کارکنان زن دولت می‌توانند ماهیانه مبلغی بابت حق مهدکودک فرزند خود دریافت کنند

کارکنان زن دولت مطابق قانون می‌توانند ماهانه مبلغی بابت حق مهدکودک فرزند خود دریافت کنند؛ حقی که پس از سال‌ها و با رأی دیوان عدالت اداری در آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شده است اما این حق در انتظار تأمین بودجه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، تبصره بند الف ماده 10 و همین تبصره در ماده 17 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 84 و 85 با کلماتی مشابه هم، حق مهدکودک به زنان کارمند دولت را به رسمیت می‌شناسد و تبصره بند الف ماده 17 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 85 اشعار می‌دارد: «در اداراتی که دارای مهدکودک نیستند دستگاه‌ها مجاز هستند به کارکنان اناث خود که دارای فرزند زیر پنج سال هستند هر ماه به ازای هر فرزند (حداکثر تا سه فرزند) حداکثر مبلغ 200هزار ریال در اعتبارات خود منظور کنند».

کارکنان زن آموزش و پرورش از چند سال قبل در پی عدم پرداخت حق مهدکودک بابت فرزندان خود به دنبال دریافت این حق بودند و به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند، دلیل اصلی عدم پرداخت این حق، کمبود اعتبارات بود.

سرانجام پس از پیگیری‌های صورت گرفته توسط این کارمندان، هفته گذشته روابط عمومی دیوان عدالت اداری رأی هیأت عمومی این دیوان را در پی شکایت تعدادی از بانوان شاغل در آموزش و پرورش را منتشرکرد، این رأی پرداخت کمک هزینه مهدکودک به کارکنان زن را تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ( سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سال 95 به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تفکیک شد) تعیین کرده است.

در این رأی آمده است: «با استناد به اینکه زنان کارمند دولت از جمله آموزش و پرورش که فرزند خردسال دارند و محل خدمت آنها فاقد مهدکودک دولتی باشد به موجب مقررات قانونی از جمله ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی بودجه در سال‌های مختلف که از سوی هیأت دولت تصویب می‌شود، مستحق دریافت کمک هزینه مهدکودک هستند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و آموزش و پرورش دارای تکلیف قانونی و پیش‌بینی بودجه جهت پرداخت آن می‌باشند و عدم تبادل موافقتنامه نافی حق قانونی کارمندان مستحق نیست و این امر با توجه به پرداخت این مزایا در سایر دستگاه‌های اجرایی باعث تبعیض ناروا شده و لازم است نسبت به پرداخت کمک هزینه مهد کودک به کارمندان زن آموزش و پرورش اقدام شود».

در پی صدور این رأی، فرحناز مینایی پور مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این رأی هنوز به دولت ابلاغ نشده است، گفت: «پس از ابلاغ این رأی، سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار مربوط را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد تا این وزارتخانه نسبت به پرداخت حق مهدکودک زنان شاغل دارای فرزند خردسال اقدام کند».

آموزش و پرورش بیشترین تعداد کارمندان زن را نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی دارد و اما هم‌اکنون که مجلس مشغول بررسی بودجه آموزش و پرورش است با وجود کسری 10 هزار میلیارد تومانی امسال آموزش و پرورش، اجرای این موضوع دچار تردید است.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از برگزاری جلسه مشترک با مسئولان آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: در جلسه دیروز این کمیسیون یکی از موضوعاتی که مطرح شد همین بدهی آموزش و پرورش بابت حق مهدکودک به کارمندان زن آموزش و پرورش بود که یکی از حدود چهل موضوع بدهی و بندهایی است که آموزش و پرورش مکلف به اجرای آن است.

وی افزود: جمعیت زیاد پرسنل آموزش و پرورش و کسری بودجه نباید مانع اجرای تکالیف قانونی شود و آموزش و پرورش را مکلف کردیم در خصوص اقداماتش در این حوزه‌ها به مجلس گزارش دهد.
706

کد خبر: 897699

وب گردی

وب گردی