اجرای پروژه های ملی افزایش بهره وری انرژی در دستور کار وزارت نیرو است/ تاکید بر هم افزایی در مدیریت آب، خاک و پسماند

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو در سطح ملی پروژه های افزایش بهره وری انرژی را در دست انجام دارد که در بخش برق و نیروگاهی در راستای تعهد جهانی نسبت به کاهش انتشار کربن نیز حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی، گفت: یکی از اصلی ترین چالش هایی که وضعیت طبیعی جهان را تهدید می کند تغییرات اقلیمی ناشی از سبک زندگی ماست که بعد از انقلاب صنعتی آغاز شد و هم اکنون دانشمندان از آن به عنوان یک دوره جدید یاد می کنند.

وزیر نیرو گفت: تاکید بر هم افزایی مثبت در مدیریت آب، خاک و پسماند از راه های کلیدی دستیابی به اهداف است.

اردکانیان افزود: وزارت نیرو به عنوان دستگاه حاکمیتی تامین کننده آب، برق، انرژی تجدیدپذیر و تصفیه فاضلاب، محوریت ملی برای اجرای طرح های بین المللی همچون تامین آب و انرژی پایدار را برعهده دارد.

او ادامه داد: وزارت نیرو هم اکنون طرح های مختلفی همچون دسترسی، پایش و کاهش استفاده از کربن را در دستور کار قرار دارد.


وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو در سطح ملی پروژه های افزایش بهره وری انرژی را در دست انجام دارد که در بخش برق و نیروگاهی در راستای تعهد جهانی نسبت به کاهش انتشار کربن نیز حرکت می کند.

او تصریح کرد: درجهانی که منابع‌طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد، پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نیست و درجهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی‌ پس‌ از دیگری درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌ هر یک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محورهای اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند نه‌تنها مفید، بلکه ضروری است.

اردکانیان گفت: موارد دیگری چون فقر و نابرابری، ایمنی، بهداشت و سلامت، غذا، تغییراقلیم، رشد جمعیت، چالش‌های اجتماعی-اقتصادی و صلح و امنیت جهانی نیز در پایداری توسعه کشورها و تاب‌آوری جامعه جهانی نقشی کلیدی دارند.

وزیر نیرو تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بشر امروز و وضعیت طبیعی کره خاکی را تهدید می‌کند، به صورتی که امکان ادامه حیات برای انسان را زیر سوال برده است، تغییرات اقلیمی ناشی از الگوی زندگی است که به خصوص پس از انقلاب صنعتی بر جامعه بشری حاکم گشته است، به نحوی که دانشمندان علوم زمین عصر امروز را به عنوان یک عصر جدید نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی نامیده اند.

وزیر نیرو افزود: البته اکثر مولفه های هدفگذاری شده توسط بنیاد جهانی انرژی و دیگر مواردی که پیشتر به آن اشاره نمودم بر یکدیگر تأثیرات متقابل دارند که شناسایی این هم‌بست‌ها و تأکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی آنها یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و توفیق در رسیدن به اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهادی چون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند.

اردکانیان تاکید کرد: سازمان ملل متحد دستیابی به اهداف و شاخص‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله می‌توان به دستور کار 21 و تصمیمات کاپ 23 و نتایج حاصل از نشست ریو+ 20 و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.

او گفت: وزارت نیروی ایران به‌عنوان یک سازمان دولتی که تأمین‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای همسایه بر عهده دارد، درجایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ کلیه‌ی ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژی معتقد و واقف است.

وزیر نیرو ادامه داد: در واقع محوریت ملی در تحقق دو هدف توسعه پایدار SDG2 و SDG7 و همچنین SDG6 در تامین دسترسی پایدار به آب با کیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب (Sanitation) و همینطور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان برعهده وزارت نیرو است.

او گفت: تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین المللی دارد. دقیقاً درهمین راستاست که وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی، پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نیرو آغاز نموده است. بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که در میان‌مدت امکان کاهش 32 درصدی ردپای آب (ازجمله آب مجازی) و کاهش 37 درصدی ردپای انرژی در این ستاد وجود دارد.

وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو با توجه به همبسته‌های موجود میان عوامل طبیعی چون آب، خاک، انرژی، محیطزیست، تغییراقلیم و تاثیر آنها بر بهداشت، ایمنی و رفاه و توسعه اجتماعی از یک سو و درک مخاطرات مرتبط با آنها از سوی دیگر و اعتماد عمیق به رعایت حقوق شهروندی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی برنامه های وسیعی در رابطه با توسعه پایدار،مدیریت سبز، سازگاری با محیط زیست، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش کارآیی و بهره‌وری در بخش‌های آب و آبفا و برق و توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و پاک دارد و به صورتی فعال در سطح ملی و مجامع بین‌المللی مشارکت نموده و در راستای اجرای برنامه مشارکت ملی (NDC) ، به سهم خود برنامه ریزی‌های لازم را برای استفاده از سازوکارهای بین‌المللی اعم از مشارکت‌های دوجانبه و چندچانبه، ظرفیت سازی در سطح ملی، توسعه و انتقال فناوری و تامین منابع مالی انجام می‌دهد.

اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو درمقیاس کلان نیز با اجرای طرح هایی درسطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای مقابله با آثار تغییراقلیم و همچنین سازگاری با آن، اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی نموده و درحال اجرای آن‌هاست. همینطور در بخش آب نیز در راستای کاهش تنش‌های ناشی‌ از ازدیاد جمعیت و تغییراقلیم، نه‌تنها برنامه‌های جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آن را دنبال می‌کند، بلکه اجرای پروژه‌هایی که در آن استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت در هم‌بست‌های آب، انرژی و محیط زیست تقویت می‌شود را نیز اکیدا مدنظر داشته است. نمونه‌ای از این فعالیت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو است که جایزه جهانی بنیاد جهانی انرژی را در دی ماه 1394 (ژانویه 2016) به خود اختصاص داد.

وزیر نیرو ادامه داد: در آن پروژه نیز با اجرای طرح‌های نوآورانه درساخت مراکز تصفیه فاضلاب استان تهران نه‌ تنها از انتشار گازگلخانه‌ای به میزان قابل ملاحظه ای در سال جلوگیری شده است، بلکه با تولید پساب تصفیه شده در سال، امکان تغذیه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبیاری فضاهای سبز شهری فراهم آورده است. در این پروژه، با ایجاد ظرفیت‌ تولید برق معادل 24 مگاوات، امکان تأمین برق جمعیتی 300 هزار نفری را فراهم نموده است.

او افزود: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ما برای توفیق در تغییر الگوی مصرف و الگوی زندگی، حضور ارزشمند جوانانی است که مصداقی از آن را در این برنامه شاهد هستیم.


401

کد خبر: 897516

وب گردی

وب گردی