دلیل  نپیوستن وزارت علوم به سامان دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیری می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علت نپیوستن وزارت علوم و زیر مجموعه های آن به این سامانه در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، منصور غلامی درباره اهمیت اجرایی شدن موضوع قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار کرد: با توجه به تاکید و مصوبه دولت باید تمامی دستگاهها و موسسات دولتی در اسرع وقت به این سامانه بپیوندند لذا ما نیز به عنوان بخشی از بدنه دولت همگام با دیگر نهادها و دستگاه های اجرایی کشور سهم خود را در ارائه خدمات به مردم و جامعه با پیوستن به این سامانه عملی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات جزو وظایف و اتفاقاتی در راستای منشور حقوق شهروندی بر آن تاکید شده لذا امروز زمان اجرای آن است که باید نمود خود را در جامعه هویدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود : مجموعه وزارت علوم تا اواخر هفته جاری به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته و همگان با دیگر مراکز وظیفه خودرا در تحقق بخشی از حقوق شهروندی ایفا کنند.

غلامی ادامه داد: در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در 17 تیر سال 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی شد و کار خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده، یادآور شد: پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند د برای دسترسی به اطلاعات درخواست دهد، گفت: مطابق این قانون برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.

وی ادامه داد: همچنین ٢٩ آذر سال 1395، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.

غلامی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است، گفت: رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.

وی با اشاره به همزمانی با نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رئیس جمهوری و مقامات کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد: موضوع «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» به عنوان یک حق از حقوق شهروندی و دستاوردی بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تبیین شد تا جایی که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس موضوع تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را از جمله مهمترین اقداماتی برشمرد که در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز حائز اهمیت است اینکه با مهیا شدن تمامی زمینه ها و زیرساخت ها برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاههای اجرایی که تاکنون اقدام به ثبت نام در سامانه مربوطه نشده اند، با عضویت خود در این سامانه گامی جدی در تحقق حقوق شهروندی بردارند.

503

کد خبر: 897647

وب گردی

وب گردی