جهانی شدن و مهاجرت در دانشگاه آلمان بررسی می شود

کنفرانس «جهانی شدن و مهاجرت در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی» در روزهای اول تا سوم نوامبر در دانشگاه پادربورن آلمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سایت دانشگاه پادربورن درباره اهمیت شکل‌گیری این کنفرانس آمده است: تاریخ جهانی شدن و مطالعات مهاجرت تاریخی، دو حوزه تحقیقاتی هستند که عمدتا به طور مستقل از یکدیگر رشد کرده‌اند و بدون تأثیر بر یکدیگر توسعه یافته‌اند. اما از دیدگاه تجربی، این امر تا حدودی شگفت انگیز است.

مهاجرت و عوامل آن به طور کلی ویژگی‌های اصلی جهانی شدن را نشان می‌دهند، همچنین فرایندهای جهانی شدن درحوزه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه، بر تصمیم‌گیری‌ها درباره مهاجرت، مسیرها و نتایج آن در سراسر جهان تاثیر می‌گذارند. با این حال، موضوع مهاجرت، بحث نظری درباره مدل‌های توسعه انحصاری جهانی و یکپارچگی فرایندهای جهانی‌‍سازی در دوران مدرن را امکان‌پذیر می‌کند.

با این اوصاف، برای این کنفرانس لازم نیست، به بررسی زمان‌های دور بپردازیم، بلکه کافی است به تلاش‌های فعلی در اروپا برای کنترل، هدایت و جلوگیری از جریان‌های پناهندگان نگاهی بیندازیم که با ویژگی‌های کلیدی ادغام و یکپارچه‌سازی جهانی مخالفت می‌کند.

این بررسی به ما نشان می‌دهد که در نهایت برای اروپا نیز رابطه سودآور با جهانی شدن است.تاریخ مهاجرت در قرن نوزدهم و بیستم به طور کلی به ما می‌گوید که تصویر اروپا از جهانی شدن و غلبه بر جهان در مدل غربی، با مبحث مهاجرت گره خورده است. مهاجرت و عواقب گوناگون و متضاد آن برای جامعه اروپایی با روند جهانی شدن در اروپا، همزمان شده است. این موضوعی است که در کنفرانس بین‌المللی" جهانی شدن و مهاجرت در قرن نوزدهم و بیستم میلادی " بررسی می‌شود.

بحث در مورد "سیاست جمعیتی و ایالتی" برای بررسی موضوع این کنفرانس ضروری است. ایالات و شهرهای مدرن در غرب بحث سیاست جمعیتی خود را با وجود مهاجران گسترش داده‌اند. سیاست جمعیتی به این معنی است که توسعه جمعیتی را می‌توان برنامه‌ریزی کرد. معیار ضروری برای چنین برنامه‌ریزی، تحرک اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نژادی است. پیش از این، ایده‌های مربوط به برنامه‌ریزی جمعیتی، باعث سوءاستفاده از قومیت و شهروندان شد و این امر در رژیم‌های نژادپرستانه به اوج خود رسید.

این مقررات نژادپرستانه زمینه‌ای برای فرایند جهانی شدن را فراهم کرد چرا که از یک سو، امپریالیسم نژادپرستانه در جریان جهانی شدن، به "آپارتاید جهانی" تنزل پیدا کرد، از سوی دیگر، مهاجرت‌ها نه تنها برنامه‌ریزی دولت‌ها را به هم زد، بلکه همچنین ایده "پیش بینی برای جهان" را ایجاد کرد.»

مسئولان کنفرانس سه روزه " جهانی شدن و مهاجرت در قرن نوزدهم و بیستم میلادی " از دانش‌پژوهان و علاقمندان در رشته‌های علوم اجتماعی دعوت می‌کنند تا با شرکت در این کنفرانس، به بحث درباره رابطه تاریخی جهانی شدن و مهاجرت در قرن‌های نوزدهم و بیستم بپردازند.

این کنفرانس به زبان‌های آلمانی و انگلیسی برگزار خواهد شد. هزینه سفر و اقامت شرکت‌کنندگان تامین می‌شود. برای حضور در این کنفرانس کافی است، مقالات خود را تا تاریخ 15 فوریه سال جاری به آدرس دانشگاه ارسال کنید.مقالات نباید بیش‌تر از 5 هزار کلمه باشند.

502

کد خبر: 898126

وب گردی

وب گردی