"پرتفوى" در بورس به چه معناست؟

پرتفوی به معنى مجموعه یا سبدى از اوراق بهادار است، به طورکلى سرمایه گذارى در مجموعه اى از اوراق بهادار یا پرتفوى بسیار کارآمدتر از سرمایه گذارى در یک سهم است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به افزایش تعداد سهام در سبد سرمایه گذاری، ریسک مجموعه کاهش می یابد. علت کاهش ریسک متاثر از عواملی است که شرکت های سرمایه پذیر از شرایط متفاوت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می پذیرند، به عنوان مثال وقوع جنگ می تواند برای دو یا چند شرکت نتایج متضادی دربرداشته باشد.
فرض کنید سهام دو شرکت تولید کننده دارو و پتروشیمی در سبد سهام شما باشد؛ در صورت ایجاد ناامنی در منطقه و درگیری شدید تقاضا برای دارو افزایش و امکان صادرات محصولات پتروشیمی کاهش خواهند داشت. بازده سرمایه گذاری در پرتفوی معادل بازده متوسط آن پرتفوی خواهد بود؛ اما ریسک پرتفوی در اکثر موارد کمتر ازمتوسط ریسک سهام داخل سبد است و میزان آن به تاثیر متقابل اتفاقات بر سهام داخل سبد بستگی دارد.
اگر سهام موجود در سبد متعلق به شرکت هایی باشد که کالاها یا خدمات آنها جانشین یکدیگر هستند؛ ریسک تا حدود زیادی با کاهش همراه می شود چرا که در صورت بروز هر گونه عامل ریسک زا و کاهش بازده یکی ازسهام ، تقاضا برای کالاهای جانشین افزایش یافته و بازده اضافی حاصل از آن بازده از دست رفته شرکت اول را جبران می کند.
برخلاف بازده مجموعه، ریسک الزاماً میانگین موزون اجزای تشکیل دهنده مجموعه نیست بلکه با توجه به ارتباط بین سهام از نظر تاثیرپذیری و ارائه عکس العمل مشابه یا مخالف در برابر وقایع ایجاد کننده ریسک، می تواند کمتر از این میانگین بوده و حتی حذف شود. لذا محاسبه همسویی و شدت آن سهام ، بین دیگر سهام از اهمیت ویژه ای برای تعیین ریسک برخوردار است.

401

کد خبر: 897882

وب گردی

وب گردی