رسانه باید نیازهای مردم را پاسخ بدهد/  امروزه رسانه ها برای لغو خبر دروغی که خود منتشر کرده اند تکذیبیه می خواهند/صداقت، جامعیت و سازندگی نشانه‌های خبر خوب است

عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش "خبر خوب رسانه مسئول"در حوزه هنری گفت: رسانه باید نیازهای مردم را پاسخ بدهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ عزت الله ضرغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش "خبر خوب رسانه مسئول" گفت: اگر بخواهیم بصورت خلاصه خبر خوب و خوش را تعریف کنیم صرف نظر از نگاه عامیانه ای که به این موضوع وجود دارد، خبری که حال مردم را خوب کند خبرخوب است؛ هم چنین باید توجه کرد که انتشار خبر بد با یکسری مقدمات قابل درک و پذیرش می شود.

وی افزود: برای انتشار خبر خوش یکسری مدل های رفتاری و دینی وجود دارد که لازم است تمرین شود ، چون جامعه نیاز به آگاهی و دانشی دارد و رسانه ها باید نیازهای مردم را برطرف کنند که این امر با وجود رقبای جدی در عرصه ی رسانه های بین المللی مدیریت می خواهد.

رییس سابق صدا و سیما تصریح کرد: خیلی جاها آدم ها حرف های خوب می زند و خبرهای خوب منتشر می کند اما با دقت در عملکردشان متوجه می شویم که گفته های این افراد با واقعیت متفاوت است و از نظر من خبرخوب، خبر صادقانه و صحیح است که در عین حال جامعیت داشته باشد و سازندگی ایجاد کند که بسیاری از رسانه های برای آنکه در صحنه ی رقابت باقی بمانند به انتشار اخبار دروغ متوسل می شوند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: خبر دروغ باید به شدت مذموم شمرده شود چون این موضوع توهین به مخاطب است که رسانه و کار خبر عشق و علاقه می خواهد که متاسفانه امروزه رسانه ها برای لغو خبر دروغی که خود منتشر کرده اند تکذیبیه می خواهند.

عضو شورای فضای مجازی خاطر نشان کرد: گاهی اخبار دروغ نیست اما جامعیت ندارد، مثلا در برخی خبرها با انتشار سه خط بخشی از موضوع را بازتاب نمی کنند، که این موضوع بصورت عمدی یا کم تجربگی صورت می گیرد و داشتن اجتهاد رسانه ای در این خصوص نیاز است البته گاهی هم خبری یک خطی با دانش کافی کل موضوع را منتقل می کند پس جامعیت خبری آن است که کاملا دقیق نوشته و با بینش رسانه ای مفاهیم منتقل شود.

ضرغامی گفت: خبر بایدسازنده باشد که در جهت اعتلای کشور و انقلاب صورت گیرد و یکی از خبرهای خوب در تاریخ امروز فرار شاه بود هم چنین وقتی برای کاری هدف گذاری می شود این موضوع باید متناسب با توانمندی ها باشد که نه اهداف را بلند و دست نیافتنی تلقی کنیم که نا امیدی بوجود بیاورد از طرفی اگر اهداف گذاری در سطح کم باشد نیز اشکال دارد که انگیزه ها را از بین می برد.

او ادامه داد: در حوزه ی خبری نیز باید اخبار در محدوده واقعی تنظیم شود و خبر نباید نا امیدکننده و فراتر از واقعیت باشد هم چنین کشور ما در اتاق شیشه ای است و همه ی دنیا کشور ما را می بینند که به عقیده ی من فضای مجازی یک فرصت برای تقویت انقلاب اسلامی است و این فضا قدرت نهی از منکر را فراهم کرده است.

ضرغامی در پایان به ماجرای زادروز کوروش اشاره کرد و گفت: اینکه در سالروز کوروش یک عده ای از ضد انقلاب جمع می شوند و سو استفاده می کنند نفی می شود و اقدام بسیار سازنده ای بود که رییس جمهور، وزیر اطلاعات و نهادهای امنیتی مانع برگزاری و سو استفاده ی سلطنت طلبان در آن روز شدند اما اینکه تابلو بزنیم جاده در دست تعمیر است توهین به شعور مخاطب است چون همه می دانند که آن جا مشکل جاده نبوده است.

کد خبر: 897844

وب گردی

وب گردی