمل مواد اسیدی، منفجره و اشتعال‌زا البته درصورتی‌که خودرو به عنوان یک خودرو برای حمل مواد اشتعال‌زا یا ... بیمه بدنه شده باشد، این خسارات توسط بیمه‌گر پوشش داده می‌شوند.خسارات ناشی از پاشیده شدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو ، سرقت جزئی خودرو (سرقت لوازم و قطعات خودرو)پوشش‌های اضافی بیمه بدنه هستند که خسارات های ناشی از حوادث ناگهانی را کم می کنند.

زیان ناشی از کاهش ارزش خودرو​ به چه صورت است؟

اُفت قیمت خودرو بر اثر پاشیدن مواد شیمیایی شامل بیمه بدنه نمی شود برای پوشش دادن این مورد می‎توان از پوشش حذف استهلاک استفاده کرد.شرکت بیمه تعهدی در قبال خسارتی که به بیمه‌گر در اثر عدم امکان استفاده از وسیله نقلیه وارد می‌شود، ندارد؛ مگر این‌که پوشش هزینه توقف خریداری شده باشد.

نوسانات بازار،قیمت خودرو تحت پوشش بیمه بدنه بر اساس نرخ روز وسیله نقلیه تعیین می‌شود. با خرید این پوشش سرمایه بیمه با ارزش خودرو افزایش دارد و چنانچه خودرو مورد سرقت قرار بگیرد تا 80%نرخ اولیه خودرو به بیمه گذار پرداخت می شود.

هزینه رفت و آمد در صورتی‌که خودور در اثر خطرات تحت پوشش بیمه بدنه آسیب ببیند به نحوی که قابل استفاده نباشد با خرید پوشش هزینه رفت‌و‌آمد می‌تواند بخشی از این هزینه را از شرکت بیمه دریافت کند.

تعهدات بیمه‌گذار در خرید بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه در حقیقت قراردادی است که بین شرکت بیمه (بیمه‌گر) و یک فرد حقیقی یا حقوقی (بیمه‌گزار) منعقد می‌شود؛ به منظور یک طرفه نبودن قرارداد لازم است طرفین نسبت به قرارداد آگاهی کامل داشته باشند و موارد زیر را با دقت بررسی کنند: 1- اعلام کردن خسارت(طبق قانون، در صورت بروز حادثه، بیمه‌گر موظف است حداکثر تا 5 روز کاری از تاریخ رخداد حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کند یا حداقل از طریق پست سفارشی این موضوع را اطلاع‌رسانی کند)

2- اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت(درصورتی‌که ثابت شود بیمه‌گذار عمداً، اقدامات احتیاطی لازم را انجام نداده است، بیمه‌گر می‌تواند با این استدلال که بیمه‌گزار نسبت به مراقبت از مال خود قصور کرده است، خسارت پرداختی به وی را کاهش دهد)

3- پرداخت مبلغ بیمه (در مورد بیمه‌نامه‌هایی که به صورت اقساطی خریداری می‌شود، در صورتی که مشتری از پرداخت اقساط خود خودداری کند، بیمه‌گر می‌تواند بیمه را فسخ کند)

4- اجتناب از جابه‌جایی خودرو(در صورت وقوع حادثه، بیمه‌گزار جز در مواردی که مأمور انتظامی دستور جابه‌جایی وسیله نقلیه را می‌دهد، نباید خودروی خود را جابه‌جا کند)

5- تعمیر خودرو بدون هماهنگی با بیمه‌گر

فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌گر (شرکت بیمه):عدم پرداخت اقساط،تشدیدخطری که برای خودرو پیش بینی می شود.

فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌گزار (مشتری):توقف فعالیت بیمه گر به هر دلیل، اگر ریسک بیمه کاهش یابد اما شرکت بیمه حاضر به بازگرداندن مابه‌تفاوت مبلغ پرداختی برای خرید بیمه بدنه به بیمه‌گزار نباشدبیمه گزار می تواند بیمه بدنه را فسخ کند.

در چه شرایطی شرایطی بیمه‌ بدنه به خودی خود فسخ می‌شود؟

زمانی که خودرو به علت وقوع حادثه‌ای که جزو محدوده پوشش‌دهی بیمه بدنه نیست، از بین می رود.

چگونه بیمه بدنه خودروی خود را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه بدنه از هر دو سمت باید به صورت کتبی و به رسمی به طرف مقابل اعلام شود. بعد از اعلام رسمی فسخ به طرف مقابل، بیمه بدنه کماکان تا ده روز اعتبار دارد و ارزش بیمه بدنه تا تاریخ سررسید که در قانون اصطلاحاً حق بیمه مدت اعتبار بیمه نامیده می‌شود، به صورت روزشمار حساب می‌شود و به بیمه‌گذار بازگردانده می‌شود.

فسخ بیمه نامه بدنه هنگام فروش خودرو چگونه است؟

هنگام فروش خودرو، می‌توان بیمه بدنه را فسخ و یا باقی حق بیمه بدنه را تا تاریخ سررسید از بیمه‌گر دریافت کرد و اگر بیمه‌گذار بخواهد می‌تواند بیمه بدنه خودروی خود را به مالک جدید بسپارد و تعهدات شرکت بیمه در قبال مالک جدید ادامه پیدا کند.

نکته مهم این است کهدر صورت انتقال مالکیت خودرو، بیمه‌گر هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های واردشده در مقابل مالک جدید ندارد؛ بنابراین درصورتی‌که هنگام خرید خودرو، فروشنده اصرار بر آن کند که می‌توان خسارت واردشده به خودرو را از طریق بیمه بدنه دریافت کرد، خریدار نباید این موضوع را قبول کند؛ چراکه بیمه بدنه متعلق به شخص است نه خودرو.

خسارت بیمه بدنه را چگونه دریافت کنیم؟

خسارت واردشده به خودرویی که دارای بیمه بدنه است هنگامی به وقوع می‌پیوندد که خودرو دچار خسارتی جبران‌ناپذیر شود. به طور دقیق، هنگامی که خودرو به سرقت رود و تا 60 روز پیدا نشود یا زمانی که مجموع هزینه‌های تعمیر و تعویض قسمت‌های زیان‌دیده خودرو به همراه هزینه‌های نجات از سه چهارم قیمت روز خودرو در هنگام حادثه بیشتر باشد.

مهلت پرداخت خسارت بیمه بدنه توسط بیمه‌گر چقدر است؟

پس ازتعیین میزان خسارت و تکمیل مدارک، بیمه‌گر 15 روز مهلت دارد تا خسارت بیمه‌گزار را بر اساس ارزش اولیه تعیین شده پرداخت کند این مهلت، در مورد سرقت 60 روز است. این 60 روز از زمان اعلام خسارت به بیمه‌گر آغاز می‌شود.

آیا بیمه بدنه خارج از کشور هم خسارات را پوشش می‌دهد؟

مطابق قانون، پوشش‌های قرارداد بیمه بدنه در محدوده جغرافیایی کشور اعما‌ل می شود مگر با پوشش اضافی ترانزیت.

تخفیف‌های بیمه بدنه به چه گروه هایی تعلق می گیرد؟

شرکت‌های بیمه به این متقاضیان بیمه بدنه،هیئت علمی،ایثارگری،منطقه آزاد،دارندگان تخفیف بیمه بدنه، دارندگان بیمه شخص ثالث، دارندگان بیمه عمر، دارندگان حساب بلندمدت، خودرو صفرکیلومتر و وارداتی، تخفیف‌های گوناگونی می دهد.

نکته حائز اهمیت این است که،پوشش های بیمه ای برای شرکتهای مختلف، متفاوت است و بیمه گر باید توجه لازم را هنگام بستن قرارداد نسبت به پوشش های اضافی داشته باشد و بیمه مرکزی به عنوان قانون گذار و ناظر بر شرکت های بیمه مجوز پوشش هر نوع خطری را به شرکت های بیمه نمی دهندمانند خسارت های ناشی از جنگ،شورش،فرار از دست پلیس(درصورتی‌که گریز از پلیس توسط فردی باشد که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک خودرو، اصطلاحاً خودرو را تصرف کرده باشد، بیمه‌گر خسارات وارده را پوشش می‌دهد)،فرار راننده بدون گواهینامه،رانندگی با وسیله نقلیه ای بجز نوع تعیین شده در گواهینامه،رانندگی در حال مستی یا استفاده از روان گردان ویا حمل بیش از حد...

705

کد خبر: 897279

وب گردی

وب گردی