رئیس پارلمان گینه بیسائو با بیان اینکه با بازبینی توافق برجام ازسوی کشورهای غربی مخالفیم، گفت: همواره از توسعه‌ها و توفیقات جمهوری اسلامی حمایت کرده و آن را الگویی برای خود می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، سیپریانو کاساما رئیس پارلمان گینه بیسائو در جریان سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی که امروز (سه شنبه، 26 دی ماه) در تهران در حال برگزاری است با تسلیت حادثه نفتکش ایرانی که 32 شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند، گفت: امیدواریم در این کنفرانس بتوانیم همبستگی بیشتری را میان کشورهای اسلامی برقرار کنیم.

رئیس پارلمان گینه بیسائو ضمن اعلام مراتب دوستی خود، اظهار داشت: بی شک تمامی اعضا در راستای تصمیمات اتحادیه گام بر می دارند چرا که با چالش های مهمی به خصوص در حوزه تروریسم، بیگانه ستیزی روبرو هستیم که این کنفرانس می تواند نقش مهمی را میان کشورهای اسلامی برای مقابله با این چالش ها بردارد و وحدتی که میان کشورهای اسلامی وجود دارد، عنصر مهمی است که می توانیم به عنصر هماهنگی میان کشورها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به مسأله فلسطین به خصوص به رسمیت شناخته شدن یکجانبه آن به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، عنوان کرد: این تصمیم با تمام کنوانسیون ها و معاهدت بین المللی مغایر است و قطعا باید تغییر کند همچنین اعضای این کنفرانس به طور کامل تصمیم آمریکا برای انتقال به بیت المقدس را رد می کند.

کاساما در ادامه با بیان اینکه کشورهایی که خواستار رد این تصمیم هستند باید بیش از پیش گام بردارند، اظهار داشت: ما خواستار تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی هستیم که پایتخت آن نیز باید بیت المقدس باشد لذا همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین برای رسیدن به آرمان های آنها اعلام می کنیم.

رئیس پارلمان گینه بیسائو در ادامه با بیان اینکه از آخرین صحبت های غیرمسئولانه ترامپ درباره آفریقایی ها شوکه شدیم، اظهار داشت: آفریقا قاره مهمی است و این اظهارات را محکوم می کنیم و بر تنوع فرهنگی میان کشورها به عنوان یک اصل بین المللی تأکید داریم.

وی با اشاره به توافقنامه برجام و حمایت از آن، عنوان کرد: به هیچ وجه از بازبینی این توافق ازسوی برخی کشورها حمایت نکرده همچنین همواره از توسعه ها و توفیقات جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف حمایت می کنیم چرا که این توسعه به عنوان یک مدل برای کشورهای ما است.

سیپریانو کاساما همچنین با محکومیت تحمیل تحریم ها ازسوی آمریکا به ایران، ابراز داشت: این تحریم ها باید به صورت کامل برداشته شود و سوءتفاهم ها باید کنار گذاشته شده و از ایران به خاطر پیشرفت ها، هم افزایی ها و مبارزات آن باید تشکر و حمایت شود چرا که اگر جامعه بین الملل با ایران همکاری کند نفع زیادی خواهد داشت و کنار گذاشتن ایران به ضرر کشورها است.

با بیان اینکه جایگاه ایران در دهکده جهانی جایگاهی مسئولانه بوده که به وظایف خود نیز عمل می کند، گفت: من رئیس مجلس گینه بیسائو و رئیس کمیته اجرایی اتحادیه پارلمانی آفریقا هستم که در قالب این دو سمت با شما صحبت می کنم لذا اجازه می خواهم اعلام کنم سازمان ما باید همچون گذشته در رابطه با رسیدن به صلح بیشتر گام بردارد و با سازمان های بین پارلمانی و منطقه ای همکاری کند.

رئیس پارلمان گینه بیسائو در پایان خاطرنشان کرد: از همه کشورهای عضو می خواهم اجازه دهند امکانی ایجاد کنند که اتباع کشورهایمان به راحتی میان کشورهایمان جابجا شده و تردد کنند.

کد خبر: 897704

وب گردی

وب گردی