ارزیابی نظام عرضه و تقاضای ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی در دستور کار "ستفا"

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) جهاد دانشگاهی گفت: آسیب‌شناسی و شناسایی فرصت‌ها و زمینه‎های اشتغال و کارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی را در دستور کار داریم.

به گزارش ایسکانیوز،مهندس سیروس دشتی با اعلام این خبر اظهار کرد: آسیب شناسی و شناسایی فرصت‌ها و زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی را در دستور کار داریم.

مهندس دشتی افزود: کارفرمای این طرح، معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور است. هدف از اجرای این طرح این است که در ابعاد کلان، بحث نظام عرضه و تقاضای این رشته‌ها را در کشور ارزیابی و مشخص کنیم که چه تعداد نیروی انسانی در این رشته‌های تحصیلی مورد نیاز است.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان اظهار کرد: پس از انجام مطالعات، مسایل و مشکلات در ابعاد کلان اقتصادی یا عوامل نهادی که در اشتغال دانش‌آموختگان این رشته‌ها اثرگذار هستند، آسیب‌شناسی می‌شوند؛ به عنوان مثال، وضعیت پذیرش دانشجو و شاخص‌های توسعه در چارچوب نظام آموزش عالی بررسی می‌شوند.

مهندسی دشتی بیان کرد: بحث مهم و کلیدی که به دنبال آن هستیم، بررسی و ارزیابی سرفصل‌های درسی این ۲۰ رشته تحصیلی است؛ از اساتید، دانشجویان و کارآفرینان در این مورد نظرسنجی خواهد شد که سرفصل‌های درسی و آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند، تا چه میزان در توانمندسازی و توسعه مهارت‌های مورد نیاز بازار کار موثر هستند.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با اشاره به انجام مراحل اول تا سوم این طرح افزود: در بازدید دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از مرکز مشاوره و هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ، مراحل پیشرفت این طرح تشریح شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، نتایج مطالعات اولیه بزودی در کارگروه آموزش سازمان برنام ه و بودجه کشور ارایه می‌شود.

به گفته دشتی، انجام مطالعات میدانی، فاز بعدی این طرح است که مبنایی برای ارزیابی دقیق همه رشته‌های تحصیلی دانشگاهی خواهد بود. خروجی این طرح، کمک شایانی برای سیاستگذاران آموزش عالی و حتی (سیاستگذاران) حوزه بازار کار خواهد بود.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 898847

وب گردی

وب گردی