قطع نیمی از کمک های آمریکا به فلسطین

یکی از مسئولین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور ۶۰ میلیون دلار را برای سازمان " آنروا" فرستاده تا بتواند به کار خود ادامه دهد اما ۶۵ میلیون دلار اضافی را بلوکه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، این مسئول افزود: نیاز است که بازنگری عمیقی در روش کار آژانس امداد و کار آوارگان فلسطین (آنروا) و حمایت مالی از آن صورت گیرد.

آمریکا روز سه‌شنبه پیامی را برای آنروا فرستاد و در آن بخشی از کمک داوطلبانه خود را که قرار بود ۱۲۵ میلیون دلار باشد، اعلام کرد.

این مسئول گفت: بدون این اموال که برای پرداخت حقوق مدارس و مراکز بهداشتی در اردن، کرانه باختری و نوار غزه است، عملیات آنروا در معرض تهدید قرار داشت.

به گفته این مسئول آمریکا ۶۵ میلیون دلار اضافی را تا اطلاع ثانوی نزد خود نگه خواهد داشت.

این مسئول گفت: آمریکا از چند دهه پیش بزرگترین اهداکننده به آنروا بوده است.

قبل از اعلام تصمیم آمریکا درباره آنروا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید تأکید کرد که توقف حمایت مالی آمریکا به مشکل بسیار بزرگی منجر خواهد شد.

وی تأکید کرد: آنروا یک نهاد فلسطینی نیست بلکه نهاد وابسته به سازمان ملل است که خدمات حیاتی به آوارگان می‌دهد.

مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش طرح ملی فلسطین نیز تصمیم آمریکا را محکوم و تأکید کرد: این تصمیم محتوای سیاسی خطرناکی دارد و در راستای فشارهای هدفمند اسرائیل برای نابودی حقوق آوارگان فلسطینی در بازگشت به کشورشان است.

وی هشدار داد: این تصمیم اوضاع انسانی میلیون‌ها آواره فلسطینی را که به زور سلاح از منازل و وطنشان مهاجرت کرده‌اند، تهدید می‌کند.

در همین راستا، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تصمیم آمریکا درباره بلوکه کردن نیمی از کمک‌های آنروا با هدف مجازات هیچ کسی نیست بلکه به تمایل آمریکا برای انجام اصلاحات در این آژانس بازمی‌گردد.

آنروا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای کاهش حمایت مالی تهدیدی برای مأموریت این آژانس و ضربه‌ای به امنیت منطقه‌ای محسوب می‌شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که این سازمان به صورت رسمی در جریان تصمیم آمریکا برای کاهش کمک به آنروا قرار نگرفته است.

کد خبر: 897922

وب گردی

وب گردی