محمود صادقی ظلم به دانشجویان بورسیه را تکرار کرد

اواخر هفته گذشته بود که محمود صادقی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی منتسب به خود تصاویری را منتشر و عنوان کرد این تصاویر «پاسخ‌های وزارت علوم به پرسش‌های دکتر صادقی درباره بورسیه‌ها در جهت شفاف‌سازی» است.

بلافاصله تعدادی از پایگاه‌های خبری با برجسته کردن بخش‌هایی از آن نامه به‌عنوان «رمزگشایی از گزارش سازمان امور دانشجویان کشور درخصوص پرونده چهارساله بورسیه‌ها»، «هزینه‌های چند ده میلیاردی برای نورچشمی‌ها!» یاد کردند.

نامه‌ای که سال گذشته منتشر شده بود!

در گزارشی که از تصاویر این نماینده مجلس منتشر شد، دو نکته بیش از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ اول، هزینه‌های صرف شده برای بورسیه‌ها طی سال 88 تا 92 و دوم، چرایی انتشار این نامه.

در بازبینی گزارش 15 صفحه‌ای منتشر شده به چند نکته قابل توجه خواهیم رسید، نکات مغفول که می‌تواند ‌انگیزه منتشر‌کنندگان را بیش از پیش نشان دهد.

1- تاریخ این نامه به بهمن ماه سال گذشته برمی‌گردد، نامه‌ای که برخلاف آنچه در رسانه‌ها به‌عنوان پاسخ سازمان امور دانشجویان به محمود صادقی عنوان شده است، نامه خطاب به محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم است. مساله‌ای که با توجه به اعلام «مختومه شدن» این پرونده توسط مسئولان و مفتوح بودن شکایت دانشجویان بورسیه‌ای از این نماینده مجلس قابل تامل است.

2- تاکید مجدد بر تعداد سه هزار پرونده بورسیه «متخلف» از دیگر موضوعاتی است که برخی از رسانه‌های پوشش‌دهنده این نامه به نوعی سعی در زنده نگه داشتن این ادعای خود دارند، ادعایی که جالب است در همین نامه 15 صفحه‌ای، خلاف این ادعا ذکر شده است. در بخش چهارم ضمیمه این گزارش نتایج وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون طی سال‌های 1388 تا 1392 در مجموع حدود سه هزار نفر اعلام و به چهار گروه دسته‌بندی شده است که از این تعداد، پذیرفته‌شده‌ها تحت عنوان «تبدیل به داخل» که محل اشکال چندسال اخیر است، 1867 نفر اعلام شده است. اعدادی که بسیاری از دانشجویان بورسیه و حتی مسئولان آموزش عالی آن را «آمارسازی» می‌دانند. جالب اینجاست که در بخش چهارم ضمیمه این گزارش صریحا پرونده تعداد 26 نفر را دارای مشکل و مختومه اعلام می‌کند. تعداد پرونده‌هایی که در موضع‌گیری مسئولان آموزش عالی است در این ماجرا پررنگ است.

3- از نکات دیگر انتشار‌دهندگان این نامه شاید بتوان به مختومه نبودن اصل این موضوع اشاره کرد، مساله‌ای که هم در این نامه به «پایان» رسیدن آن تاکید شده است و هم در فاصله انتشار تاریخ این نامه تا به امروز توسط وزیر وقت و فعلی وزارت علوم به‌گونه‌ای دیگر بیان شده است.

محمد فرهادی وزیر سابق علوم اخیرا در مراسمی می‌گوید: «بورسیه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در آن دوران مطرح بود. با تلاش‌های صورت گرفته همه آنها واقعا تعیین‌تکلیف شدند و پرونده آنها بسته شد. البته برخی هنوز معتقدند همه این افراد باید جذب دانشگاه‌ها شوند.» محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چندی پیش از تعیین‌تکلیف شدن دانشجویان بورسیه خبر داد و گفت: «جایابی بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها آغاز شده است.» او در بخشی از مصاحبه خود با «مهر» گفت: «برخی از دانشگاه‌ها مشکلات بودجه‌ای را برای جذب این بورسیه‌ها مطرح می‌کردند که به آنها گفته شد براساس روال همیشگی برای استخدام افراد جدید همیشه در دانشگاه‌ها ۱۰ درصد بودجه اختصاص داده می‌شود برهمین اساس نباید در این زمینه مشکلی داشته باشند.»

منصور غلامی، وزیر علوم نیز اخیرا درباره دانشجویان بورسیه گفت: «مشکل آنها در بررسی پرونده‌ها کاملا حل شده است و وضعیت افراد معلوم است.» او پیش از این نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن تکذیب اعداد و رقم‌هایی که از تعداد افراد بورسیه شده توسط برخی «آمارسازها» مطرح می‌شد اعلام کرد تعداد کل افرادی که به‌دلیل مشکل بورسیه از تحصیل محروم شده بودند تنها 21 نفر بوده است.

رفتارهای متناقض

از سوی دیگر رفتارهای اخیر محمود صادقی که طی ماه‌های اخیر، ظاهرا اقداماتی را در دفاع از حقوق دانشجویان انجام داده قابل تامل است. البته او در عرصه سیاسی نیز طی ماه‌های اخیر تهمت‌ها و «دروغ»هایی را به برخی از مراجع تقلید و روسای قوا مطرح کرده است و جالب‌تر آنکه بعد از چند روز جنجال‌سازی به «دروغ» خود اذعان می‌کند. او اخیرا در توییت خود فردی به نام مدلل را داماد آیت‌ا... مکارم شیرازى معرفی و او را تاجر شکر و بدهکار مهم بانکى می‌داند، موضوعی که پس از مدتی و با اثبات شدن این «دروغ» وی مجبور به عذرخواهی می‌شود.

البته این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، او در ابتدای آذرماه بود که در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مدعی وجود حساب‌های میلیاردی به اسم شخص آیت‌ا... آملی لاریجانی می شود، موضوعی که تا مدتی خوراک رسانه‌های داخلی و خارجی برای اتهام‌زنی به رئیس قوه قضائیه شد؛ جالب اینجاست که او چندی بعد و پس از «دروغ» بودن این ادعا، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «باید بگوییم این‌که رئیس قوه قضائیه در مقام پاسخگویی برآمده، باعث خوشحالی و قدمی رو به جلو است؛ چرا که به هر حال توضیحاتی در این باره داده‌اند. به هر حال آیت‌‌ا... لاریجانی عالم و فقیه بوده و متوجه هستند که جمله‌های بنده پرسشی بوده و به‌صورت خبری بیان نشده که حاوی تهمت باشد.»

ظلمی که هرگز جبران نشد

گرچه با مطالعه این نامه تناقضات بیشتری از آنچه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده، وجود دارد، آنچه بیش از دیگر موارد به چشم می‌خورد، آبرویی است که اکثر دانشجویان نخبه در این «سیاسی»بازی از دست داده‌اند؛ موضوعی که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان «ظلم» و خلاف اخلاق علیه اکثریت دانشجویان نخبه در این پرونده یاد کردند. یکی از دانشجویان بورسیه که نمی‌خواست نامش منتشر شود در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» گفت: «الان وضعیت ما مثل مجرمان است؛ چراکه باید مواظب باشیم اسامی‌مان جایی منتشر نشود اما درباره این افراد می‌توان گفت یکی از این دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رتبه ممتاز داشته‌ است، در دوره دکتری دانشجوی نمونه کشوری شده و با نمره ممتاز فارغ‌التحصیل شده است. علاوه بر این وی عضو استعدادهای درخشان استان‌شان و برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان است. او بیش از 30 مقاله علمی و پژوهشی و چند طرح در حوزه کارآفرینی دارد. الان برای اینکه بیشتر از این مشکل برایش پیش نیاید، نمی‌توانم نامش را بگویم. به چنین فردی در یکی از دانشگاه‌های جنوب کشور اجازه کار نمی‌دهند و در حال حاضر با حق‌التدریس و طرح‌های پژوهشگاهی ناچیز، زندگی می‌کند.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 898699

وب گردی

وب گردی