پلاسکو نمادی از بحران در زندگی مدرن/ برای رسیدن به  خواسته‌هایمان باید از بعضی سیاست‌ها دست کشید

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست گذارى جهت بهبود وضع حاکم بدین صورت است که چیزى را از دست بدهیم تا بتوانیم به سایر خواسته هاى خود دست یابیم، بنابراین نمى توان به تمام خواسته ها دست یافت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندى، وزیر راه و شهرسازى در همایش توسعه مبتنى بر حمل و نقل عمومى که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: تمام صحبت هایى که در جلسه امروز مطرح شد نشان مى دهد که زندگى مدرن در کشور با بحران مواجه شده است که این امر در قالب حمل و نقل مطرح شده است.

او در ادامه بیان کرد: زندگى مدرن در کشور در تمامى حوزه ها مانند حوزه فرهنگى، اجتماعى و سیاسی با بحران همراه شده که این امر باعث شده تا نیازمند بازاندیشى بنیادین و نیز سیاست گذارى جدید باشیم.

آخوندى اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست گذارى جهت بهبود وضع حاکم بدین صورت است که چیزى را از دست بدهیم تا بتوانیم به سایر خواسته هاى خود دست یابیم، بنابراین نمى توان به تمام خواسته ها دست یافت.

وزیر راه و شهرسازى افزود: ساختمان پلاسکو با توجه به اینکه نمادى از زندگى در ایران مدرن بود، بیش از ٥٠ سال دوام نیاورد و با یک حادثه فرو ریخت.

او خاطرنشان کرد: تمام این عوامل نشانگر این است که ما در زندگى مدرن با یک بحران مواجه هستیم که فقط در ایران شاهد آن نیستیم بلکه در سایر کشورها این موضوع مشاهده شده است که این امر منجر به جنگ و تنش شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در حوزه شهرى با دو بحران قابلیت زندگى و حرکت جابجایى مواجه هستیم.

آخوندى افزود: هزاران میلیارد تومان هزینه ساختن شهرها و زیر ساخت هاى آن شد اما باز هم شهرها از قابلیت زندگى برخوردار نیستند و هر روز با افزایش آلوگى هوا، آلودگى آب و دیگر مشکلات مواجه هستیم.

او اظهار داشت: خوشبختانه در دنیا تجربه هاى موفق بسیار زیادى وجود دارد که شناخته شده هستند بنابراین نیازمند کشف جدیدى نیستیم اما موضوع مهمى که مدنظر است نحوه اعمال این اصل در کشور است که پیچیده ترین کار در ایران است.

وزیر راه و شهرسازى بیان کرد: برخى گمان مى کنند تغییر نگرش کار، به عنوان معضلى است که با شکست مواجه مى شود و زمانى که بحث حومه اى مطرح مى شود در کنار بحث هاى توسعه جاده اى باید حوزه ریلى هم مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: نقل و انتقال باید از جاده به ریل منتقل شود اما تاکنون موفق به انجام چنین اقدامى نشده ایم، در این زمینه تلاش بسیار زیادى صورت گرفته و بارها با مقامات ارشد ایران از آزادراه همت تا کرج بازدید شده و بیش از ١٠ بار با سازمان برنامه و بودجه جلساتى را برگزار کردیم اما تاکنون موفق به ایجاد جلسه براى متروى تهران و کرج نشده ایم بنابراین تغییر نگرش اقدام بسیار پیچیده اى است.

او با بیان اینکه تغییر نگرش نیازمند رسانه گسترده است، گفت: امیدواریم یک رسانه اینترنتى براى این موضوع پایه گذارى شود تا این ایده در سطح جامعه گسترش یابد و در این زمینه نیازمند همراهى جامعه و تمام شبکه هاى تجارى و بازرگانان خواهیم بود زیرا وزارت راه و شهرسازی به تنهایى قادر به انجام این اقدام عظیم نیست.

آخوندى خاطرنشان کرد: در صورتى که این اقدام عملى شود و توسعه حمل و نقل عمومى گسترش یابد تاثیر بسیار عمیقى را با خود به همراه داشت، که فارغ از مساله آلودگى هوا و مصرف انرژى در این زمینه بحث فقر است که به ظاهر توجهى به آن نمى شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: در بسیارى از کشورهایى که به شبکه ریلى توجه ویژه اى شده است، شاهد کانون فقر نیستیم، این در حالیست که در ایران کانون فقر به شدت گسترش یافته است.

او گفت: زمانى که طرح مبارزه با فقر در مجلس مطرح مى شود بیشتر به توزیع پول توجه شده در حالى که یکی از ارکان مبارزه با فقر، توسعه حمل و نقل عمومى است.


402

کد خبر: 898848

وب گردی

وب گردی