کسب درآمد ۱۲ میلیارد دلاری  از ۶ طرح پارس جنوبی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ۶ طرح پارس جنوبی می‌تواند سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور کند، گفت: رویکرد وزارت نفت مبنی بر اتمام فازهای باقیمانده پارس جنوبی، رویکرد خوبی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسدالله قره‌خانی، در تشریح نشست عصر دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت با حضور در این کمیسیون گزارشی درباره قراردادهای جدید نفتی ارائه داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‎که زنگنه در این نشست گزارشی از مذاکرات با شرکت‌های مختلف به اعضای کمیسیون ارائه کرد، افزود: یکی از این قراردادها عملیاتی و اجرایی شده و برخی از آنها در مراحل نهایی یا در حال طی کردن روند مذاکره است.

او ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، ۲۱ قرارداد در حال مذاکره است که با انعقاد این قراردادها، تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید ۵۰ میلیارد دلار هزینه کنیم و از طریق این قراردادها تولید نفت کشور حدود ۲ میلیون بشکه و میعانات گازی حدود یک میلیون بشکه افزایش می‎یابد.

قره‌خانی با اشاره به این‌که وزیر نفت درباره فازهای مختلف پارس جنوبی از جمله قرارداد فاز ۱۱ به اعضای کمیسیون گزارشی ارائه کرد، گفت: به استثنای قرارداد حفاری، مابقی قراردادهای توتال منعقد شده است.

اوتصریح کرد: در صورت تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، می‌توانیم ماهانه حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب کنیم و رویکرد وزارت نفت برای اتمام فازهای باقیمانده، رویکرد خوبی است.

قره‌خانی گفت: ما باید جذب سرمایه داخلی را مدنظر قرار دهیم. وزیر نفت نیز حدود ۳۰ طرح بالادستی را در این بخش تعریف کرد که با استفاده از شرکت‌ها و فاینانس داخلی این طرح‌ها به ثمر می‌رسد و مشوق‌هایی برای آنها می‌توان در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که این کمیسیون درصدد است منابع جدیدی را برای وزارت نفت آماده کند، به ایجاد خط اعتباری اشاره کرد و گفت: این اقدام و فعال‎سازی طرح‎های صنعت نفت در ایجاد درآمد، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از استان‌های جنوبی تاثیرگذار است.

او خاطرنشان کرد: مقرر شد به صورت مستمر جلساتی بین وزارت نفت و کمیسیون انرژی برگزار شود.

منبع: خانه ملت

402

کد خبر: 898060

وب گردی

وب گردی