اظهارات لاوروف در مورد اهداف  پنهانی آمریکا در آسیای مرکزی

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به نزدیک شدن آمریکا به کشورهای آسیای مرکزی گفت: هدف واشنگتن از برقرای روابط با کشورهای منطقه رشد اقتصادی این کشورها نیست، بلکه دنبال اجرای اهداف ژئوپلتیکی و ایجاد آسیای مرکزی بزرگ است.

به گزارش ایسکانیوز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی در مسکو خواستار عدم سوء استفاده آمریکا از همکاری خود با کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب گروه «C 5+1» شد.

وی گفت: مسکو مخالف این نیست که کشورهای آسیای مرکزی طیف گسترده ای از شرکای خارجی داشته باشند، بلکه بر آن هستیم که این روابط با احترام کامل و اجرای تمام تعهداتی که بین ما وجود دارند، صورت گیرد. اطلاعاتی موجود است که دولت جدید آمریکا از نزدیک شدن به کشورهای آسیای مرکزی دنبال سوء استفاده در این زمینه است؛ همچنان که دولت قبلی این کشور نیز از نزدیک شدن به کشورهای منطقه چنین اهدافی را دنبال می‌کرد.

وی تصریح کرد: ماهیت طرح «آسیای مرکزی بزرگ» از تغییر مسیر تمام پروژه های آسیای مرکزی به سمت جنوب بدون مشارکت روسیه خبر می‌دهد. مطمئن هستم که اگر چنین ایده هایی از طرف آمریکایی ها در ملاقات با دوستان آسیای مرکزی ما عنوان شود، بدون شک این موضوع آشکار خواهد شد که واشنگتن از این اقدامات دنبال رشد اقتصادی در منطقه نیست بلکه این کشور به دنبال اهداف ژئوپلتیکی خود برای نفوذ در منطقه و تشکیل آسیای مرکزی بزرگ می باشد.

لاوروف با اشاره به طرح اوراسیای بزرگ که مسکو دنبال می کند، افزود: بر خلاف طرح آمریکا پروژه ما پیشرفت پی در پی کشورهای منطقه و شفافیت در فرآیندهای همگرایی است و امکان متحد شدن تمام کشورهای اوراسیا و پیوستن کشورهای دیگر به آن را فراهم می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین در این نشست مطبوعاتی از مقامات ازبکستان تقدیر کرد که بعد از به قدرت رسیدن «شوکت میرضیایف» بر کرسی ریاست جمهوری در مساله همکاری این کشور با مسکو و کشورهای دیگر شوروی سابق تلاش بیشتری صورت گرفته است

نخستین اجلاس مشترک وزیر امور خارجه آمریکا و 5 کشور آسیای مرکزی « C5+1» در حاشیه انجمن سازمان ملل متحد در نیویورک در سپتامبر 2015 صورت گرفت.

نشست وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای امور خارجه پنج کشور آسیای مرکزی موسوم به «C5+1» در اکتبر 2015 (آبان 1394) در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد که در آن کیفیت همکاری‌های این کشورها و دورنمای توسعه آن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی بررسی شد.

کد خبر: 897940

وب گردی

وب گردی