سیاسی کاری و جناح بازی عامل ضربه خوردن اعتمادعمومی است

نماینده مردم مرند و جلفا گفت: اعتماد عمومی به نهادهای رسمی کاملاً خدشه‌دار شده است؛ علت این امر نیز عدم وجود شفافیت، سیاسی‌کاری و جناح و دسته‌بازی به جای همدلی و هم‌افزایی می‌باشد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، بزرگترین تهدید کشور را تشریح کرد.

وی گفت: شاید خیلی از عزیزان، بزرگترین مشکل کشور را تورم، بیکاری، اغتشاشات و اعتراضات اخیر، تحریم، گروه‌های تکفیری، فساد، حقوق‌های نجومی و رانت بدانند، اما به نظر این حقیر با وجود اینکه موارد بالا، مشکلات بزرگ کشور هستند، اما بزرگ‌ترین مشکل و تهدید فعلی کشور، ضربه خوردن اعتماد عمومی می‌باشد.

حسن‌نژاد ادامه داد: بزرگترین سرمایه هر حاکمیتی، اعتماد مردم به حاکمیت است؛ اگر اعتماد کامل و حمایت مردم پشتیبان دولتمردان و حاکمیت باشد، دولت‌ها می‌توانند با آن سرمایه عظیم، هر مشکلی را با مردم و توسط مردم مرتفع نمایند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بررسی چند اتفاق اخیر کاملاً هویداست که اعتماد عمومی به نهادهای رسمی کاملاً خدشه‌دار شده است؛ علت این امر نیز عدم وجود شفافیت، سیاسی‌کاری و جناح و دسته‌بازی به جای همدلی و هم‌افزایی می‌باشد.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه، در قضیه نفتکش سانچی، حادثه‌ای برای یک نفتکش اتفاق افتاده و مسلماً با تشریح جزئیات، با صداقت کامل و در زمان مشخص، مردم عزیز به اظهار همدردی با خانواده‌های داغدیده ‌پرداختند ولی حالا از سونامی اطلاعات غلط و متناقض از حمله موشکی بگیرید تا اینکه چرا پرچم پاناما در کشتی بوده است و چگونه توانستند جعبه سیاه را خارج کنند، اما خدمه را نتوانستند، شکل گرفته است؟

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا این اتفاقات تقصیر دشمنان خارجی است یا ضعف اطلاع‌رسانی ما؟ مردم به شایعات شبکه‌های معاند و فضای مجازی بیشتر از واقعیت‌های بیان شده در رسانه ملی بها می‌دهند؛ این موضوع مشکل خارجی‌ها است یا خودمان؟

وی در خصوص اغتشاشات و اعتراضات اخیر نیز گفت: چرا چند کانال تلگرامی توانستند امنیت ملی را به چالش بکشند؟ چرا باید مردم جهت اطلاع از اتفاقات به جای مراجعه به صدا و سیما و رسانه‌های رسمی و قانونی، به کانال‌ها و شبکه‌های مجازی غیررسمی و یا معاند مراجعه کنند؟ در بحث بودجه، چرا باید قسمت‌هایی از جداول بودجه به صورت گزینشی منتشر و بی‌اعتمادی مردم دامن زده شود؟

حسن‌نژاد افزود: عدم ارائه شفاف جزئیات نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، استرس را به کل مردم تزریق نموده و اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد؛ علت این امر، سیاسی‌کاری و عدم شفافیت دولت بود. آیا نمی‌شد با اطلاع‌رسانی به موقع، شیوع بیماری در مرغداری‌ها مردم را به جای ناراضی کردن از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ، به کمک برای مدیریت موقت بحران دعوت کنیم؟

وی تأکید کرد: وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مشکل، خود مشکل نیست بلکه نحوه اطلاع‌رسانی و عدم اعتماد به ما نهادهای رسمی است؛ دلیل عینی این حرف، ترجیح مردم به کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه است که حاضر شدند پول و کمک‌های خود را به افراد مشهور بدهند، اما کمک‌هایشان را در اختیار نهادهای رسمی دولتی قرار ندهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از نقاط تضعیف اعتماد عمومی، نحوه برخورد با مفسدین و یا نحوه اطلاع‌رسانی برخورد با مفسدین است. مردم هر روز از خود می‌پرسند چرا بابک زنجانی اعدام نمی‌شود؟ چرا با حقوق‌های نجومی برخورد نشد؟ واقعیت پشت پرده مؤسسات غیرمجاز چیست؟ سپرده‌های مردم را صاحبان این مؤسسات کجا برده‌اند؟ چرا با صاحبان این مؤسسات به صورت شفاف برخورد نشد؟ چرا علیرغم شعار جوانگرایی، یک تعداد مدیر مفسد از اول انقلاب در مسندهای مهم، تکیه زده و هیچ‌ وقت بازنشسته نمی‌شوند؟ چرا هر روز می‌گوییم فلانی هزاران میلیارد دزدی بانکی کرد و بعد هیچ‌کس اعدام نمی‌شود؟

وی گفت: تازه مدیر همان بانک، بعد از مدتی مدیر بانک بزرگتری می‌شود. عاملین حوادث تلخی مانند قطار تبریز ـ مشهد چه کسانی بودند و چرا تنبیه نشدند؛ این سؤالات اعتماد عمومی را نشانه گرفته است.

حسن‌نژاد ادامه داد: احساس بی‌عدالتی و تبعیض، یکی از علل مهم بی‌اعتمادی است؛ مردم از فقر و محدودیت ناراضی می‌شوند، اما شاکی نمی‌شوند، اما اگر طعم محرومیت با حس تبعیض و بی‌عدالتی همراه شود، منجر به شکایت و اعتراضات عمومی می‌شود. مردم می‌پرسند اگر مملکت پول پرداخت یارانه را ندارد، چگونه پول پرداخت حقوق‌های نجومی و مأموریت‌های خارجی را دارد؟ چگونه برای پرداخت وام دو میلیون تومانی قرض‌الحسنه، چندین وثیقه و ضامن لازم است، اما برای وام‌های خلاف هزار میلیاردی، هیچ وثیقه و ضامنی لازم نیست؟ چگونه برای وام ازدواج و وام تولید، پول نیست اما پرداخت‌ وام‌های بالای هزار میلیاردی پول است؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم از من می‌پرسند اگر برای اجرای راه‌آهن میانه ـ تبریز پول نیست، چرا برای راه آهن قزوین ـ رشت و تهران ـ اصفهان پول است؟

وی ادامه داد: مردم از من می‌پرسند چطور برای انتقال آب خلیج‌فارس به کویر مرکزی پول هست، اما برای نجات دریاچه ارومیه پول نیست؟ مردم از من می‌پرسند، چگونه برای بنیاد سعدی جهت حمایت از زبان فارسی در خارج از کشور پول است، اما برای ایجاد فرهنگستان ترکی ـ آذربایجانی جهت جلوگیری از نابودی این زبان پول نیست؟

حسن‌نژاد خطاب به نمایندگان گفت: اگر واقعاً دلسوز کشور و نظام هستید، دست در دست هم دهید خارج از هر حزب و جناح سیاسی، اعتماد عمومی را بازسازی کنید؛ صرفاً از طریق درستکاری، شفافیت و اطلاع‌رسانی درست از طریق رسانه ملی و یا حتی تلویزیون خصوصی، می‌توان مشکلات را حل کرد.

304

کد خبر: 898072

وب گردی

وب گردی