شهردار همدان: آمادگی بازسازی محله کبابیان به سبک قدیم را داریم

شهردار همدان با بیان اینکه تعلل میراث‌فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی سبب تخریب آن‌ها توسط شهرداری شد گفت: آمادگی نوسازی و بازسازی محله کبابیان به سبک قدیم را داریم.

به گزارش ایسکانیوز، عباس صوفی ظهر امروز در نشست تخصصی با موضوع بررسی طرح بازآفرینی مرکز محلات شهر همدان به ویژه محله کبابیان با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه مدیریت شهری وظایف گوناگونی دارد، اظهار داشت: از جمله این وظایف توجه به میراث فرهنگی شهر و در کنار آن بیش از یک هزار وظیفه در راستای مدیریت شهری برای شهرداری احصا شده است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجا از قانون شهرداری‌ها نیامده که شهرداری وظیفه مرمت بافت تاریخی را دارد، افزود: در مدیریت شهری از جمله وظایف شهرداری برطرف کردن خطر در شهر است.

صوفی با تأکید بر اینکه از سال 84 به صاحبان سه ملک تاریخی در محله کبابیان به صورت دائم تذکراتی داده می‌شد که ملک شما در حال فرو ریختن است، تصریح کرد: در سال 90 منعقد شد که پس از تخریب این املاک زمین تبدیل به پارکینگ طبقاتی شود اما این تصمیم عوض شده و شهرداری در سال 91 این املاک را خریداری کرد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه از سال 92 به صورت مستمر به میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی مکاتباتی انجام می‌شد که این املاک تاریخی در حال تخریب و ممکن است هر لحظه دیوارهای این ملک‌ها فرو بریزد، بیان کرد: اما متاسفانه اقدامی نشده و بازرسی و مرمت این بناهای تاریخی با تعلل مواجه شد.

صوفی با بیان اینکه از سوی کارشناس رسمی دادگستری اعلام شد که این املاک قابلیت بازسازی ندارند و خطرناک است، عنوان کرد: مدیریت شهری مخالف حفظ تاریخ نیست اما وظیفه حفظ جان انسان‌ها را به عهده دارد.

وی در خطاب به یکی از کارشناسان حاضر در جلسه با اشاره به اینکه شهرداری نیز مدعی حفظ میراث فرهنگی شهر است، تأکید کرد: اگر به تاریخی بودن املاک تخریب شده در محله کبابیان اعتقاد داشتید چرا نسبت به مستندسازی از این املاک اقدام نکرده‌اید.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه مستندسازی و عکس برداری از سه ملک تاریخی در محله کبابیان توسط شهرداری منطقه انجام شده است، ابراز کرد: قرار ما نوسازی این آثار تاریخی بود و مکاتباتی با میراث فرهنگی انجام شد که نسبت به تحویل گرفتن این املاک اقدام کنند تا خطرآفرین نباشد.

صوفی با اشاره به اینکه املاک تخریب شده در محله کبابیان به نحو احسن و با توجه به هویت و گذشته بازسازی می‌شود، تأکید کرد: حمامی که امروز در همین محله توسط مالک خصوصی در حال مرمت است باید دید که مالک چگونه با بتن‌ریزی و کاشی کاری‌هایی این میراث تاریخی مرمت را می‌کند در حالی که هیچ کجای از میراث فرهنگی کاشی یا بتن تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری بر اساس وظایف قانونی خود عمل کرده و متولی بازسازی این محله به نحو احسن می‌شود، اظهار داشت: نه تنها در این محل در تمامی محلات شهر نیز در راستای بازسازی محلات شهرداری همکاری می‌کند.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه خانه شریفی‌ها در جولان، خانه میرزایی پارسا، باغ جنت و غیره از دیگر آثار تاریخی شهر همدان است، افزود: حتی در یک مورد از این آثار تاریخی میراث فرهنگی با شهرداری مکاتباتی نکرده است که این آثار ثبت تاریخی شود.

صوفی با اشاره به اینکه تخریب سه بنا در محله کبابیان همدان تنها در جهت حفظ جان انسان‌ها و عابران از آن محله بود، اظهار داشت: آمادگی نوسازی بافت قدیمی کبابیان و سایر بافت‌های قدیمی شهر را داریم.

وی با بیان اینکه جایی که جان مردم در میان است در وهله اول حفظ جان انسان‌ها وظیفه اصلی است و سه بنای تاریخی محله کبابیان به مرحله بحران آفرینی رسیده بود، عنوان کرد: آمادگی نوسازی و بازسازی محله کبابیان به سبک قدیم را داریم.

901

کد خبر: 898244

وب گردی

وب گردی