تریبون نماز جمعه را به جایگاه خود برگردانید

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای به ریاست جدید شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تاکید کرد: امیدواریم با حضور شما، این جایگاه و تریبون مهم و وجهه ساز و مردمی، به جایگاه اساسی خود بازگردانده شده و پناهگاه محرومین و مستضعفین _اعم از هر گرایش و مسلک و عنوانی_واقع گردد.

به گزارش ایسکانیوز، متن نامه به شرح زیر است:

رئیس محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجة‌الاسلام آقای حاج‌علی‌اکبری

سلام‌علیکم؛

با توجه به انتصاب حضرت‌عالی در سمت ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، به‌حسب وظیفه لازم می‌دانیم نکاتی را محضرتان عرض نماییم.

همان‌گونه که مستحضرید، امام‌جمعه، در کنار «عالم» بودن، «حاکم شرع» هم است. یک امام‌جمعه در تراز انقلاب اسلامی به‌واقع می‌تواند محل رجوع مردم، درماندگان، درراه مانده‌ها، فقرا و در یک‌کلام مستضعفین شهر خود بوده و از این راه، خویش را به‌عنوان یگانه «مرجع» و «ملجأ» تمام مردم شهر خود معرفی گرداند؛ و این تنها راهی است که می‌تواند وجهه اسلام را ترمیم نموده و موجب جذب جوانان و توده‌ها به این دین متعالی ‌شود.

اما متأسفانه تاکنون نه‌تنها بخش اعظمی از مؤلفه‌های فوق در دستور کار جدی ائمه جمعه قرار نگرفته، بلکه رفتارهای سیاست زده، قبیله‌گرایانه، محافظه‌کارانه و معطوف به قدرتِ حضرات، ضربات جبران‌ناپذیری به وجهه انقلاب و اسلام وارد نموده است.

جناب حاج‌علی‌اکبری

مع‌الأسف در این سال‌ها شاهد رفتارها و کنش‌های غلیظ سیاسی و جناحی و حزبی توسط بسیاری از ائمه جمعه کشور_بالأخص ائمه جمعه کلان‌شهرهایی چون تهران و شیراز و مشهد_ بوده‌ایم؛ جایگاهی که باید با حفظ شأن پدری خود موجبات تقویت انس و الفت مابین گروه‌های مختلف مردم (اعم از هر گرایش سیاسی) در جهت حل معضلات و مشکلات مردم را فراهم نماید، به ابزاری برای تبلیغ و بهره‌برداری یک جناح سیاسی تبدیل گشته است.

گفتنی است که رفتارهای حزبی و جناحی توسط ریاست سابق این شورا کلید خورد؛ حضور فعال ایشان در میتینگ‌های انتخاباتی اصولگرایان نمونه‌ای از فعالیت‌های جنابشان است. البته که نقش ائمه جمعه تهران، در شکل‌گیری این مشی رفتاریِ سیاست زده و آسیب‌زا غیرقابل‌اغماض است.

همین امر منجر شد تا جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در دیدار سال 94 دانشجویان با رهبر انقلاب، انتقادات خود را ازاین‌گونه رفتارها خدمت ایشان بیان کند. لذا پیشنهادمان این است منع ورود جناحی، حزبی و انتخاباتی ائمه جمعه به صورت آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته و اجرا شود.

آقای حاج‌علی‌اکبری

تابه‌حال سازوکاری مشخص و عینی برای اِعمال نظارت مردمی بر رفتارهای ائمه جمعه و بیتشان معین نشده و این موضوع باعث ایجاد رفتارهای غیرمردمی، اقتدارگرا و متکبرانه از جانب برخی ائمه جمعه گردیده است.

این منش متکبرانه در شیراز باعث گردیده است که امام‌جمعه آن کلان‌شهر، حاج‌آقای ایمانی، به دلیل انتقاد تعدادی از فعالین جریان عدالت‌خواه، نسبت به برخی رفتارهای وی و دفتر مربوطه بالأخص در موضوع هزینه انتخابات اخیر مجلس خبرگان، به دادگستری آن استان شکایت کرده و پای عدالت‌خواهان را به دادگاه جرائم امنیتی بازنماید و بابی را بازکرده‌اند که نه‌تنها از شأن آن جایگاه به دور بوده، بلکه رفتار وی مانند ضربه‌ای غیرقابل‌جبران به بدنه نظام عمل کرده است.

از طرفی هیچ‌گونه شفافیتی برای ارزیابی عملکرد بیت ائمه محترم جمعه تعبیه نگردیده، مردم نمی‌دانند اساساً وظیفه و رسالت اصلی ائمه جمعه در شهرشان‌ چیست؟ و همچنین وظیفه دفتر امامت جمعه چیست؟

آیا اینکه ائمه جمعه به خطبه‌های هفتگی که مملو از تقویم خوانی و سخنان غیرمفید و کلیشه‌ای و جناحی است بسنده کنند، به وظایفشان عمل کرده‌اند؟

سؤال جدی‌تر آنکه، اساساً شورای سیاست‌گذاری شأن خود را در قبال ائمه جمعه صرفاً ارسال بولتن‌های هفتگی می‌داند؟ و آیا اتخاذ این روال از بالا به پایین در قبال افرادی که عالمان آن دیار تلقی می‌شوند، نوعی توهین به آنان و بالطبع به مردمی که می‌خواهند پای این سخنان بنشینند محسوب نمی‌شود؟

آقای حاج‌علی‌اکبری

مردم به امام‌جمعه‌ای نیاز دارند که خود را بین خودشان تعریف و مابین آن‌ها زیست کند، مردم امام‌جمعه‌ای که منفعت بیت خود را ارجح بر پوست بر استخوان چسبیده‌ها بداند را دوست ندارند، مردم امام‌جمعه‌ای می‌خواهند که هم گوش شنوا داشته باشد و هم توان اجرا و عمل، نه امام‌جمعه‌ای که تنها در گوشه‌ای بنشیند و از درد مردم بی‌اطلاع باشد و حتی نزدیکان این حضرات اجازه ندهند که از درد مردم چیزی به گوششان برسد.

نبود سازوکاری روشن برای ارتباط رودررو با مردم، معین نبودن وظایف و حیطه اختیارات ائمه جمعه، نبود سازوکاری شفاف جهت پاسخگویی به مردم، بروز فساد توسط اطرافیان برخی ائمه جمعه، زندگی اشرافی و خلاف زی طلبگی، کهولت سن و توان اندک و … تعدادی از اشکالات عمده و اساسی ائمه جمعه در کشور است.

البته ناگفته نماند که امام‌جمعه‌های برخی از شهرهای کشور شأن پدری خود را حفظ کرده‌اند و نه‌تنها برای خود توشه‌ی دنیوی نیاندوخته‌اند بلکه بیت خود را هم در صورت مشاهده چنین رفتاری مورد نهی قرار می‌دهند؛ اما متأسفانه رفتارهای نادرست ذکرشده برخی از ائمه جمعه سبب شده است که بزرگ‌ترین ضربه را به‌نظام و انقلاب و مهم‌ترین سرمایه‌ی انقلاب یعنی مردم وارد کند.

امیدواریم با حضور شما، این جایگاه و تریبون مهم و وجهه ساز و مردمی، به جایگاه اساسی خود بازگردانده شده و پناهگاه محرومین و مستضعفین _اعم از هر گرایش و مسلک و عنوانی_واقع گردد.

إن شاء الله

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

کد خبر: 897818

وب گردی

وب گردی