تیغ تیز بیت کوین بر گردن سرمایه گذاران/ سقوط بیت کوین از نردبان قیمت

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتالی بدون پشتوانه است که اخیرا با استقبال بسیار زیادی از سوی فعالان بازار و در مقابل هشدارهایی جهت عدم سرمایه گذاری در این بازار از سوی بانک مرکزی همراه بوده است.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به ارزش ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: بیت کوین که اخیرا مورد پذیرش بسیاری از مردم قرار گرفته، نوعی از ارز دیجیتال محسوب می شود که چند نقش را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، در ابتدا بیت کوین به عنوان وسیله مبادله ای تلقی می شود اما همانند دیگر ارزها با قابلیت خرید همراه نیست و به صورت فراگیر نخواهد بود.

او به دیگر نقش بیت کوین اشاره و بیان کرد: بیت کوین در ابتدا باید واحد سنجش باشد، این در حالیست که با واحد پولی دلار سنجیده میشود؛ بنابراین باید گفت که بیت کوین دردسرهای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد و قابلیت نقش پذیری ندارد.

بغزیان با اشاره به عواملی که زمینه ساز افزایش نجومی قیمت بیت کوین در بازار شد، گفت: به نوعی سوداگری و نیز طمع باعث رشد این ارز دیجیتالی شد، افزایش قیمت این ارز از 5 هزار دلار به 17 هزار دلار زمینه ساز ایجاد انگیزه بسیاری از افراد جهت سرمایه گذاری شد. بنابراین فعالان بازار در راستای به دست آوردن سود اقدام به خرید آن کردند که این امر منجر به سوداگری و ایجاد حباب در قیمت آن شد.

بغزیان با تاکید بر اینکه ارز دیجیتالی نقش چندانی را در اقتصاد کشور ایفا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برخی تصور می کنند که بیت کوین باعث ایجاد اشتغالزایی، رشد اقتصادی و ثبات قیمتی می شود در صورتی که چنین تصوری اشتباه است، تاکنون کشورها از آن به عنوان پشتوانه یاد نکردند و آن را مانند سایر ارزها به عنوان ارز رسمی نمی شناسند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بیت کوین باعث ایجاد فرصت برای پولشوها جهت کسب درآمد کلان شده است، بنابراین باید گفت این ارز نه تنها برای کشور هیچ سودی ندارد بلکه با توجه به ایجاد سوءاستفاده در کشور و نیز خروج میزان زیادی ارز از کشور، ضرر و زیان های بسیاری را با خود به همراه دارد.

او افزود: قدرت اقتصادی کشورهاست که باعث ارزش بخشی، ارزهای کشور می شود. این درحالیست که بیت کوین از هیچ پشتوانه ای برخوردار نیست، بنابراین نباید به آن اعتماد و اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه کرد.

به گفته بغزیان، سرمایه گذاری در این ارز برای برخی از کشورها به نوعی سوداگری محسوب می شود و در ایران مشکلاتی را ایجاد می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به آینده ارز دیجیتالی گفت: به نظر می رسد زمان ورود آن در بازار محدود است و نمی تواند نقشی که اکنون ایفا می کند و باعث افزایش سرمایه گذاری شده را در آینده داشته باشد.

کارشناس اقتصادی درباره صحبت های اخیر در زمینه ورود ارز جدید به نام گرام در بازار گفت: با توجه به اینکه اخیرا بیت کوین در بازار با اقبال بسیار زیادی مواجه شده بود باید منتظر ورود دیگر ارزها در کشور باشیم اما درصورتی که از پشتوانه ای برخوردار نباشند چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند و به زودی از معاملات حذف می شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: معاملات این ارزها مانند معاملات طلا و سکه با توجه به اینکه قادر به ایجاد انگیزه در بین افراد نیستند بنابراین دایمی نیست و فراگیر نخواهد شد، بانک مرکزی باید اقداماتی را در راستای حذف این ارزها از بازار را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه سعید توکلی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به آخرین وضعیت بیت کوین در بازار گفت: در حال حاضر پول دیجیتال در وضعیت کنونی اقتصاد بین الملل به صورت ده ها نوع مطرح شده، بدین صورت که سیستم مجازی جایگزین اسکناس و مسکوک شده و اغلب ارتباطی با سیستم بانکی ندارد.

او در ادامه بیان کرد: ده ها نوع ارز دیجیتال در کشور وجود دارد که در برخی از کشورها مورد قبول واقع شده و افراد نه تنها از طریق آن اقدام به خرید و فروش می کنند بلکه آن را به عنوان وثیقه برای فعالیت های اقتصادی خود استفاده می کنند، در ایران هم وجود دارند کسانی که اقدام به خرید و فروش بیت کوین از طریق اینترنت می کنند اما در حال حاضر صرافی ها و بانک ها مجار به چنین اقدامی نیستند.

وکیلی با بیان اینکه بیت کوین به عنوان یکی از ارزهایی محسوب می شود که اخیرا مورد توجه بسیاری از فعالان بازار قرار گرفته است، اظهار داشت: بیت کوین در ابتدای کار از ارزش بسیار پایینی برخوردار بود ولی با گذر زمان،محدودیت ایجاد شده در انتشار بیت کوین منجر به افزایش متقاضیان در بازار رقابتی و به تبع افزایش قیمت آن در بازار شد.

این کارشناس اقتصادی به نوسانات قیمت بیت کوین اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمتی بیت کوین طی 2-3 سال گذشته بسیار زیاد بود بدین صورت که قیمت آن تا زمانی در حد یک هزار دلار بود اما به مرور با افزایش بسیاری مواجه شد تا اینکه در اواخر، قیمت آن به 17 هزار دلار رسید.

به گفته وکیلی، طی دو روز گذشته قیمت آن 20 درصد سقوط کرد و به نرخ 11 هزار دلار رسید که این امر باعث توجه فعالان بازار جهت جلوگیری از سرمایه گذاری در این بازار شد چراکه متوجه شدند این ارز مانند دلار، پوند و یورو به عنوان وسیله مطمئنی جهت سرمایه گذاری محسوب نمی شود و به نوعی حکم قمار و ریسک را دارد.

به گفته این اقتصاددان، این اقدام به صورت بین المللی بین افرادی انجام می شود که خارج از سیستم بانکی و به صورت دیجیتال و از طریق اینترنت اقدام به معامله می کنند.

او با بیان اینکه سکه طلا در معاملات روزمره مانند خرید تلویزیون و یخچال قابل معامله نیست، افزو: بیت کوین مورد قبول بسیاری از فروشگاه ها و نیز موسسات است اما جنبه مقبولیت رسمی از طریق بانک مرکزی و نیز سایر بانک ها در هیچ جای دنیا را پیدا نکرد.

وکیلی خاطرنشان کرد: اخیرا دولت ژاپن نیز مانند ایران اعلام کرد که در حال انجام تحقیقات لازم برای قبول این ارز در بین دیگر ارزهاست اما این ارز مانند سایر ارزها مثل دلار آمریکا و نیز پوند انگلستان نیست و نمیتوان آن را متعلق به کشور خاصی دانست بلکه به عنوان وسیله ای است که تنها از طریق فرد ژاپنی اختراع شده و تاکنون بین فعالان بازار مقبولیت پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معامله این ارزهای دیجیتالی به نوعی در بازار امروز ایران قمار از راه دور است که اکنون در ایران در حال انجام است اما جنبه خرید و فروش کالا را ندارد بلکه بسیاری از افراد جهت حفظ ارزش پول خود، سرمایه در اختیار خود را به دلار و از طریق سایت دیجیتالی به بیت کوین تبدیل خواهند کرد.

او با تاکید بر نوسان بیش از حد بیت کوین در بازار، اظهار داشت: در حال حاضر بیت کوین به عنوان پول مطمئنی جهت ورود به بازار معاملات محسوب نمی شود، باتوجه به اینکه ارز دیگر کشورها از پشتوانه کشور موردنظر خود برخوردار هستند بنابراین مسوولان اقدام به انتشار پول به میزان زیادی خواهند کرد این در حالیست که بیت کوین از هیچ پشتوانه ای برخوردار نیست.

وکیلی افزود: بانک مرکزی بارها به فعالان بازار در زمینه عدم سرمایه گذاری در بازار بیت کوین هشدار داده است و اعلام کرده سرمایه گذاری در این بازار به شدت خطرناک است بنابراین هر زمانی که سرمایه گذاران در این بازار دچار ضرر و زیان شوند بانک مرکزی هیچ گونه مسئولیتی را متقبل نخواهد شد و مشکلات آن همچون موسسات مالی و اعتباری گریبانگیر سرمایه گذاران این بازار خواهد شد.

این اقتصاددان در پایان با تاکید بر اقدام بانک مرکزی در مقابل ارز بیت کوین گفت: در صورتی که فعالان بازار از سرمایه گذاری در این بازار استقبال کنند، ممکن است بانک مرکزی با اعمال یک سری از مقررات، قوانین و نیز اجرای مصوباتی از طریق مجلس معاملات آن را در بازار آزاد اعلام کنند.

401

کد خبر: 898029

وب گردی

وب گردی