پروفسور شکوری:  برای دردهای آرتروزی باید دنبال راه‌حل‌های جدید بود/ لزوم حمایت وزارت بهداشت از محصولات جدید دارویی

رئیس دانشکده پزشکی تبریز گفت:بیماری آرتروز در بیست سال آینده به دلیل افزایش سن جمعیت کشور ایران رشد قابل توجهی خواهد داشت و با استفاده از داروی اُرتوکین می‌توان از فرسایش مفاصل جلوگیری کرد.

به گزارش ایسکانیوز پروفسور سید کاظم شکوری رئیس دانشکده پزشکی تبریز در بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، گفت: اهمیتی که موضوع بیماری آرتروز و امکان درگیر کردن افراد بالای 60 سال با این مساله دارد ما را بر آن داشت تا از نظر شیوه‌های نوین درمانی این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس دانشکده پزشکی تبریز بیان داشت: برای بررسی وضعیت اثر دارویی بر روی بیماران سه دسته سنی بین ۴۰ تا ۷۵ سال انتخاب کردیم، که در این تقسیم بندی ۹۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس دانشکده پزشکی تبریز با تشریح نمونه های آزمایش شده برای این دارو گفت: از ۹۰ نفر مورد مطالعه سی نفر داروی Orthokine دریافت کردند، سی نفر با platelet-rich plasma مواجه شدند و سی نفر دیگر dextrose دریافت کردند.
در روش dextrose prolotherapy بیماران آب مقطر و لیدوکائین را در سه هفته متوالی و هر هفته یک بار تزریق دریافت کردند.
در روش PRP میزان platelet موجود را دو بار در دو هفته به بیماران تزریق کردیم.

وی گفت : در روش سوم که همان تولید سرم اُرتوکین بود ابتدا خون مورد نیاز جهت تهیه سرم تحت شرایط آسپتیک با استفاده از سرنگهای EOT ll گرفته شد، سپس ویال سرنگ حاوی خون بیمار به مدت 6تا

9ساعت در دمای ۳۷ درجه انگوبه گردید تا پروتئین‌های مورد نیاز توسط سلول‌های خونی تولید گردند. پس از این دو مرحله سرم درمانی تولید شده توسط سانتریفیوژ از بقیه خون جدا شدند.

پروفسور شکوری در پایان گفت: این دارو باعث تسکین قابل توجه درد و اثربخشی طولانی آن خواهد شد.


لزوم توجه به طب بازساختی

در حاشیه این همایش پروفسور شکوری در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع آرتروز در کشور گفت: واقعیت امر این است که باید برای درمان بیماری‌های آرتروزی و مفاصل ای به دنبال درمان های جدید باشیم.

وی اضافه کرد: امروز داروی اُرتوکین می‌تواند به عنوان یک عامل تاخیر در زمینه پیر شدن مفاصل به شمار بیاید. نوع فعالیت این دارو به این شکل است که از سلولهای بنیادین فرد بیمار و از طریق خون طی یک فرآیند بیولوژیکی دارویی درست می شود تا از طریق آن به صورت کاملاً حرفه ای درمان فرد انجام پذیرد.


پروفسور شکوری با اعلام این مطلب که درمان از طریق ارتوکین میتوانند تخریب مفاصل را به تأخیر بیندازد گفت: واقعیت امر این است که اکثر داروها برای درمان آرتروز معطوف به تسکین درد می‌شوند اما ارتوکین در نوع کار خود از تخریب بیش از پیش مفاصل جلوگیری می‌کنند و آن را تا زمان بسیار زیادی به عقب می اندازد.

وی با اشاره به فعالیت کلینیک ارتوکین در آذربایجان شرقی گفت: این محصول که پایه آلمانی دارد امروز در کشور ایران و در شهر تبریز در حال آماده سازی و ورود به بازار دارویی کشور است. تلاش ما بر این است که داروی اردک این را صد در صد بومی سازی کنیم اما باید پذیرفت که انتقال دانش از کشور آلمان به ایران بسیار سخت است و باید این فرآیند به صورت تدریجی شکل بگیرد.

شکوری با اشاره به نمونه های موفق پس از درمان با ارتوکین گفت: بیش از یک میلیون نفر در اروپا روش های مختلف درمانی با این دارو را سپری کرده اند و از نظر سلامتی هیچ مشکلی برای آنها به وجود نیامده است. از طرف دیگر تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر نیز طی یک فرآیند برنامه ریزی شده در کشور این دارو را دریافت کرده اند و روند بهبودی آنها بسیار رضایت‌بخش بوده است.

وی با اشاره به اهمیت طب بازساختی گفت: علم طب در جهان به سمتی می‌رود که طی آن نوعی از بازسازی در اندام حیاتی در بدن انسان شکل بگیرد و ما نیز ناگزیر هستیم تا از این علم استفاده کنیم.

لزوم حمایت وزارت بهداشت از محصولات جدید دارویی

در حاشیه این همایش هوشنگ ابراهیمی رئیس شرکت اطلس اروپا ارس تاکید کرد برای اولین بار توانسته ایم نمایندگی انحصاری دارویی ارتوکین را برای خاورمیانه کسب کنیم و آن را از طریق کلینیک فیزیک تبریز در ایران به سمت انحصاری شدن پیش ببریم.

وی اضافه کرد: تلاش داریم از طریق ایران محصولات خود را به کشورهای همچون آذربایجان و ترکیه گسترش داده و ارسال کنیم.

ابراهیمی با بیان این مطلب که تلاش داریم از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این محصول را در اختیار مردم قرار دهیم گفت: مکاتباتی با وزارت بهداشت انجام داده ایم که در آینده نزدیک امیدواریم نتیجه داده و بتوانیم آن را رسانه‌ای کنیم.

اُرتوکین دوپینگ نیست

گفتنی است دکتر علیرضا پیشگاهی عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی تبریز در ادامه ، گفت: بهره گیری از داروهای جدید برای درمان دردهای مفاصل به نوعی انقلابی در بحث طب ورزشی می‌تواند باشد به این مفهوم که استفاده از این داروها به هیچ عنوان دوپینگ حساب نشده و می‌توانند در ورزش‌هایی همچون فوتبال و سایر رشته ها مورد استفاده قرار بگیرد.

متخصص طب فیزیکی در پایان اعلام داشت: بنای کار خود را بر این اصل قرار داده‌ایم که در همایش های مختلف در آینده نزدیک این محصول را دهیم که یکی از این همایش ها در مرکز ایفمارک با عنوان ورزشی خواهد بود. ضمن اینکه همایش‌های مختلفی در شیراز، گیلان و... برای معرفی این محصول مدنظر قرار گرفته است.

700

کد خبر: 898486

وب گردی

وب گردی