تخفیف 50 درصدی شهریه در برخی از رشته های دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام/ کاهش وابستگی به شهریه با جذب دانشجوی خارجی و توریسم درمانی و مذهبی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: پیگیری جدی وصول مطالبات از دانشجویان و بنیاد شهید با هدف افزایش درآمد ناشی از سود سپرده های بانکی و فروش اموال مازاد و املاک بدون استفاده و سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی مولد و دارای ارزش افزوده بالا را از برنامه های پیش رو خود در این حوزه اعلام کرد.

دکتر محمد میرزایی حیدری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز در خصوص برنامه های دانشگاه آزاد ایلام در دوره جدید گفت: کاهش شدید تعداد دانشجو در سال های اخیر و رقابتی بودن بحث جذب دانشجو در ایلام این واحد دانشگاهی را بر آن داشت تا در اکثر رشته‌های کاردانی و کارشناسی شهریه را تا سقف 50 درصد کاهش دهد.

وی افزود: در حال حاضر 37 مرکز آموزش عالی در استان ایلام فعال است که برخی از آنان کمترین عضو هیات علمی و حتی امکانات لازم در حد یک مرکز آموزش عالی دارند و این در حالی است که کل جمعیت استان ایلام کمتر از 570 هزار نفر است که این امر باعث رقابتی شدن بحث جذب دانشجو و کاهش شدید دانشجو در مراکز آموزش عالی استان از جمله دانشگاه آزاد اسلامی شده است .

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تصریح کرد: مرزی بودن استان ایلام و وجود 430 کیلومتر مرز مشترک و اشتراک یک‌سوم مرزهای استان ایلام با کشور عراق هرچند در آینده نزدیک در بحث جذب دانشجوی خارجی یک پتانسیل است ولی در حال حاضر بحث کاهش دانشجو را در این استان دوچندان کرده است که امیدواریم از طریق جذب دانشجوی عراقی، بحث توریسم درمانی و توریسم مذهبی که متبلور در اربعین حسینی و حضور میلیونی عاشقان کربلای معلی در ایلام بود به عنوان مزیتی برای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک فعال شود.

حیدری خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل فراروی واحد ایلام کاهش شدید جمعیت دانشجویی در ایلام و کثرت مراکز آموزش عالی است و عدم تعادل بین نسبت دانشجو و استاد، بدهی کلان بالای ده میلیارد تومانی واحد ایلام، نیروی مازاد در بخش کارمندی از دیگر مشکلات واحد ایلام است.

وی در ادامه گفت: نیازسنجی کامل و جامع برای رشته های جدید و حذف برخی از رشته های هزینه بر و غیرکاربردی نیز باید در اولویت قرار گیرد و باید از ریخت و پاش های صورت گرفته جلوگیری و سیاست صرفه جویی در تمام بخش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برای کاهش هزینه ها در اسرع وقت اجرایی شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی استان ایلام با داشتن 150 عضو هیات علمی و دارای 70 رشته کاردانی و کارشناسی، 22 رشته کارشناسی ارشد و 6 رشته دکتری است .

حیدری خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایم حرکت در راستای کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان و افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای است که در این راستا می توان به توسعه کمی و کیفی آموزش های کوتاه مدت و کاربردی با بهره گیری از توانمندی های اعضای هیات علمی و فضاهای آموزشی دانشگاه، برگزاری دوره های آموزشی درون سازمانی دستگاه های اجرایی، توجه جدی به توسعه واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان با هدف تجاری سازی دانش، افزایش تعامل با ادارات و سازمان ها برای انجام طرح های پژوهشی برون دانشگاهی، تلاش برای جلب کمک های مردمی و خیرین حتی در قالب کمک به تامین شهریه دانشجویان کم بضاعت اشاره کرد.

وی گفت: پیگیری جدی وصول مطالبات از دانشجویان و بنیاد شهید با هدف افزایش درآمد ناشی از سود سپرده های بانکی و فروش اموال مازاد و املاک بدون استفاده و سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی مولد و دارای ارزش افزوده بالا را از برنامه های پیش رو خود در این حوزه اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: مدیریت مدبرانه دکتر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر قطعاً دانشگاه آزاد اسلامی را که بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است به جایگاه رفیع علمی کشور خواهد رساند.

دکتر محمد میرزایی حیدری در پایان متذکر شد :با حضور دکتر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر در مرکز تصمیم‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی آرامش بی‌نظیری در این دانشگاه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی جهان حکم فرماست و قطعاً در سایه این آرامش با همدلی و همراهی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه به جایگاه رفیع خود خواهد رسید.

خبرنگار :ندا فراهانی

کد خبر: 897769

وب گردی

وب گردی