تدوین سند استراتژیک ایران در اقتصاد دیجیتال / سنگ تمام رسانه ملی در خصوص اطلاع‌رسانی طرح رجیستری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما باید در حوزه اقتصاد دیجیتال یک استراتژی داشته باشیم که صنعت آی تی کشور را جهت داده و بتواند حرکت دهد.

محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، از کمک این وزارتخانه به شرکت‌های کسب‌وکار نوپا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در لایه میانی پروژه شبکه ملی اطلاعات که لایه خدمات آن شرکت‌های کسب‌وکار نو پا باید سرویس‌هایی را دایر کنند و یکی از مشکلات عمده این شرکت‌ها تأمین منابع مالی پروژه‌های آن‌ها است.

آذری جهرمی افزود: در این خصوص دو اقدام انجام شد یکی بحث تأمین مالی از طریق تأمین مالی جمعی است و دیگری کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بود.

وی در خصوص تأمین مالی از طریق تأمین مالی جمعی گفت: در بحث تأمین مالی از طریق تأمین مالی جمعی بنا شد شرکت سازمان بورس دستورالعملی تهیه کند که نهادهایی بتوانند برای تأمین مالی جمعی پروژه‌های کسب‌وکار نوپا مشارکت کنند.

500 میلیارد اعتبار برای کمک به کسب و کارهای نوپا

جهرمی درباره کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نیز گفت: اقدام دیگری که در دستور کار قرار می‌گیرد کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به صورت کمک‌های کوچک به کسب‌وکارهای نوپا است که با این هدف که از مرحله مقدماتی خودشان رشد کنند و کسب‌وکارشان را برپا کنند تا بتوانند خدمات خود را روی لایه میانی پروژه شبکه ملی اطلاعات عرضه کنند.

وزیر ارتباطات از تخصیص اعتبار پانصد میلیاردی برای دو سال خبر داد و تصریح کرد: تخصیص این اعتبار نیاز به آیین‌نامه دارد تا ردیف‌هایی که ما حمایت می‌کنیم و آن حوزه‌هایی که مورد نظرمان است به آن اضافه شود که این هم ان‌شاء الله ظرف سه هفته آینده قرار شد با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی لیست آن استحصال و دستورالعمل آن داده شود.

تدوین سند استراتژیک ایران در اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده

آذری جهرمی همچنین از تدوین سند استراتژیک ایران در اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده خبر داد و در این خصوص گفت: این سند استراتژی کشور در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال است. در هر حال انقلاب صنعتی چهارم در دنیا رخ داده و یکی از آثار آن مسئله اقتصاد دیجیتال است که اکثر کشورها به آن می‌پردازند و بحث توسعه اقتصاد دیجیتال یک بحث جدی است.

وی با بیان اینکه هر کشوری استراتژی و هدف خودش را در حوزه اقتصاد دیجیتال دارد، گفت: کشورها مشخص می‌کنند که در سال‌های آینده در حوزه اقتصاد دیجیتال چه کاری قرار است انجام دهند و به چه چیزی دست یابند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کشور ما در حال حاضر از لحاظ استراتژی فاقد این نوع نگاه است، اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی ما در عرصه فضای مجازی این است نگاه اقتصادی در این عرصه حاکم نیست.

وی افزود: در عرصه صنایع پتروشیمی، کشاورزی و حوزه‌های مختلف چارچوب اقتصادی داریم. واردات و صادرات ما همه در آن مدل مشخص می‌شود؛ اما فضای مجازی ما فاقد یک مدل اقتصادی و هدف اقتصادی مشخص است که بخواهد به آن برسد. وقتی فاقد هدف اقتصادی باشید بازیگرانی که می‌خواهند در این عرصه کار کنند نمی‌توانند مسیر حرکت و چارچوب حرکتشان را مشخص کنند و معلوم کنند که آیا در یک بردار حرکتی مشخص کار می‌کنند یا در خلاف آن بردار حرکت می‌کنند. تقویت می‌کنند یا تضعیف می‌کنند. نقش هرکسی چیست و حاکمیت چه چارچوبی برای این مسئله دارد.

جهرمی به لزوم داشتن استراتژی در اقتصاد دیجیتال تأکید و تصریح کرد: ما باید در حوزه اقتصاد دیجیتال یک استراتژی داشته باشیم که صنعت آی تی کشور را جهت داده و بتواند حرکت دهد.

وی با اشاره به برنامه دیگر کشورها در این حوزه گفت: کشورهای مختلفی در این عرصه برنامه دارند. برای مثال هند تصمیم دارد در سال 2025، 20 درصد درآمد ناخالص ملی خود را از حوزه اقتصاد دیجیتال کسب کند. این معنا دارد، یعنی همه حاکمیت هند مسیرشان و سرمایه‌گذاری‌هایشان را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که به این سمت بروند و به این هدف دست پیدا کنند.

وزیر ارتباطات با طرح این سؤال که «در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ها و اهدافمان در عرصه فضای مجازی چیست؟» گفت: در بخش تلکام که بخش اپراتوری و بخش مخابراتی ماست که لوله‌کشی ارتباطات است و در این لوله‌کشی ارتباطات، سهم تولید داخل و هدف ویژه‌ای برای آن مشخص نمی‌شود.

وی افزود: اینکه ما این سند استراتژی را بتوانیم تدوین کنیم و به عنوان هدف دولت و کشور دنبال کنیم و بگوییم می‌خواهیم در حوزه اقتصاد دیجیتال به این جایگاه برسیم آن وقت طبیعتاً مقررات ما، چارچوب‌های ما و روند حاکم بر این فضا متناسب با این هدف شکل می‌گیرد.

وزیر ارتباطات بار دیگر بر اهمیت سند استراتژیک اقتصاد دیجیتال تأکید کرد و گفت: این سند استراتژی سند مهمی است که طبیعتاً بایستی در رابطه با آن بحث و بررسی شود. البته نه اینکه در این یک ماه تدوین شود، از قبل بحث مطالعات آن صورت گرفته و از ابتدایی که بنده وارد وزارت ارتباطات شدم مطالعاتش را شروع کردیم.

وی از برگزاری جلسات بحث و بررسی کارشناسانه در این باره خبر داد و گفت: در کارگروهی قرار شد این موضوع را به بحث بگذاریم و بررسی کنیم و با اضافه شدن نظرات دیگران به آن، ظرف یک ماه آینده به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه دهیم.

سنگ تمام رسانه ملی در خصوص اطلاع‌رسانی طرح رجیستری

آذری جهرمی در خصوص انتقادات وارده بر نحوه اطلاع‌رسانی طرح رجیستری تلفن‌های همراه گفت: آن چیزی که در صداوسیما منعکس شد در قالب موشن گرافی و کلیپ و اطلاع‌رسانی و اخبار خوب بود و الحق و الانصاف رسانه ملی در این حوزه به ما کمک کرد. صداوسیما در خصوص اطلاع‌رسانی طرح رجیستری سنگ تمام گذاشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضعف در اطلاع‌رسانی طرح رجیستری را از طرف صنف مربوطه دانست و گفت: یک اطلاع‌رسانی عمومی باید انجام شود از طریق صنف این کار، بروشورها و پوسترهایی تهیه شده بود که باید به عنوان دستورالعمل در فروشگاه‌ها نصب می‌شد تا مردم وقتی برای خرید موبایل مراجعه می‌کنند دستورالعمل را ببینند. این بخش از کار ضعف داشت.

وی افزود: هرچند این بسته‌های اطلاع‌رسانی و پوسترها تهیه شده بود و هرچند الزام شده بود اما متأسفانه آن‌طور که باید اطلاع‌رسانی جدی صورت نگرفت.

جهرمی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای خریداران گوشی‌های رجیستری نشده گفت: برخی فروشندگان هنگام مراجعه خریدار به وی می‌گویند نگران طرح رجیستری نباشد و در این خصوص مشکلی نیست. خریدار نیز سیم‌کارت را فعال کرده و با مشاهده آنتن اعتماد می‌کند که محصول دارای رجیستری است در حالی که فروشنده وی را توجیه نکرده است که یک ماه دیگر این گوشی که فاقد رجیستری است غیرفعال می‌شود.

سرکشی از فروشگاه‌ها و برخورد با متخلفین

وزیر ارتباطات برای حل مشکلات موجود در این زمینه گفت: با وزارت صنعت معدن و تجارت هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم در شورای راهبری پروژه که قرار شد وزارت صمت جدی‌تر وارد میدان شود و از طریق مکانیزم هایی که دارد اطمینان حاصل کند که این اطلاع‌رسانی‌ها به صورت دستورالعمل حتماً در فروشگاه‌ها نصب شده باشد. بنا شد سرکشی دوره‌ای بکنند و با کسانی که این اطلاعات و دستورالعمل‌ها را نصب نکرده‌اند برخورد شود.

وی از همکاری رسانه ملی در اطلاع‌رسانی طرح رجیستری گفت و افزود: همه حجم صداوسیما را نمی‌توان به این موضوع اختصاص داد. هرچند کلیپ تهیه شد و از طریق شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی توزیع شد.

جهرمی از پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اطلاع‌رسانی فروشگاه‌های تلفن همراه در هفته پیش رو خبر داد و گفت: در نهایت آن چیزی که مد نظر است آگاهی مشتری هنگام خرید است. این حوزه‌ای بود که متأسفانه اشکال داشت و ان‌شاءلله باید برطرف بشود. در هفته‌ای که پیش رو داریم قرار شد وزارت صمت موضوع را جدی‌تر پیگیری کند.

غیرقابل فیلتر شدن تلگرام ادعای تکنولوژیکی است / اسکایپ هم این ادعا را داشت اما مسدود شد

وزیر ارتباطات در خصوص ادعای مدیر تلگرام مبنی بر غیرقابل فیلتر شدن این شبکه تا قبل از سال 2020 گفت: از این حرف‌ها البته خیلی‌ها زدند و من نمی‌توانم تائید کنم چون نمی‌دانم مکانیزمی که مطرح شده چقدر کارایی دارد؛ اما خیلی اپلیکیشن‌ها بودند که این ادعا را مطرح کردند، یک روزی اسکایپ هم همین ادعا را داشت اینکه یک پلتفرمی درست می‌کنم که هیچ سیستمی نتواند آن را فیلتر کند، ولی خب اسکایپ هم در همان مقطع با همان تکنولوژی در خیلی از کشورها مسدود شد.

جهرمی افزود: امروز هم این ادعای تلگرام بیشتر شبیه همین مسائل است بالاخره در حوزه فناوری دست بالای دست بسیار است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما بایستی برای خروج از انحصار تدبیرهای جدی‌تری داشته باشیم و کارهای ایجابی جدی‌تری بکنیم؛ زیرا وقتی مردم نیازشان به این عرصه همچنان باشد، تمام تراکنش‌هایشان روی این وضعیت باشد و اعتماد کردنشان به سایرین سخت باشد طبیعتاً این زمینه وابستگی به وجود می‌آید و این شبکه هم پلتفرم ندهد برای دور زدن فیلترینگ، دیگران می‌روند از پلتفرم‌های دیگری برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که غیر قابل فیلتر بودن یک شبکه موضوع خیلی ساده‌ای نیست، افزود: یک پروسه و معادله پیچیده‌ای است و این ادعا یک ادعای تکنولوژیکی است و قبلاً هم عده‌ای این ادعا را داشتند.

برون رفت از چالش‌های ممکن به پشتوانه مردم

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برون رفت از این انحصارگرایی یک بحث ایجابی سنگین و یک همدلی جدی می‌خواهد، گفت: همه باید با هم کار کنند. بخشی از ظرفیت را طبیعتاً باید مجموعه‌های داخلی ما مدیریت کند و بخشی را با استفاده از ایجاد رقابت بین سرویس‌های خارجی باید مدیریت کرد.

آذری جهرمی گفت: ما باید به مردم خودمان نگاه کنیم زمانی که پشتوانه‌ای مانند مردم را همراه خودمان داشته باشیم می‌توانیم تصمیمات جدی بگیریم.

مردم حق دارند انتقاد کنند​ / نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا کشور دچار خسران شود

وزیر ارتباطات در خصوص انتقادات و تخریب‌های اخیر نسبت به وی و در مقطع زمانی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در ایران گفت: رسانه حق دارد انتقاد کند. مردم حق دارند انتقاد کنند. ما پاسخی که دادیم پاسخ منطقی بود. کشور وارد شرایطی شد که اغتشاش به وجود آمده بود. مجموعه امنیتی کشور حق دارد تصمیم بگیرد و همه ارکان کشور هم مطابق قانون موظف‌اند با این تصمیم هماهنگی کنند.

وی افزود: اینکه کسی از این مسئله انتقاد کند که چرا در چنین شرایطی این کار را کردید باید بگوییم ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا کشور دچار خسران شود.

آذری جهرمی افزود: البته این تصمیم آسیب‌هایی برای بخشی از جامعه داشت. آن بخش از جامعه هم اعتراض داشتند و حق بیان دارند و ما هم باید بشنویم. برخی فحاشی کردند، برخی شوخی کردند و برخی انتقاد مؤدبانه و دوستانه نوشتند. همه حرف‌ها را در واقع شنیدیم و آنچه باید توضیح می‌دادیم و وظیفه ما بود اطلاع‌رسانی کنیم، اطلاع‌رسانی به موقع انجام دادیم.

جوان‌گرایی در همراه اول با خواست سهامداران/ آقای فرنگ را وزارت ارتباطات معرفی نکرد

با مدیرعاملی حمید فرنگ در شرکت همراه اول و انتقادات وارده بر وی در خصوص زیاد دهی شرکت رایتل در زمان مدیریتش برخی وی را گزینه وزارت ارتباطات برای همراه اول معرفی کردند، وزیر ارتباطات در این خصوص گفت: آقای فرنگ به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و گزینه دولت در آنجا معرفی نشده‌اند. سهامدار عمده ایشان را معرفی کرده و طبیعتاً این مسئله چارچوبی است که تفاهم سهامداران است.

وی افزود: اینکه برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها نوشتند آقای فرنگ گزینه وزارت ارتباطات برای همراه اول بوده این مطلب درستی نیست. ما آقای فرنگ را معرفی نکردیم.

جهرمی گفت: در جمع سهامداران که جلسه گذاشتیم ما به پیشنهاد سهامدار احترام گذاشتیم. آقای فرنگ در زمانی مدیرعامل رایتل شده بودند که رایتل در حال شکل گیری بود سرمایه‌گذاری در آن صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به خواست سهامداران مبنی بر جوان‌گرایی در مدیریت شرکت همراه اول، افزود: سهامداران عمده نگاهشان بر این بود که ما می‌خواهیم در مدیریت فضای ارتباطی کشور جوان‌گرایی کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: دو عضو هیئت‌مدیره در مجموعه همراه اول داریم که از ترکیب یک جوان و یک نفر با تجربه استفاده کردیم. نمایندگان ما در همراه اول نماینده سهام عدالت و نماینده دولت هستند. آقای تراکمه که از نیروهای باسابقه مخابراتی بودند و آقای غیناقی که مدیرکل فروش همراه اول بودند و ما از مجموعه صنعت استفاده کردیم.

وی افزود: از این فرمتی که سهامداران برای جوان‌گرایی مدیریت مطرح کردند استقبال کردیم و این چارچوب خوبی بود، اما این که آقای فرنگ را ما معرفی کرده باشیم خیر.

فضای مجاری دانشگاه محور است / حیات ما بدون دانشگاه ممکن نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارتباط این دستگاه با دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی گفت: اگر در شعار بخواهیم بگوییم، می‌توانیم بگوییم با دانشگاه‌ها خیلی ارتباط داریم. مردم به شعار نگاه نمی‌کنند به عمل نگاه می‌کنند.

آذری جهرمی با بیان این نکته که باید در مجموعه‌های دانشگاهی ببینید بروز و ظهور وزارت ارتباطات کجاست، گفت: ما در پارک فناوری دانشگاه تهران حضور جدی داریم، در پارک دانشگاه شریف حضور جدی داریم، مجموعه‌ای داریم که ثروتی بالای 400 میلیارد تومان در سال در مجموعه دانشگاه شریف می‌توانند بسازند و می‌سازند. در مجموعه دانشگاه شهید بهشتی کارمان را آغاز کردیم که به سوددهی رسیده، در دانشگاه شیراز آغاز کردیم و در دانشگاه اصفهان نیز این همکاری از گذشته وجود داشته است. این مجموعه‌ها مجموعه‌هایی بودند که توانستند به نتیجه خیلی خوبی برسند.

وی در ادامه گفت: در مراکز استان‌ها و در کنار مراکز دانشگاهی، مراکز توانمندسازی کسب‌وکار نو پا شکل گرفته است. اصولاً آینده فضای مجازی آینده خلاقیت است و خلاقیت و عمده موضوعات مربوط به آن در کنار پارک‌های دانشگاهی شکل می‌گیرد.

وزیر ارتباطات با بیان این که در عرصه فضای مجازی ارتباط صنعت و دانشگاه به هم نزدیک است، افزود: حیات ما وابسته به همکاری نزدیک با دانشگاه است و در عرصه فضای مجازی ارتباط صنعت و دانشگاه به هم نزدیک است و هیچ فاصله‌ای بین این‌ها نیست. اکثر ارتباطات ما در حوزه نسل نوین علوم که فناوری اطلاعات است که به صورت کلی به عنوان فضای مجازی از آن نام برده می‌شود. در این زمینه همکاری ما با دانشگاه‌ها زیاد است و حیات ما بدون دانشگاه ممکن نیست.

وی با اشاره به ضعف اکثر دستگاه‌ها در ارتباط با دانشگاه‌ها گفت: در بخش سابق ما که بحث تلکام و مخابرات است، همکار ما با دانشگاه‌ها مانند دیگر صنایع است؛ یعنی همان‌طور که سایر صنایع ما یک فاصله‌ای با دانشگاه دارند و دانشگاه ما و صنعت ما نتوانسته‌اند خوب به هم بچسبند در آن عرصه هم همان مشکلات مابقی را ما هم داریم نه جلوتریم نه عقب تریم اما در عرصه فضای مجازی همه ظرفیت ما نزدیک به دانشگاه است و به صورت کامل، کار دانشگاه محور پیش می‌رود.

خبرنگار: محمد توحیدی راد

کد خبر: 898440

وب گردی

وب گردی