بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک شبکه توافقی میان کاربران است که نوعی سیستم پرداخت نظیر به نظیر تمرکززدایی بوده و نوعی پول الکترونیکی رمزنگاری شده به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیت کوین یک شبکه توافقی میان کاربران است که نوعی سیستم پرداخت نظیر به نظیر تمرکززدایی بوده و نوعی پول الکترونیکی رمزنگاری شده به وجود آورده است.

تمرکززدایی به این معنی است که بیت کوین به هیچ اختیار مرکزی (مانند بانک های مرکزی و یا دولت) وابسته نبوده و هیچ کس مالک شبکه آن نیست.

کاربران در سراسر جهان بیت کوین رو مانند یک آپ روی موبایل یا در کامیپیوتر خود می بینند که از طریق آن به ارسال و دریافت و یا استخراج بیت کوین می پردازند.

همچنین بیت‌کوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است.

نوآوری بودن بیت کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند، زیرا در چندسال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته‌است.

اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است، تا کنون هیچ دولتی بیت کوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت کوین تأکید دارند.

گفتنی است از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا،امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند.

401

کد خبر: 897934

وب گردی

وب گردی