بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس معیارهای یورو5 را ندارد/ هنوز رگولاتوری مجزا و مستقل  ارزیابی کیفیت بنزین نداریم

برخی از کارشناسان معتقدند که بنزین تولیدی در کشور با استانداردهای اروپایی فاصله زیادی دارد، چرا که پالایشگاه‌ها به دلیل قدمت بالا و فرسودگی تجهیزات، توان تولید بنزین یورو 4 را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بحث کیفیت بنزین و عرضه آن به چرخه مصرف یکی از مباحث کلیدی در کشور است به طوری که اکثر کشورهای دنیا به سمت استاندارد سازی این محصول استراتژیک حرکت کرده و تا جاییکه از همدیگر سبقت می‌گیرند این در حالیست که پالایشگاه‌های کشور ما به دلیل قدمت بالا و فرسودگی بعضی از تجهیزا کلیدی هنوز موفق نشده‌اند که در جرگه کشورهای اروپایی قرار بگیرند.

درست است که طی سالهای اخیر توانسیتیم کیفیت بنزین تولیدی را ارتقا دهیم اما با وجود این در حین مصرف بازهم با آلودگی هوا مواجه هستیم و این بیانگر این است که بنزین تولید کشور با مشکلات زیادی مواجه است و باید در این خصوص معیارهایی رعایت شود.

چند روز پیش مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر از تولید بنزین یورو5 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت در صورت راه اندازی فاز دوم آن در آینده نه چندان دور علاوه بر خودکفایی در تولید بنزین صادرکننده این محصول خواهیم بود.

در کنار موارد فوق اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به کیفیت بنزین و سوخت تولیدی در داخل کشور، گفته بود: حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور تولید می‌شود اما اشکال اساسی در این بخش وجود دارد و آن این است که تولید کننده و پالایشگاه دار بنزین شرکت ملی پالایش و پخش است و همچنین عرضه کننده و ارزیابی کننده نیز شرکت پالایش و پخش بوده و ما یک رگولاتوری مجزا و مستقل نداریم که ارزیابی های واقع بینانه داشته باشد.

او با اشاره به کیفیت بنزین های وارداتی ادامه داد :بر اساس اطلاعات دریافتی گفته می شود با توجه به اینکه پایه اکتان بنزین داخلی ۸۸ بوده و مقرر شده که به ۹۰ برسد، لذا به این منظور باید بنزین با اکتان بالای ۹۵ وارد کشور شود تا با بنزین داخلی مخلوط شود تا میزان اکتان بنزین مصرفی به ٩٠ برسد.

در همین رابطه جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص بحث کیفیت بنزین تولیدی در کشور اظهار کرد: بالاخره اداره استاندارد باید در این موضوع ورود کرده و با نمونه‌برداری و آزمایش نتایج آن را اعلام کند، اما این کار را نمی‌کند.

او تصریح کرد: ما یک استاندارد ملی داریم که بنزین هم باید براساس آن استاندارد وارد کشور شود. سازمانی هم که الان متولی این کار است، از نظر قانونی سازمان استاندارد است و باید روی آن نظارت کند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: سابقه و تجربه موجود نشان داده که موضوع قیمت بنزین چندان موثر نبوده است؛ یعنی اگرچه باعث افزایش تورم بوده، اما عملا مصرف را چندان کاهش نداده است. شرایطی هم وجود دارد که اگر قیمت بنزین گران شود و دولت نتواند کیفیت و سایر شرایط را مدیریت کند، باعث افزایش تورم می‌شود.

همچین بیژن حاج‌محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور، در گفتگو با ایسکانیوز گفت: بنزین تولیدی در کشور متناسب با استاندارهای اروپایی مطابقت ندارد چرا که برخی از تولیداتمان پایین‌تر از یورو4 است.

او در پاسخ به این سوال که آیا بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حد یورو 4و5 است گفت: تولید بنزین یورو 4 برای خود فرمول خاصی دارد، مثل اسید سولفوریک است. بنابراین چندین بار از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درخواست کردیم که فرمول بنزین یورو4 را در اختیار ما قرار دهند اما از این موضوع امتناع کردند.

حاج‌محمدرضا افزود: براساس استاندارد یورو 4، عدد اکتان بنزین باید بین 91 تا 95 باشد. عدد اکتان نشان‌دهنده آرام سوزی و خشک‌سوزی سوخت مصرفی است. هم اکنون بنزین ما تبخیرش بیشتر است معلوم نیست چه افزودنی به آن اضافه می کنند.

او تاکید کرد: برای سوخت بنزین مصرفی در خودرو‌ها میزان گوگرد موجود در آن است که براساس استاندارد یورو‌4 میزان گوگرد نباید بیش ازppm50 باشد: (ppm واحد در یک میلیون). این در حالی است که در استانداردهای قبلی میزان مجاز در نظر گرفته شده برای گوگرد موجود در سوخت خودرو‌ها 100 تا 200 یا حتی ppm600 در نظر گرفته می‌شد.

همچنین چند روز پیش عباس کاظمی، مشاور وزیر نفت، با بیان اینکه در چهارسال اخیر، کیفیت بنزین تولیدی در کشور بهتر شده است،گفته بود که در ایران بنزین یورو 5 تولید نمی شود و بنزین یوروی 5 ستاره خلیج فارس همان بنزین یورو 4 است.

این در حالی است که شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی وابسته به وزارت نفت، 12 آذرماه سالجاری از تحویل نخستین محموله بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس با مشخصات استاندارد یورو۵ به میزان ۱۷ میلیون لیتر، به انبار شهیدرجائی بندرعباس خبرداده و در 18 آذرماه ، یعنی چند رو بعد هم از تحویل دومین محموله بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس سخن گفته اما اشاره ای به رقم بنزین تحویلی نکرده است.

مشاور وزیر نفت تاکید کرده که ایران تا 20 سال آینده هم توان تولید بنزین یورو 5 را ندارد زیرا پالایشگاه‌های طراحی شده در کشور، فقط بنزین یورو 4 تولید می کنند هرچند که فاصله کیفی بنزین یورو 4 و5 اندک است.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا بنزینی که در چرخه مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد واقعا متناسب با استاندارد و معیارهای اروپایی است ؟ چرا در این زمینه اظهار و نظرهای متنوعی وجود دارد که برخی از کارشناسان معتقدند که حتی بنزین تولیدی کشور پایین تر از یورو4 است چرا که اکثر پالایشگاه‌های کشور با توجه به قدمت بالا و فرسودگی تجهیزات توان ارائه محصول با کیفیت را ندارند.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 898084

وب گردی

وب گردی