اتمام عملیات بازیابی گازهای ارسالی به پالایشگاه سرخس

مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس گفت: عملیات بازیابی گازهای ارسالی به مشعل این پالایشگاه از 26 دی ماه پایان یافت که این طرح باعث صرفه جویی سالانه 20میلیون مترمکعب گاز مصرفی سوخت این پالایشگاه می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی بارجینی خباز، مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس گفت: اجرای این طرح بر مبنای قیمت جهانی گاز 90 میلیارد ریال، و بر اساس قیمت داخلی آن حدود 20 میلیارد ریال سودآوری دارد.


او با اشاره به جنبه های زیست محیطی اجرای این طرح اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح، بیش از 20 میلیون متر مکعب از حجم گازهای سمی ارسالی به مشعل کاسته شده و از انتشار 37 هزار تن گاز دی اکسید کربن نیز جلوگیری می شود.

او هزینه اجرای این طرح را 40 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در کنار این طرح یک واحد جدید شیرین سازی در ضلع جنوب واحد یک تصفیه گاز ایجاد شده که همه مراحل طراحی، سفارش گذاری و ساخت تجهیزات این واحد را مهندسان داخلی انجام داده اند.

بارجینی اظهار کرد: طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، یکی از اهداف کلان و راهبردی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در سالیان اخیر بوده که در دولت تدبیر و امید با جدیت دنبال و عملی شده است.

مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس، ادامه داد: با اتمام عملیات ساخت و نصب تجهیزات واحد جدید شیرین سازی گازهای ترش ارسالی به مشعل(FGR)، شمارش معکوس راه اندازی مرحله دوم طرح نیز آغاز شده که در روز هوای پاک این کار انجام می شود.

در طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، گازهای ترش فشار متوسط ارسالی به مشعل جمع آوری و در واحد جدید بازیابی گازهای مشعل شیرین سازی شده و سپس به عنوان سوخت به مصرف پالایشگاه می رسد.

عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران سرخس در سال 1354 آغاز و در سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شد. در نهایت با یک وقفه سه ساله دهه فجر سال 1362 این پالایشگاه به عنوان قطب تولید گاز طبیعی در شرق کشور فعال شد.

پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در شمال شرق ایران در 165 کیلومتری مشهد و 35 کیلومتری شهر مرزی سرخس قرار دارد.

در منطقه خانگیران سرخس 86 حلقه چاه گاز به عمق متوسط سه هزار و 700 متر حفاری شده که 60 حلقه آن در مدار تولید قرار گرفته و گاز خروجی از چاه ها با 500 کیلومتر لوله گذاری جمع آوری و به پالایشگاه منتقل می شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 898170

وب گردی

وب گردی