گسل های رباط کریم  از گسل تهران هم فعال تر است/ روی گسل  رباط کریم  تحقیقی انجام نشده است

پدر علم زلزله شناسی ایران گفت: مسئولان کلیدی کشور با اعتقاد به اینکه زلزله یک پدیده طبیعی است باید سعی کنند اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند و اعتقاد به توکل و توسل زمانی اصولی است که هر آنچه تدابیر پیشگیرانه علمی و عملی وجود دارد انجام شده باشد و بقیه امور را به خدا واگذار کرد.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز: در حالی که چند روز پیش در یکی از خبرگزاری ها یکی از اساتید پژوهشگاه زلزله شناسی به مسئولان مبنی بر تحریک گسل های شرق و غرب تهران هشدار داد بر آن شدیم که پس ازارائه خلاصه ای از گزارش دکتر فریبرز ناطقی‌ الهی (استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی)با پدر علم زلزله شناسی ایران نیز در مورد فعال شدن گسل های مختلف تهران گفتگویی داشته باشیم.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی هشدار داده بود دقت بیشتر توسط مسئولان به فعالیت‌ گسل ها و آمادگی لازم در تهران در ماه‌های آینده امری منطقی و ضروری است و یک قاعده نگران‌کننده در زلزله شناسی وجود دارد که می گوید زلزله‌های کوچک ممکن است پیش لرزه زلزله بزرگی باشد و ‌ زمین لرزه‌های بزرگ‌تر در راه است. اتفاقی که در زلزله سرپل ذهاب نیز رخ داد. به این معنا که ساعت ۹ شب پیش لرزه ۴ دهم ریشتری این شهر را لرزاند و پس از آن زلزله بزرگ‌تر رخ داد. عمده زلزله شناس‌ها پس از یک‌زلزله بین ۴ ساعت تا یک هفته در حالت آماده باش قرار می‌گیرند و این فرضیه را بررسی می‌کنند که ممکن است زلزله خفیف پیش‌لرزه زلزله بزرگ باشد.
دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران درباره زلزله فیروزکوه می‌گوید: زلزله فیروزکوه به بزرگای ۴.٣ ریشتر رخ داد و در تهران هم حس شد، ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد، اما می‌تواند، (نه لزوما) علامت خوبی نباشد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح جزئیات زلزله فیروزکوه گفت: زلزله ۴.۳ فیروزکوه و زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد دارای این پیام مهم است که شرق و غرب تهران متحمل تنش و رها شدن مکرر انرژی لرزه ای است.

وی گفت : با توجه به زلزله‌های ابتدا و انتهای گسل شمال(مشا) و با یک نگاه مهندسی زلزله و نه تنها لرزه‌شناسی به پهنه لرزه‌های حوالی تهران بزرگ با کمی بزرگ‌نمایی از فیروزکوه تا ملارد و اشتهارد و با توجه به اینکه هم در ابتدای آن یعنی فیروز کوه و هم در انتهای یعنی ملارد و اشتهارد زلزله های پی در پی رخ داده و تهران را به عنوان یک بستر در طول گسل‌های شمال تهران همانند یک تیر ساختمانی فرض کنیم در ساده ترین فرم ریاضی آن! باید قبول کنیم که به عبارتی دو طرف زلزله شکل گرفته است.

بهرام عکاشه درباره گسل های تهران و اطراف چه می گوید؟

پدر زلزله شناسی ایران در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار ایسکانیوز گفت:در تهران بیش از 1000 گسل وجود داردگسل رباط کریم در جنوب غربی تهران و شمال شهر جدید پرندقرار دارد و این گسل حداقل با طول بیش از 50 کیلومتر از جنوب شرقی تهران تاجنوب گسل پیشوا ادامه دارد از رباط کریم عبور کرده و به جنوب ملارد ختم می شود . این گسل خط چین است ( گسلی که هنوز روی آن کار انجام نشده و مورد تحقیق دقیق قرار نگرفته باشد).

بهرام عکاشه افزود: در منطقه رباط کریم گسل های زیادی داریم که اگر در مورد این گسل بیشتر تحقیق شود پی می بریم که از گسل تهران هم فعال تر است و از آنجایی که گسل از تهران پرت است ما موظفیم به رفتارهای تمام گسل ها دقت کنیم ما باید گسل رباط کریم را گسلی فعال بدانیم زیرا بقیه گسل های تهران هم فعال هستند.

عکاشه ادامه داد: این گسل جزء گسل های جنوب تهران محسوب می شود و نکته مهم در این منطقه این است که این منطقه از نظر جغرافیایی پست است و تمام آبرفت های منطقه شمال تهران و دامنه های کوه های البرز مرکزی در این منطقه جمع می شوند و منطقه ای است که از دیدگاه زمین شناسی بسیار آسیب پذیر است.

البته روی گسل های اسلام شهر، باقر شهر ،شهریار،ری و ملارد کار شده است اما روی این گسل که خطر جدی محسوب می شود هنوزکار نشده است

وی گفت : البته روی گسل های اسلام شهر، باقر شهر ،شهریار،ری و ملارد کار شده است اما روی این گسل که خطر جدی محسوب می شود هنوزکار نشده است .

بهرام عکاشه بیان کرد: فعالیت گسل های جنوب تهران اگرچه بزرگ و با درجه ریشتر زیاد نیست اما تعداد گسل ها در جنوب تهران زیاد است در حالیکه گسل های شمال تهران دارای فعالیت زیاد با درجه ریشتر بیشتری هستند. تمام گسل های جنوب تهران گسل هایی با 5 یا 6 ریشتر هستند اما گسل های شمال تهران 6/5 یا 7 ریشتری هستند از طرف دیگر چون زمین های جنوب تهران دارای خاک نرم و زمین مندابی هستند تخریب احتمالی به اندازه شمال تهران است.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه زلزله زدایی، گسل های جنوب تهران دارای بزرگی کم هستند اما تخریبشان زیاد است افزود: هر قدر به سمت جنوب تهران برویم از نظر آزاد شدن انرژی خطر کمتر است ولی خطر در جنس زمین و سازهای موجود و گستردگی قنات هاو آب های زیر زمینی است و از نظر میزان خسارت با خسارت زلزله شمال تهران برابری می کند.

وی افزود: زلزله در مناطق حاشیه ای خطرناکترین قسمت های تهران است چون کمتر به این مناطق توجه می شود و مردم این مناطق کم درآمد و بیشتر مهاجر هستند که با توجه به وسع مالی کم به سازهای اصولی توجه نمی کنند.

عکاشه گفت:خطر یعنی جنس زمین به علاوه بزرگای زلزله .من معتقد هستم برای همه تهران خطر یکسان وجود دارد گسل های شمال تهران با توانایی 7/5 ریشتر خطر زیادی دارند اما ساختمان های این منطقه از استحکام بهتری نسبت به ساختمان های جنوب تهران برخوردار است و پیسازی محکم در این سازه ها رعایت شده است.

خطرناکترین رفتار گسلی در کجا و به چه صورت است؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: هر چقدر شیب بیشتر باشد خطر تخریب بیشتر است جنوب تهران در موقع زلزله سر نمی خورد اما شمال تهران سر می خورد .

توصیه پدر علم زلزله شناسی به مسئولان:

افراد کلیدی در کشور باید اعتقاد داشته باشند که زلزله یک پدیده طبیعی و باید سعی کنند اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند و اعتقاد به توکل و توسل زمانی اصولی است که هر آنچه تدابیر پیشگیرانه علمی وجود دارد انجام شده باشد و بقیه امور را به خدا واگذار کرد چون از دست بشر خارج است همچنانکه برای رفتن به یک سفر ملزومات سفر تدارک دیده می شود و زمان حرکت به خدا توکل می کنیم که این خود یک انرژی خاصی از نظر روحیه ایجاد می کند اما اگر در بین راه اتفاقی فراتر از نیروی انسانی رخ دهد آن مشیعت الهی است اما سهل انگاری خود را به نام توکل به خدا نسبت ندهیم.

705

کد خبر: 897801

وب گردی

وب گردی