زلزله دغدغه جدید قشر مرفه و "نون‌دونی" کاسبان زلزله/ هزینه آماده کردن کیف مخصوص زلزله چقدر است؟

پس از ایرانگردی زلزله، بازار کیف و ملزومات زلزله نیز داغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها زلزله بار سفر بسته و به قصد ایرانگردی هر چند وقت یک بار مهمان یکی از شهرهای ایران می شود. البته سال هاست که با آغاز فصل زمستان گسل های کشور از خواب بیدار شده و شروع به نرمش می کنند اما امسال به لطف شبکه های مجازی این نرمش بیشتر به چشم می آید و می توان گفت زلزله اخیر پایتخت به آن بیشتر دامن زد.

بر اساس این گزارش، تهران که سال ها بود تنها به مخابره اخبار مربوط به زلزله در سایر نقاط کشور می‌پرداخت این بار در دام زلزله افتاد و همین لرزش چند ریشتری پایتخت کافی بود تا ولوله ای در تهران به پا شود. کار تا جایی پیش رفت که اکنون با وجود این که بیش از یک ماه می گذرد هنوز افراد شب ها به حالت آماده باش به خواب می روند تا زلزله نتواند آن‌ها را غافلگیر کند.

این گزارش می افزاید در یک ماه اخیر توصیه های بسیاری در رابطه با اقلام ضروری برای بعد از زلزله در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که طبق آن هر خانواده باید در یک کوله وسایلی مانند چادر، رادیو، چاقوی چندکاره، مواد خوراکی، آب،چراغ قوه، کیسه خواب، جعبه کمک های اولیه، زیر انداز، پتو و لباس گرم را قرار دهد تا پس از وقوع زلزله شانس زنده ماندن اعضای خانواده افزایش یابد.

این در حالی است که یک حساب سر انگشتی نشان می دهد اگر واقعا هدف زنده ماندن پس از زلزله با کمک ابزار موجود در این کیف باشد باید تمامی وسایل موجود در آن با کیفیت باشند.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز حاکی از آن است که برای خرید یک چراغ قوه بسته به مدل آن و شارژی بودن آن باید از ۱۰ هزار تومان به بالا هزینه کرد که این رقم ممکن است حتی به ۱۰۰ هزار تومان نیز برسد اما به طور میانگین می توان با پرداخت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان یک چراغ قوه مناسب برای مواقع ضروری تهیه کرد.

همچنین اگر چه این روزها اکثر گوشی های تلفن همراه مجهز به رادیو هستند اما با توجه به محدودیت های گوشی تلفن همراه وجود یک رادیو در کیف مخصوص زلزله ضروری است که برای تهیه آن باید حداقل ۳۰ هزار تومان هزینه کرد که بسته به مدل آن این قیمت حتی ممکن است به بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان نیز برسد اما در کل با هزینه ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می توان یک رادیو شارژی برای مواقع بحرانی تهیه کرد.

این گزارش می افزاید جعبه کمک های اولیه یکی دیگر از اقلام ضروری در مواقع بحرانی است که بسته به مدل آن حداقل ۳۲ هزار تومان برای خرید آن باید هزینه کرد که البته برای تهیه مدل مرغوب تر آن باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

چاقو و ابزار همه کاره یکی دیگر از وسایلی است که برخی اوقات واقعا کاربرد دارد و در بازار همه مدلی از آن وجود دارد که برای مدل های معمولی آن را می توان تنها با دو ده هزار تومانی خریداری کرد اما برای تهیه مدل های مرغوب تر آن باید کمی بیشتر هزینه کرد به عنوان مثال یک مدل چاقوی سفری ۲۱۰ هزار تومان و مدل دیگر که چند کاره است ۷۸۰ هزار تومان به فروش می رسد .همچنین برای تهیه چکش ۱۶ کاره ۲۷ هزار تومان باید هزینه کرد. در کل اگر از برند فاکتور بگیریم با هزینه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی می توان چاقو و ابزار چندکاره ای گرفت که در زلزله بتواند کارگشا باشد.

بر اساس این گزارش پس از وقوع زلزله و ترک ساختمان ها چادر یکی از وسایل ضروری برای جمع کردن و محافظت از اعضای خانواده به شمار می آید. شاید وقتی افراد برای گردش، سفر و کوهنوردی اقدام به خرید چادر می کردند فکر نمی کردند که روزی این چادر تنها سرپناهشان خواهد شد.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز حاکی از آن است که قیمت چادر در بازار بسته به مدل آن و قابلیت هایی مانند ضد آب بودن و ایرانی و خارجی بودن آن متفاوت است به نحوی که یک چادر ۲ نفره را می توان به قیمت ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان تهیه کرد یا این که برای تهیه مدل مرغوب تر چادر دو نفره باید بیش از دو میلیون تومان پرداخت.

همچنین برای خرید یک چادر سه نفره بسته به مدل آن باید بیش از ۵۰۰ هزار تومان پرداخت و اگر قصد خرید چادر مسافرتی برای چهار نفر به بالا را داشته باشید باید به همین میزان بر رقم خرید خود بیافزایید به نحوی که در حال حاضر یک چادر چهار نفره مرغوب در بازار قیمتی بیش از ۳.۵ میلیون تومان دارد.

بر اساس این گزارش برای تهیه یک زیرانداز باید حداقل ۳۰ هزار تومان هزینه کرد.

گفتنی است این روزها با پیشرفت تکنولوژی رهیاب های ماهواره ای یا همان gps ها مهمان کیف های زلزله شده اند که تمایل برخی از افراد به آن زیاد است و برای تهیه این ابزار باید حداقل ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر چند میلیون تومان هزینه کرد.


این گزارش می افزاید البته کیف های مخصوص زلزله با قیمتی معادل ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان با برخی اقلام ضروری مثل زیر انداز و چراغ قوه و دیگر وسایل ضروری در بازار به فروش می رسد که نباید انتظار داشت همه اقلام موجود در آن دارای کیفیت مطلوب باشند.


بر اساس این گزارش یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که برای تهیه کیف مخصوص زلزله و اقلام موجود در آن باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کرد که این رقم معادل حقوق یک ماه یک کارگر است و با توجه به هماهنگ نبودن دخل و خرج خانواده های کارمند این طور که به نظر میرسد زلزله به دغدغه جدید قشر مرفه جامعه تبدیل شده است چرا که با کمر شکن بودن هزینه های اقتصادی خانواده های کارمند تهیه کیف مخصوص زلزله در اولویت نخواهد بود.

401

کد خبر: 897501

وب گردی

وب گردی