مهلت یک ماهه به وزارت علوم برای بررسی درخواست دانشگاه آزاد اسلامی/ افزایش مقالات برگشت خورده توسط مجلات خارجی / ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی ضعیف است

رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌های آزاد و پیام نور در طول سه سال گذشته درخواست‌هایی به وزارت علوم ارائه داده‌اند و در نوبت رسیدگی هستند. قرار شد وزارت علوم این درخواست‌ها را بررسی کند و در این یک ماه با دلیل اعلام کند با ایجاد کدام رشته‌ها موافق و با ایجاد کدام رشته‌ها مخالف هستند.

جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، به تشریح آنچه در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که سه‌شنبه 26 دی برگزار شده بود پرداخت و گفت: در این جلسه از وزیر علوم وضعیت نامطلوب امکانات رفاهی، تسهیلاتی و خوابگاهی دانشجویان و ناتمام ماندن پروژه‌های وزارت علوم در سطح کشور را پیگیری و در این خصوص سؤالاتی مطرح کردم.

وی افزود: وزیر علوم اکثر این مسائل را قبول کردند و گفتند امکانات موجود در دانشگاه‌ها در سطح دانشجویان ایرانی نیست اما طرح‌هایی داریم تا وضعیت رفاهی و تغذیه دانشجویان بهتر شود.

محمود زاده گفت از ساخت خوابگاه‌های استاندارد در کشور خبر داد و گفت: وزیر علوم در این جلسه گفت در حال ساخت خوابگاه‌هایی در سطح کشور هستیم تا وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را نیز در حد استاندارد برسانیم.

وی افزود: وزیر علوم همچنین در خصوص بحث تغذیه و غذاهایی که در سلف‌سرویس دانشگاه‌ها تهیه و توزیع می‌شوند از برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت و تنوع بهتر غذاهای دانشجویی خبر داد و در رابطه با امکانات آموزشی و آزمایشگاه‌ها قول‌هایی برای توسعه و رفع کمبودها داد.

نماینده مردم شریف مهاباد با بیان اینکه به وزیر علوم فرصت یک ماهه داده است تا آماری از وضعیت ساخت‌وسازها، اعتبارات برای خوابگاه‌های جدید و تجهیزاتی که برای کیفیت خدمات دانشجویی لازم است ارائه دهد، گفت: با ارائه این آمار اگر قانع شدیم سؤال منتفی شود و اگر قانع نشدیم سؤال به صحن علنی مجلس می‌رود تا با نمایندگان در این خصوص بحث شود.

توسعه رشته‌ها بر اساس نیازهای مناطق مختلف کشور

محمود زاده بر توسعه رشته‌ها بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور تأکید کرد و گفت: در برخی مناطق برخی رشته‌ها متقاضی بیشتری داشته و نیاز بیشتری نیز وجود دارد. برای مثال در غرب کشور نیاز منطقه به رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و فنی محسوس است.

وی افزود: انتظار داریم وزارت علوم بر اساس نیاز مناطق و نیاز بازار در استان‌های مختلف رشته‌هایی را در دانشگاه آزاد و پیام نور ایجاد کند تا هم باعث جذب دانشجوی بیشتر شود و هم زمینه کار در آینده فراهم شود.

رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌های آزاد و پیام نور در طول سه سال گذشته درخواست‌هایی به وزارت علوم ارائه داده‌اند و در نوبت رسیدگی هستند. قرار شد وزارت علوم این درخواست‌ها را بررسی کند و در این یک ماه اعلام کند با ایجاد کدام رشته‌ها موافق و با ایجاد کدام رشته‌ها مخالف هستند و دلایل آن را هم به ما بگویند.

حذف کنکور نیازمند کارشناسی دقیق‌تر / آیا برخی نمره‌ها واقعی هستند؟

محمود زاده حذف کنکور را نیازمند کارشناسی دقیق‌تر و بیشتری دانست و گفت: در خصوص حذف کنکور باید کارشناسی دقیقی صورت بگیرد. اگر ورود به دانشگاه‌ها بر اساس معدل شود، این نقص وجود دارد که برخی معدل بالایی دارند اما در درک و تحلیل مسائل به کسانی که معدل پایین‌تری دارند شاید نرسند.

وی با طرح این سؤال که «آیا برخی نمره‌ها واقعی هستند؟» افزود: صرفاً نمی‌توان به نمره اکتفا کرد. برخی مطالب را درک می‌کنند اما در زمان امتحان به هر دلیل نمی‌توانند نمره لازم را دریافت کنند.

محمود زاده در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم برخی به دلیل نمره پایین امتحانات از ادامه تحصیل محروم شوند. حذف کنکور نیاز به مطالعه بیشتری دارد تا این‌طور نشود که چند سال پس از اتخاذ یک تصمیم مهم پشیمان شویم.

افزایش مقالات برگشتی توسط مجلات خارجی / کاهش رتبه علمی در منطقه

وی با اشاره به پایین آمدن کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید در دانشگاه‌ها کیفیت آموزشی را بالا ببریم. کیفیت آموزش پایین آمده و تعداد مقالاتی که توسط مجلات خارجی برگشت می‌خورد بالا رفته است.

این نماینده مجلس گفت: رتبه علمی ما در منطقه در این چند سال گذشته کاهش پیدا کرده و مسئولین وزارت علوم باید برای افزایش سطح کیفی و علمی دانشگاه‌ها تلاش کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی ارتباط دانشگاه با صنعت را ضعیف توصیف کرد و گفت: خروجی دانشگاه‌ها بر اساس صنعت و کشاورزی نیست و ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی ضعیف است که این یک چالش مهم به شمار می‌رود.

خبرنگار: محمد توحیدی راد

کد خبر: 898639

وب گردی

وب گردی