دخالت وزارت راه و شهرسازی در امور داخلی سازمان نظام مهندسی/ اعتماد به نفس را از این سازمان گرفته‌اند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از دخالت وزارت راه و شهرسازی در امور داخلی این سازمان، اظهار کرد: این‌که سازمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان را دریافت کند یا خیر از مسئولیت‌های درونی این سازمان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرج‌الله رجبی در همایش ملی «نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق»، اظهار کرد: وقتی ساختمان پلاسکو در کمتر از سه ساعت به خاکستر تبدیل شد این هشدار را به ما داد که باید کاملا حواسمان به بحث تعمیر و نگهداری جمع باشد.

او با انتقاد از این‌که حادثه پلاسکو به یک بحران ملی تبدیل شد، گفت: آتش سوزی در پلاسکو یک حادثه محلی بود، اما نوع برخورد ما باعث شد به یک بحران ملی تبدیل شود. وقتی به طور دائم دوربین را بر روی این ساختمان قرار می‌دهیم و پخش مستقیم می‌کنیم افکار عمومی را به این سمت معطوف می‌کنیم و به نوعی بحران عمومی ایجاد می‌کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در عین حال تصریح کرد: همه سوال‌های حادثه پلاسکو نمی‌توان بدون پاسخ گذاشت، بلکه باید در موضع مسئولیت‌پذیری به ماجرا نگاه کنیم و نباید هر کدام از ما مسئولیت را به گردن دیگری بیندازیم.

رجبی با بیان این‌که چرخه تولید ملی باید به چرخه تولید افراد ذیصلاح تغییر کند، گفت: افرادی که صلاحیت لازم را ندارند باید از ساخت و ساز حذف شوند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که حادثه‌ای رخ ندهد.

او با اشاره به آیین‌نامه کنترل ساختمان، اظهار کرد: برای ورود مهندسان به عرصه‌های مختلف لازم است دریچه را باز کنیم. نمی‌توانیم صرفا در چارچوب آیین‌نامه کنترل ساختمان از تبعات وقوع حوادث جلوگیری به عمل آوریم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مقررات ملی ساختمان را ناقص دانست و افزود: وقتی وضعیت نظام فنی و اجرایی کشور را با سازمان نظام مهندسی ساختمان مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم نظام فنی و اجرایی کشور شرایط عمومی پیمان و قراردادهای همسان دارند، اما متاسفانه بعد از 22 سال چنین موضوعی در نظام مهندسی وجود ندارد و دائما درگیر مسائل حاشیه‌ای هستیم.

رجبی تصریح کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان به جای پرداختن به کارهای کلان کشور هر روز درگیر دعوای هیات مدیره یا استعفا هستیم.

او با بیان این‌که نظارت بر اهداف نظام مهندسی جزو مسئولیت ساختمان‌هاست، ادامه داد: مگر می‌شود از 22 سال تجربه جامعه مهندسی گذشت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به نامه روز گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو دریافت پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، گفت: این دستور در تقابل با ماده 37 است و باعث ایجاد درگیری می‌شود. این‌که ساختمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد پنج درصد را اخذ کند یا نه جزو وظایف این سازمان است.

رجبی ادامه داد: دو اتفاق برای سازمان نظام مهندسی افتاده یکی این‌که توجه وزارت راه و شهرسازی به مسائل سطح پایین معطوف شده است و دیگر این‌که نظام مهندسی اعتماد به نفس خود را از دست داده و به همین لحاظ از ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌شود.

او گفت: از فردا آموزش را تعطیل می‌کنیم. باید با همدیگر صحبت کنیم اما اینجا جای این حرف‌ها نیست با این حال چون جایی برای بیان این سخنان وجود ندارد، مجبوریم همزمان با سالگرد حادثه پلاسکو درباره آن حرف بزنیم.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 898199

وب گردی

وب گردی