صادرات ال پی جی ایران صعودی شد

صادرات ال پی جی ایران که از شهریور به این طرف به دلیل تعمیرات در پارس جنوبی کاهش یافته بود در دی ماه برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و به ۳۷۴ هزار تن رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری پلاتس، منابع تجاری گفتند، صادرات ال پی جی ایران که از ماه سپتامبر به این طرف به دلیل عملیات دو ماهه تعمیرات در پارس جنوبی کاهش یافته بود، بعد از آغاز روند ترمیمی در ماه دسامبر و رسیدن به 373 هزار تن، در ماه ژانویه نیز رشد داشته و به 374 هزار تن رسیده است.

این گزارش حاکی است، ایران در ماه جاری میلادی به کشورهای چین، اندونزی، تایلند، هند، پاکستان و احتمالا شرق آفریقا ال پی جی صادر می کند.

منابع آگاه گفتند، ایران در سال 2017 مجموعا حدود 3.5 میلیون تن ال پی جی صادر کرده که بیشترین مقدار مربوط به ماه اوت یعنی قبل از آغاز تعمیرات بوده که حدود 423 هزار تن بوده است.

شرکت تایلندی سیام در این ماه 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان از شرکت بازرگانی گاز ایران در عسلویه تحویل گرفته است.

شرکت نفتیران، یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران نیز 44 هزار تن ال پی جی به هند صادر کرده است.

همچنین شرکت بازرگانی بین المللی پتردک 44 هزار تن ال پی جی از شرکت بازرگانی صنعتی پتروشیمی خلیج فارس در عسلویه تحویل گرفته است. این محموله در راه جزیره سوماترای اندونزی است.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت دولتی پرتامینای اندونزی تا پایان سال 2018 قراردادی با شرکت پتردک برای تامین ماهانه 4 محوله 44 هزار تنی ال پی جی دارد.

خود شرکت پرتامینا در ماه ژانویه هیچ مجموله ای از ایران خریداری نکرده است. این شرکت آخرین بار در اواخر ماه دسامبر یک محموله 44 هزار تنی پروپال از ایران خریداری کرد که در روز 12 ژانویه به بندر کالبوت رسید.

این محموله در قالب قرارداد سال های 2016 و 2017 ما بین پرتامینا و شرکت ملی نت ایران خریداری شده بود و به گفته منابع آگاه، پرتامینا تا زمان تمدید قرارداد خود برای سال 2018، محموله ال پی جی دیگری از ایران خریداری نخواهد کرد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 898604

وب گردی

وب گردی