داستایفسکی را در جدال شک و ایمان بخوانید/تاثیر  زندان بر دنیای ذهنی یک نویسنده

کتاب «داستایفسکی، جدال شک و ایمان» نوشته ادوارد هَلِت‌کار با ترجمۀ خشایار دیهیمی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «داستایفسکی، جدال شک و ایمان» به نقد و تفسیر سرگذشتنامه داستان‌نویس مشهور روس، فیودور داستایفسکی می پردازد.

این کتاب شامل پژوهش نویسنده بر سالهای زندگانی پر افت و خیز فیودور داستایفسکی است که حاصل نگارش آثار وی شده است. این کتاب در بخش هایی چون سال‌‍های رشد، سال‌های هیجان و جوشش، سالهای آفرینش و سالهای کامروایی نوشته شده است.

درباره این کتاب می توان به سخنی از نیچه تاسی کرد که می گوید: آن کس که با هیولاها پنجه در می افکند باید به هوش باشد که مبادا خود هیولا شود و آنگاه که زمانی دراز چشم به مغاک می دوزی مغاک نیز چشم به روی روحت می گشاید.

انسان های عادی در رمان های داستایفسکی همان قدر نادرند که در محوطه زندان جهان او جهان جنایتکاران و قدیسان، هیولاهای رذیلت یا فضیلت بوده داستایفسکی سی و سه ساله بود که آهنگر زندان غل و زنجیر از پایش گشود تا بار دیگر به جهان انسان های آزاد بگذارد، اما این جهانی بود که به واسطه دوره ای که او از سر گذرانده بود برای همیشه چهره عوض کرده بود. سال های رشد به پایان رسیده بود، اما هنوز سال های طولانی تب و هیجان باید طی می شد تا سرانجام نبوغ وی بیان هنری اش را درباره مسائل خیر و شر که روحش را در سایه تاریک زندان می خوردند پیدا کند.

در زندان اومس داستایفسکی چهار سال با رانده شدگان زیست که از قراردادها و رسوم اجتماعی عادی معاف بودند موجوداتی که به هستی حیوانی بازگشته بودند او به مغاکی چشم دوخته بود که در آن عنصر خام شهوت مجرد بشری می جوشید و مغاک داخل در روح او می شد. او شاید خود هنگامی که پا به زندان گذاشت انسانی غیر عادی بود. در آنجا او آموخت که خود را با جهانی غیر عادی وفق دهد و هنگامی که سربرآورد نگاه کج و معوجش نمی توانست به کانونی دیگر دوخته شود.

«داستایفسکی، جدال شک و ایمان» نوسته ادوارد هَلِت‌کار با ترجمۀ خشایار دیهیمی توسط نشرنو در ۴۰۸ صفحه با قیمت 40 هزار تومان منتشر شد.

502

کد خبر: 897621

وب گردی

وب گردی